Waar is dit?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Bedankt Baan! Foto's op de fotogalerij plaatsen, dat gaat prima, maar ik wil er een in een bericht plakken bij Waar is Dit? Ik ga het vanavond of morgen weer proberen, dan heb ik meer tijd.
 
Bekijk bijlage 18075
De ernaast gelegen kathedraal.

Is het wel officieel een kathedraal?


Moet het niet zijn klooster?

Dan neem ik een gokje: Het klooster in Kladruby is een van de oudste Tsjechische kloosters


3967717.jpg
 
Het klooster in Kladruby is een van de oudste Tsjechische kloosters. Het is gesticht door de vorst Vladislav op de plaats die al lang erkend was als een centrum van het geloof, cultuur en economie aan de westelijke grens van Bohemen. De romaanse drie-schepen basiliek, in haar tijd de grootste in Bohemen, is in 1233 afgemaakt. Vanwege haar afmetingen hoort het nog steeds onder de drie grootste Tsjechische kathedralen. Het klooster werd geleidelijk rijker aan bezittingen, macht en betekenis. Niet één keer heeft de keizer Karel IV er gelogeerd.

In de hussietentijd is het klooster door Jan Žižka van Trocnov veroverd. De monniken zijn tijdig naar Regensburg gevlucht met de meest kostbare bezittingen. In het begin van de 16e eeuw is de hernieuwde kerk opnieuw ingewijd. De bloei heeft echter niet lang geduurd omdat er in 1590 een grote brand is geweest in Kladruby waarbij alle kloostergebouwen zijn vernietigd. Tijdens de dertigjarige oorlog is het klooster meerdere keren belegerd geweest en bestolen. De vernieuwing kwam pas in 1653. Toen is de Onze Lieve Vrouwe kloosterkerk gereconstrueerd, de oude prelatuur is gebouwd en de reconstructie van het convent is afgemaakt.

De huidige vorm van het areaal dateert uit de eerste derde van de 18e kerk wanneer de kloosterkerk door Jan Blažej Santini is verbouwd in de stijl van de barokke gotiek. Santini heeft de torens van de kerk laten slopen en heeft ze door een hoge koepel afgesloten met een lantaarn dat door een gouden vorstenkroon wordt versierd. Die symbliseert dat de stichter van de kerk, de vorst Vladislav I, in de kerk begraven ligt. De onze Lieve Vrouwe kerk is in 1726 afgebouwd. De bouw van het kloosterareaal ging door , een nieuwe convent is gemaakt en een nieuwe prelatuur. Het is waarschijnlijk gebeurd naar ontwerp van Kilian Ignaz Dientzenhofer. De bouw is in 1770 afgemaakt. Vijftien jaar later is het klooster opgeheven door de reformen van Josef II. Er was een ziekenhuis, kazernes, invalidentehuis en een brouwerij gevestigd. In 1825 is het landgoed op een veiling gekocht door de marschalk Alfred Windischgrätz. Kladruby behoorde aan zijn nakomelingen tot 1945 wanneer het staatseigendom werd.

Het klooster heeft een van de hoofdrollen gespeeld in de kommervolle laatste dagen van de aartsbisschoppelijke vicaris Jan van Pomuk die in de 18e eeuw als Johanbnes Nepomucennis heilig is verklaard. Zijn beeldjes versieren vandaag praktisch iedere dorpsbrug. Jan van Pomuk heeft zich verwikkeld in de machtsconflicten van de Praagse aartsbisschop Jan van Jenštejn met de koning Václav IV. Het goedkeuren van de nieuwe abt van Kladruby waardoor het voor de koning onmogelijk werd een nieuw bisdom te stichten met eigen invloed, heeft Jan van Pomuk naar de martelkamer gebracht en vervolgens op de bodem van de Moldau waarin hij al halfdood gegooid is van de Karelsbrug, door de vertrouwelingen van de koning. De aartsbisschop moest in ballingschap gaan. In het klooster is een expositie te zien over de geschiedenis van de benedictijnen, een lapidarium van de beelden van M. B.Braun en een vroeg-gotische Madonna van Kladruby. In het kloosterkerk spelen zich concerts af.

Bron: http://www.czechtourism.com/what-to-see/religious-sights/Kladruby-monastery.aspx

Onder aan klikken op de foto voor een virtuele rondleiding .
 

kuurgast

Donateur
Ik denk het niet want de opening was gepland in het voorjaar van 2011 en er is nog niets gemeld hierover. Het gebouw heeft 430 parkeerplaatsen en 1.600 m2 commerciële ruimte.
Inmiddels is de parkeergarage Rychtářka in Plzeň geopend.

Het klášter van Kladruby had Mark al eerder een plaatje van en toch herkende ik de foto van Cees niet.
De kerk van Kladruby is na kathedraal van St. Vitus Praag en de Kostel/kerk van Sedlec de derde grootste van Tsjechië.
 

char

† In Memoriam
Ik heb mij tot nu toe de Jan Tandjes gezocht!!.. Kent U die uitdrukking?...Maar nog niets gevonden!!...Ik heb meer dan 300 torens bekeken...

Maar ik/wij gaan stug door!!.. We zijn voorlopig nog niet uitgekeken!!..

Char.
 
Bovenaan