Waar is dit?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Pelhřimov

Donateur
't is geen 3 landenpunt en het ligt ook niet in Moravië, maar ergens langs wegnummer 34.

een foto van de tekst op de zuil en een foto van een bordje wat op een boom dichtbij de plek van dit historische monument hangt
 

Bijlagen

  • waar is dit 3.jpg
    waar is dit 3.jpg
    115,7 KB · Bekeken: 7
  • Waar is dit 2.jpg
    Waar is dit 2.jpg
    126 KB · Bekeken: 5
't is geen 3 landenpunt en het ligt ook niet in Moravië, maar ergens langs wegnummer 34.

een foto van de tekst op de zuil en een foto van een bordje wat op een boom dichtbij de plek van dit historische monument hangt

tn_435.jpg
 

Pelhřimov

Donateur
Gefeliciteerd Baan. 't was best wel een moeilijke foto. :top:
Trouwens ook om wat er over te vinden op internet was ook niet zo eenvoudig omdat ik de foto in 2003 al gemaakt had. Er stonden toen geen bordjes die naar het punt verwijzen.
Ik had in een reisgidsje geleden dat dit het middelpunt van Europa moest zijn, maar zoals ik uit de vertaling begrijp is het dus een hoogtemeetpunt. (ik kom wel verschillende hoogtes tegen)

locus perennis / Eeuwige plaats
In het bos rechts van wegnr 34 van České Budějovice naar Lišov ligt één van de zeven belangrijkste punten van hoogtemetingen van het voormalige Oostenrijk-Hongaarse Rijk en de Tsjechische uitvalsbasis punt voor het land.
In dit systeem is de plaatselijke hoogte van precies 565,1483 m boven de zeespiegel (in Triëst-Italië) bepaald.
De punt onder de zuil is vaak ten onrechte als het Centrum van Europa geïnterpreteerd.
Het is een beschermd historisch monument

Meer:
http://oreh.pef.uni-lj.si/~markor/Loci/
http://www.jiznicechy.org/en/index.php?path=ost/perennis.htm
 

Bijlagen

  • locus perennis - lisov.jpg
    locus perennis - lisov.jpg
    77,9 KB · Bekeken: 5

Pelhřimov

Donateur
Heeft iemand nog aanvullingen bij bovenstaande tekst?
(ik heb zelf wat moeite met de vertalingen)

Op verzoek van Baan een nieuwe foto, gemaakt op dezelfde dag als bovenstaande foto's.
 

Bijlagen

  • 0102-2003-10-17 16-11-56.jpg
    0102-2003-10-17 16-11-56.jpg
    52 KB · Bekeken: 15

Pelhřimov

Donateur
Nog een tip: Er is een zilver bron in de nabijheid en in deze kerk is, wat ik begrepen heb tijdens de rondleiding, het enigste beeld van Don Bosco in Tsjechië te vinden. (zie foto)
 

Bijlagen

  • 0161-2003-10-17 16-47-44.jpg
    0161-2003-10-17 16-47-44.jpg
    130,6 KB · Bekeken: 4

kuurgast

Donateur
:clap::clap::clap::clap::clap:

Goe gedaan Baan!:top:

image002.jpg


Hier staat een hele beschrijving over meetpunt en zeewaterpeil Adriatische Zee,aardkorst,aanleg vaar/wegen etc.
En dat het ten onrechte in de toeristische beschrijvingen als middelpunt van Europa vermeldt wordt.

Baan ik kon geen goede omschrijving vinden en weet nu dat základní bod meetpunt betekend.
 
:clap::clap::clap::clap::clap:

Goe gedaan Baan!:top:

image002.jpg


Hier staat een hele beschrijving over meetpunt en zeewaterpeil Adriatische Zee,aardkorst,aanleg vaar/wegen etc.
En dat het ten onrechte in de toeristische beschrijvingen als middelpunt van Europa vermeldt wordt.

Baan ik kon geen goede omschrijving vinden en weet nu dat základní bod meetpunt betekend.

Wat staat hier nu? na vertaling ?

Over punt is een granieten monument opgericht ongeveer twee meter hoge, glazen cilinder met daarin een koperen deksel gesloten en overgoten met paraffine eigentijdse documenten.




Weet je dat er op de Dam in Amsterdam ons meetpunt is, NAP.

Ter verzekering van het NAP is een bronzen bout op een 22 meter lange heipaal onder de Dam in Amsterdam aangebracht. Dit punt geldt per definitie als 1,43 meter boven NAP en is dus het uitgangspunt. Hier bovenop is metalen gedenkplaat aangebracht in het plaveisel.
 

kuurgast

Donateur
Wat staat hier nu? na vertaling ?

Over punt is een granieten monument opgericht ongeveer twee meter hoge, glazen cilinder met daarin een koperen deksel gesloten en overgoten met paraffine eigentijdse documenten.
De glazen cilinder is een beetje rare omschrijving maar daar wordt het twee meter hoge monument
mee bedoeld dat op het officiële meetpunt staat.



Hier is nog een zelfde soort beschrijving die makkelijker te vertalen is via google.
 
Je zegt dat nu wel , maar wat is op de tekening dan:
punt a:
punt b:
punt c:

Ik denk dat a het officieel punt is van de meting "peil"
punt b einde glazen cilinder
punt c het meetpunt dat 2 meter nog wat boven het "peil" ligt.
 
Je zegt dat nu wel , maar wat is op de tekening dan:
punt a:
punt b:
punt c:

image002.jpg


Ik denk dat a het officieel punt is van de meting "peil"
punt b einde glazen cilinder
punt c het meetpunt dat 2 meter nog wat boven het "peil" ligt.
 
Heeft iemand nog aanvullingen bij bovenstaande tekst?
(ik heb zelf wat moeite met de vertalingen)

Op verzoek van Baan een nieuwe foto, gemaakt op dezelfde dag als bovenstaande foto's.

Nog een tip: Er is een zilver bron in de nabijheid en in deze kerk is, wat ik begrepen heb tijdens de rondleiding, het enigste beeld van Don Bosco in Tsjechië te vinden. (zie foto)

Gevonden het is in: D.......C........
Dacht ik, maar ik kan niet vinden dat daar een zilvermijn is.
 
Die berg heb ik -kreeg er bijna een punthoofd van- nu de rest nog.:oeps:

Ja dat zal wel.

Die berg heb ik al jaren, nu er nog weten af te komen.:bloos2:

Veel geluk hoor. ik ga naar bed.
:lmfao:

Het mooiste van deze nacht is,dat we onze klein dochter Delphina hebben te logeren .
Ik geniet van elk moment, ook als ze het niet naar haar zin heeft.
Opa en OMA zijn is een leuke BAAN.
 

kuurgast

Donateur
Ja dat zal wel.Die berg heb ik al jaren

Het mooiste van deze nacht is,dat we onze klein dochter Delphina hebben te logeren.
Een bult van het werken Baan?;)

Vooral wakker worden met zo'n kleintje die gezellig s'morgens bij opa en oma even in bed mag liggen.:beertje:Geniet er maar van,dan haal ik hier de anderhalf uur achterstand die ik op jou heb wel in.;)
 
Een bult van het werken Baan?;)

Vooral wakker worden met zo'n kleintje die gezellig s'morgens bij opa en oma even in bed mag liggen.:beertje:Geniet er maar van,dan haal ik hier de anderhalf uur achterstand die ik op jou heb wel in.;)

Dat zou je wel willen he?

maar daar moet je wel heel veel voor over hebben kuurgast?

maar het is de moeite waard, heb ik mogen ervaren.
 
Bovenaan