Vimperk e.o.

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Klinkt goed, terras aan het water. :top:Zo op de website zien de kamers er wel aardig uit. Ik denk dat het van de zomer dit hotel wel gaat worden. In de reisgidsen weet je nooit wat je boekt, of het moet toevallig op Zoover staan. Voor deze omgeving staat niet veel. Het Lipnomeer vinden we niet leuk om naartoe te gaan.
Het feit dat jullie er voor de 3e keer naartoe gaan geeft aan dat het goed is bevallen, anders doe je dat niet. Bedankt voor de informatie Ad.
 
De oerbossen, daar zijn we de vorige keer niet aan toegekomen en daar willen we graag naartoe. Leuk dat je daarheen kunt vanuit het hotel! Bedankt voor de tip. Heerlijk dat je overal in Tsjechie zulke goed aangegeven routes hebt, we zijn de afgelopen 2 jaar naar Duitsland geweest maar bijv. in de Hartz konden we geen goede routes vinden (we kregen toen meteen weer wandelheimwee naar Tsjechie, het leukst is natuurlijk om vanuit je hotel te kunnen beginnen!)
 

Ad Verschoor

Donateur
Vimperk - Jaaragenda 2011.

26 en 27 februari Skimarathon

7 tot 9 april Sumava ralley

1 mei Opening toeristisch seizoen 2011 in Kasteel
Vimperk

6 mei 66e Verjaardag van de Vimperkse bevrijding
door het Amerikaanse leger

18 juni Concert i.k.v. 20 jaar Brass Orkest ZUS :top:
Een van de beste orkesten van Tsjechie en
vooral bekend door z'n majorettekorps.
Ze hebben vele prijzen gewonnen bij nationale en
Internationale wedstrijden

Juli en Augustus Muziek-concerten en
Poppentheater voorstellingen

27 augustus Accordeon-festival

17/18 september Open monumenten-dagen

20-23 september Internationaal filmfestival

3 december Traditionele Kerstmarkt
 

Ad Verschoor

Donateur
Herstel historisch uurwerk

Het klok mechanisme van de klokkentoren in Vimperk wacht reparatie. Dit jaar zal het mechanisme van de klok na lange tijd een revisie ondergaan. Roest wordt verwijderd en het geheel zal worden gepolijst.

Ma. Tsjechie 2010 0001 (55).jpg
 

Ad Verschoor

Donateur
Wandelen rondom Vimperk.

Deze vertaalde pagina kwam ik tegen via de website van de VVV in Vimperk. Van alle wandelingen naar Boubin, de oerbossen, of de bron van de Moldau zijn beschrijvingen verkrijgbaar bij de VVV (www.vimperk.cz). Helaas mislukt. Zoek op hier via aanklikken van toerisme de wandel-pagina's.
 

Ad Verschoor

Donateur
Museum Vimperk in het kasteel.
In mijn reisverslag 2011 heb ik geschreven over ons bezoek aan het museum Vimperk,dat zich bevindt in kasteel Vimperk. Het lijkt me aardig jullie een uitgebreide omschrijving van de exposities in het museum niet te onthouden. Klik hier
 

Ad Verschoor

Donateur
Vimperk en omgeving.
Deze film over Vimperk en omgeving kwam ik tegen. Het is een film die een goed beeld geeft over alles wat Vimperk en omgeving te bieden heeft. De film duurt 22 minuten dus is bedoeld voor liefhebbers.
Zodra zich een korter promotie-filmpje aandient zal ik dit plaatsen.
Hier de film
 
Ad bedankt voor de tip, wij kennen deze regio nog niet.

Het ziet er in de film zeer goed uit.


( Als je nu 2 van deze filmen per dag plaatst, kan de tv eindelijk uit blijven.)
 

Ad Verschoor

Donateur
Traditionele Kerstmarkt Vimperk.
In het hart van de stad Vimperk zal op zaterdag 26 november een traditionele kerstmarkt plaatsvinden. De markt wordt gehouden in de straten Rozmberska, Kaplirova en Sadova van 8.30 tot 13.00 uur. Ook hotel Amber (nr. 15 op de bijgevoegde plattegrond) zal haar medewerking verlenen.
Om 16.30 uur zal op Namesti Svobody de ceremonie gehouden worden, waarbij de burgemeester de verlichting van de kerstboom zal ontsteken. Bij het informatiekantoor (VVV) staat een kraam met verfrissingen. Tenslotte zal om 17.00 uur een gala concert gegeven worden door de muziekschool Vimperk in de kerk "Navstiveni Panny Marie" (nr.5 op de plattegrond), eveneens te vinden op het Namesti Svobody. De plattegrond kunt u hier vinden.
 

Ad Verschoor

Donateur
De lynx inmiddels ook vastgelegd in de Sumava.
Al enkele jaren bezoek ik vanuit Vimperk de Sumava. Op vele plekken wordt de lynx weer gezien en zo ook in de Sumava. Vorige winter is deze vastgelegd op film. Zie hier het filmpje. Wel even aanklikken, maar dan heb je ook wat.
 

Ad Verschoor

Donateur
Jaarwisseling Vimperk op de Boubin.
Inwoners uit Vimperk en de omgeving vierden de Sylvester op de Boubin. De trein is speciaal ingezet om mensen aan- en af te voeren. De foto-impressie geeft een aardig beeld van deze viering zie hier
 

Ad Verschoor

Donateur
Sumava Skimaraton Kooperativy.
Vimperk organiseert op zaterdag 25 en zondag 26 februari 2012 de Sumava Skimaraton Kooperativy in Kvilda.
Deze wedstrijden zijn onderdeel van de Europese competitie en worden gerangschikt onder de klassiekers.
Over sneeuw heeft het gebied dit jaar niet te klagen, want er ligt heel veel in het hooggelegen Kvilda.
Kvilda heeft bovendien de 2 koudste nachten van Tsjechie, dit winterseizoen, op haar naam staan.
Liefhebbers van dit soort evenementen wijs ik graag op de website www.skimaraton.cz

 

Ad Verschoor

Donateur
Wandeling rond Vimperk.

Deze keer een wandeling rond Vimperk,die schitterend is qua natuur, mooie uitzichten en een paar technische bezienswaardigheden. De wandeling is voor iedereen heel goed te doen. Het heeft een lengte van 6 kilometer en daarin is een hoogteverschil van ongeveer 140 meter. De wandeling begint op het Lange en historische "Svoboda" marktplein bij het VVV-kantoor. Op dit plein ziet u al verschillende bezienswaardigheden, zoals het "Oude" raaadhuis, de klokkentoren en de Maria ten Hemelvaartkerk.

HPIM2740k.jpg

U loopt naar het bovenste gedeelte van het plein en ga dan naar beneden tot aan het stroomdal van de rivier de Volynka. Dit water komt van een hoogte van 1123 meter van de berg Svetla hora en loopt vervolgens door Vimperk om in de regio Strakonice samen te vloeien met de rivier Otava. Het water is voorbij Vimperk erg in trek bij kano liefhebbers.

tn_316.jpg


Beneden gekomen kiest u de rood gemarkeerde fietsroute. Na 2,5 km bereikt u een interessant technisch monument. Het is een groot spoorwegviaduct met vier bogen over het kloosterdal. Het viaduct is op 9 juli 1900 in gebruik genomen en het is in 2003 gerenoveerd.

335.jpg


Loop via de veldweg naar het kleine buurtschap Klasterec, dat aan de aftakking ligt van het Gouden Pad, waarlangs via Vimperk zout werd vervoerd. Daarlangs werden vroeger op lastdieren kostbare stoffen, zuidvruchten, kruiden, wijn en vooral zout naar Tsjechie gebracht. Op de terugweg werden dan granen, mout, honing en bier meegenomen. Uit Klasterec keert u terug naar het dal van de Volynka, waar u aansluiting vindt op de geel gemarkeerde route. Deze kopieert de route van het vroegere Gouden Pad en brengt u terug naar Vimperk. Hier passeert u enkele uitkijkpunten en op een kruising van boswegen is een plaats om even uit te rusten.

Pa. Tsjechie 2010 008k.jpg

De weg brengt u verder naar een ander technisch monument. De waterleiding Solar uit 1888.

Pa. Tsjechie 2010 013k.jpg

Vanaf dit punt kunt u terugkeren naar Vimperk. Pas nog wel even op voor de oversteek van de spoorbaan. Wacht zelfs nog even tot het treintje eraan komt. Het is geweldig !!! Overigens ik ben zelf niet via de normale weg naar beneden gegaan, maar door het land. Ik zakte aardig weg in de blubber en kon nog net m'n schoenen redden. Aan het eind van deze wandeling wacht , indien gewenst, een terrasje aan de Volynka, oftewel hotel Terasa met een hele goede keuken.

Pa. Tsjechie 2010 007k.jpg

Een ieder die deze wandeling gaat doen wens ik veel genoegen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Nachtelijk Brass Band concert.
Op vrijdag 29 juni 2012, om 20.30 uur, zal bij het kasteel Vimperk het nachtelijk Brass Band concert plaatsvinden.
Het concert zal worden uitgevoerd door de Big Band ZUS van Vimperk en Volary.
Ook de majorettes, die landelijk zeer bekend zijn, zullen hun medewerking verlenen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Boerenmarkt Vimperk bij het kasteel.
A.s. Zaterdag 21 juli 2012 wordt vanaf 8.00 uur weer de traditionele boerenmarkt van Vimperk gehouden. De laatste jaren vond hij plaats in het centrum, maar nu is weer gekozen voor het kasteel. Er zal een veelvoud te vinden zijn aan kraampjes en natuurlijk zullen de historische kostuums niet ontbreken.
 

Ad Verschoor

Donateur
In de Vimperk jaaragenda schreef ik over het 20-jarig bestaan van het Brass Orkest ZUS. Het is een van de beste orkesten van Tsjechie en staat vooral bekend door z'n majorettekorps. Ze hebben al vele prijzen gewonnen bij nationale en internationale wedstrijden. Op YouTube kwam ik dit filmpje tegen van het majorettekorps tijdens een nationale wedstrijd in juni 2012 in Dacice.
 

Ad Verschoor

Donateur
De Decembermaand is ook in Vimperk steeds een bijzondere maand. Op 1 december 2012 is er weer de traditionele Kerstmarkt en wordt de plaatselijke kerstboom verlicht. Op 31 december 2012 is er de Silvester viering, waarbij er een speciale trein rijdt naar Kubova Hut en de Boubin. Het is een jaarlijks evenement, waarover ik eerder wat liet weten in bericht 33.
 
Bovenaan