Voorbereidingen voor een verblijf/vakantie in Tsjechie

Topic in 'Het Archief' gestart door Boya, 26-03-2012.

Topicstatus:
Dit topic is gesloten voor reacties.
  1. Voorbereidingen voor een verblijf/vakantie in Tsjechie, ik ben er gek op! 15 Januari vertrokken we uit Tsjechie, in de wetenschap dat we er 3 maanden later weer terug zouden keren. Ondertussen zouden er langgeplande renovaties gerealiseerd worden in het huis. Via de mail worden we in Nederland op de hoogte gehouden van de vorderingen, er komen vragen van beide kanten, alles wordt weer opgelost en nu komen er ook foto's van de resultaten! En die mogen er zijn.
    Ondertussen bereiden wij ons in Cothen voor op een verblijf van 2 maanden in Porezanky. Lijsten maken, what to do (en wat moeten we daar voor meenemen), wie komen er logeren en nemen spullen mee.
    In de hoek van de gang staan zaken "die toch echt mee moeten". Deze berg groeit met een ernstige snelheid... Het lijkt wel een volksverhuizing!
    De voorpret op de vakantie, of een langer verblijf is minstens zo leuk, ervaren wij. In gedachten hebben we alle klusjes al 3 keer gedaan, elke keer anders. Alle plekjes bezoeken die in de planning zitten? Gaat niet lukken, tenzij we 4 maanden blijven.
    Voor ons is 2012 een bijzonder jaar, Kees gestopt met werken, hoe richten we ons leven in: Tsjechie - Nederland. We maken er een goede mix van, hopen we.
    En ondertussen groeit de berg met spullen die meegaan. (de laatste toevoegingen zijn twee pakken met oliebollenmix, moet niet gekker worden)
    Wordt er door jullie ook gepland, mikken jullie alles in de achterbak of zijn jullie meer "last minut inpakkers"?
    Tabe en elske vinden dit leuk.
  2. Het is en blijft leuk, normaal ben ik een last-minute inpakker, maar nu ga ik voor 4,5 maand naar Tsjechië om te werken. Moet daarvoor toch een hele hoop regelen zoals verzekeringen en abonnementen enzovoort, pff. Gelukkig heb ik die zaken bijna allemaal gehad.

Nu gaat het vooral om de materiële zaken. Gelukkig heb ik nog een maandje :D
    Boya vindt dit leuk.
  3. Leuk vooruitzicht Boya, geniet ervan.
    Wij hebben altijd een lijstje liggen van dingen die mee moeten naar NL of CZ.
    Zo vergeet je niet gauw iets, als je vaak heen en terug reist zoals wij moet dit wel.
    Ik ga volgende week weer mee na een maand in NL, heerlijk, maar zal de kleinkinderen missen.
  4. Een klusjes lijst werkt ook prima: vanaf de eerste dag dat we in Porezanky zijn, nemen we elke avond het lijstje door, wat we gedaan hebben strepen we weg. Helaas komt er dan onderaan de lijst weer een nieuw klusje bij! Daarna gaat de fles open en komen de speelkaarten op tafel, wat een zwaar leven:stout:!
    Ook wij zullen onze kleinzoon missen, hij is nu pas 7 maanden en dan is een periode van 2 maanden dat wij hem niet kunnen zien, lang! Misschien komt hij met zn ouders nog langs...
    Omdat we er nu janger en vaker zullen zijn, gaan we nu ook internet regelen.
    Zijn er ook huiseigenaren die hun Nederlandse krantje in Tsjechie laten bezorgen? Lijkt me kostbaar, ben benieuwd!
  5. Volksverhuizing? Ik kan erover meepraten....
    Hoewel wij pas half mei weer naar Tsjechie gaan, ben ik ook al aan het verzamelen.
    Zowel voor Florida als voor Tsjechie.
    Wij gaan eerst 2 weken naar onze dochter in Florida, landen op een dinsdag op Schiphol en gaan dan donderdag weer naar Bernartice dus ik wil van te voren zoveel mogelijk ingepakt hebben en dat is heel veel...
    Op de achterbank mikken we alleen de last minut spullen, jassen, laptop en broodjes voor onderweg.
    De winterkleding gaat in dozen mee, schoenen, laarzen en klompen, de tuinkachel, een tuinkast, de oude afvalemmer (uit Den Haag), gereedschap, schroeven enz, bloembollen het is teveel om op te noemen.
    En elke keer komen we weer iets tegen dat ook wel mee kan, omdat het zo leuk of handig is, we moeten maar niet meer naar de Action of de bouwmarkt gaan ;)
    Wat nu niet meekan op de aanhanger gaat dan in juni mee want dan hebben we ook nog 3 weken vakantie, en het restant willen we misschien later als de garage klaar is met een grote bus vervoeren.
    Of we moeten nog 2 of 3 keer heen en weer rijden met auto en aanhanger.
    Han stopt officieel 8 augustus met werken, en ik moet nog tot 1oktober werken maar heb zoals het er nu voorstaat vanaf half september vrij.
    Wij zijn van plan om dan een aantal maanden in Tsjechie te blijven, en hopen dat we voor de winter de garage zover hebben zodat we er al wat spullen in kunnen zetten.
    We verwachten en hopen veel en vaak in ons huis in Bernartice te kunnen zijn.
    En spannend vinden we het ook wel een beetje, is het wel zoals wij er een voorstelling van hadden of valt het tegen als we beide niet meer werken?
    Het werk zal best wel eens gemist worden maar we krijgen er natuurlijk heel veel andere dingen voor in de plaats.
    We gaan niet meer dromen over onze droom, maar leven onze droom....
    elske vindt dit leuk.
  6. Ook wij leven nu onze droom, en zo ervaren we dat ook. Zelf ben ik nu sinds 4 jaar afgekeurd (MS), dus ik kon al wennen aan een leven zonder collega's, leuk werk en het ritme. Voor Kees is het een ander verhaal, de laatste werkende jaren waren nu niet bepaald fleurig, dus hij heeft z'n plunje met veel plezier aan de wilgen gehangen. Hier in Nederland hebben we ook een vakantiestekje (waar we nu zitten), dus de nog 2 thuiswonende kinderen hebben in Cothen het rijk alleen en dat vinden ze heerlijk..! Wij hebben 2 honden en zij genieten het meest van het huis in Tsjechie: daar kunnen ze heerlijk hond zijn, een grooote omheinde tuin, dus de hele dag buiten rondschuimen, geweldig toch? Wij hebben in de afgelopen jaren al zoveel naar Tsjechie gesleept, dat de stallen daar al aardig vol raken... Dit voorjaar komt mijn broer met een fikse aanhanger met huif, de laatste zaken brengen, misschien ook weer overbodige zaken mee terug nemen. We hebben nog ruimte om 2 apartementen te maken en de zolder boven het woonhuis geeft de mogelijkheid tot slaapkamers. Dit kan nu ook, omdat we een tweede badkamer hebben laten aanleggen.
    Toen we dit huis kochten, was de opzet om de eerste 5 jaar te besteden aan halftijds te klussen en de rest van de tijd leuke dingen te doen. Dit is ons gelukt. We hebben op deze manier het huis nooit als een blok aan het been ervaren. Het is nog steeds volop genieten!
    Maar het blijft een bijzonder gevoel om je droom binnen te stappen en daar dan in te leven!
    elske en kachel vinden dit leuk.
  7. Wij zijn last minut inpakkers. Mijn toilettas en verder niets. Doety neemt wat meer mee, zoals kleding etc. Vrouwen eigen, denk ik. Zelf heb ik al het noodzakelijke in Tsjechie liggen, onder ander Vietnamese onderbroekjes. Verder nemen we wat boeken en tijdschriften, kaas voor de buren en nog wat kleinigheden, zoal kruisbessen struikjes, mee. Het past allemaal in de kleine kofferbak van de Fiat Panda.

Het "gesleep" heen en weer hebben we afgeleerd. Alles is te koop in Tsjechie dus dat doen we dan ook maar. Geen gezeul meer met kringloopwinkelgoederen en dat soort zaken.
    Boya vindt dit leuk.
  8. Mijne wijze wederhelft zal je de hand schudden, Tabe! Hij ziet elke keer de berg met zooi (zoals hij dat noemt) groeien, moet allemaal mee in de toch wel ruime Skoda Superb... Maar idd, alles is te koop in Tsjechie! Zelfs hetzelfde merk kaasfondue!
  9. Toen we ons huis kochten, en er meubels voor moesten komen, was ik toch wel erg blij met de site marktplaats, als we alles in Tsjechie had moeten kopen dan was het nu waarschijnlijk niet zo compleet geweest als nu.
    Het is ook even wennen wat je wel en niet hier vandaan meeneemt, zo laat ik mijn toilettas thuis want dat is al in Bernartice.
    En ook wij nemen altijd iets hollands mee voor onze vrienden en de buren.
    Net bij de grens is een supermarkt daar stoppen we altijd om de levensmiddelen voor de eerste dagen te kopen. hoef je ook niet direkt de volgende dag de deur uit als je geen zin hebt, en de eitjes komt de buurman bij ons brengen.
  10. Ja, Marktplaats is een uitkomst! Elk meubelstuk heeft z'n verhaal, heel herkenbaar! Hier in Tsjechie kijken ze ook altijd uit naar de kaas, stroopwafels etc. Maar we merken dat we steeds meer "vertsjechen", steeds meer in Tsjechie kopen.
  11. Ik hoop dat jullie fijne maanden hebben in Tsjechie en heerlijk zullen genieten. Zo te lezen hebben jullie het allemaal hard verdiend! Maar ben ondertussen wel een klein beetje jaloers;)
    Boya vindt dit leuk.
  12. Dat begrijp ik, Soesje, jouw tijd komt nog wel!
  13. Veel plezier in Tsjechie en je ziet ons nog wel een keertje verschijnen!
    Eerst nog de geboorte van onze tweede kleindochter en dan zitten we de hele zomer in Tsjechie!
    Boya en Baan vinden dit leuk.
  14. We kijken naar jullie uit!
  15. Daar kan ik wel inkomen. Net al de 'zooi'uitgepaky en opgeborgen. Kreeg het er warm van dus snel een rok aan en op de slippers ff buurten. Toch na vijven was het fris = spijker broek weer aan en nu ook een vest.
    Morgen vroeg helpen met een klus - vroeg beginnen dus een warme jas over een T shirt denk ik.
    Heerlijk weer hier maar om deze tijd heb je wel je halve klerenjast nodig!
    Boya vindt dit leuk.
  16. Wij zijn qua kleding echt last-minut pakkers, een weekendtas is genoeg maar verder al héél veel meegezeuld voor ons eigen huis! (En dat van anderen!) Wat voedsel betreft nemen we oa de bekende spullen als koffiepads en kaas mee, het meeste kunnen we gewoon vlakbij op het pleintje halen. We hebben in Cz ook veel tweedehands- en marktplaatsspullen voor een appel en een ei. Ook wel in Tsjechische bazars gekocht overigens. Wat fijn Boya dat jullie nu optimaal van jullie huis kunnen genieten! :top:Een lang en gezond verblijf gewenst!
    Boya vindt dit leuk.
  17. Leuk he, dat voorbereiden.
    Wij zitten ook elke keer weer " bomvol" als je 1 m3 ruimte heb gaar er 1m3 mee als je er 3 hebt gan er 3 mee. Vraag men iet waar het vandaan komt, maar er is altijd wel wat on te vervoeren.
    Geniet van de reis en het verblijf. Het is gewoon een super land.
    Boya en wereldreiziger vinden dit leuk.
  18. Ik ben aangenam verrast over wat ik allemaal in de Fabia weg kon stouwen!
  19. Grappig om te lezen dat het toch bijna bij iedereen hetzelfde is, thuis moet ik echt regelmatig zeggen alweer voor Tsjechie!!! steeds zeg ik weer "volgende keer niet teveel meenemen" maar elke keer zit de auto weer bomvol als we naar Dolni Lanov gaan met vanalles en nog wat Johan kan echt alles gebruiken in Tsjechie:ja:
    Boya vindt dit leuk.
  20. Goede meubels en bedden (geen spaanplaatzooi) vind je niet eenvoudig in Tsjechië dus veel met dat soort zaken van huis vertrokken. Ik dacht dat we daar eigenlijk wel klaar mee waren, het laatste jaar was het al een stuk minder. Alleen nu er hier in Nederland de verhuizing in volle gang is, jawel hoor, de eerste dingen staan alweer klaar....:lmfao:
    Tabe, elske, Ad Verschoor en 2 anderen vinden dit leuk.
Topicstatus:
Dit topic is gesloten voor reacties.

Deel deze pagina