Zijn de verkeersborden ed in Tsjechie eigenlijk beetje goed herkenbaar en te snappen? (dus niet net als Belgie)
Pozor vlak betekent: let op trein. En het komt voor bij onbeschermde spoorovergangen. Dus degene zonder slagbomen en of zonder verkeerslichten. En hoeb dan ook, de max snelheid bij het spoor oversteken is 30km/h. Heidi deze bord kom je tegen meestal in de buurt van ziekenhuizen, kuurorten of bejaardehuizen. Betekent dat je je in de omgeving rustig moet gedragen. Dus niet tuteren, gek remmen of met een wielspin optreken en andere gekke dingen uithalen. Voor de rest zijn de borden het zelfde als overal in de Europa.
Dit is het bord wat hierboven wordt bedoeld: En reken maar dat dit soort overgangen meestal niet vlak is.
Ja was ik vorig jaar al achter gekomen. Hoofdweg hostinne zit dus zo'n gebouw... keek er wel ff van op
Daarom mag je dus ook maar met max 30 km/uur over de spoorwegovergangen. Soms is dit zelfs al te hard.
30 kmh per uur is alleen bij onbewaakte slagbomen. Of in de stad, weet t ff niet meer haha. Anders is het 50 kmh, dat was bij bewaakte en buiten de stad. Of altijd buiten de stad, weet de regels ook niet meer precies haha. Iig is het niet altijd 30 kmh bij treinovergangen. Met lessen leer je iig om ook altijd zelf te kijken of er een trein komt, ook als het een bewaakte overgang is.
Van dichtbij meegemaakt wat dat tot gevolgen dat kan hebben met een spoorwegongeluk. Toch maar wel op de borden en signalen letten.
Als er bij spoorweg overgangen een STOP bord staat zou ik daar ook maar naar luisteren. Een kennis van ons dacht altijd door te kunnen rijden zonder te stoppen en had direct een forse bekeuring omdat meneer de :agent: aan de overkant alles gezien had. De hoogte weet ik niet meer maar wel genoeg om een keertje lekker van te gaan eten. Ook de snelheden in dorpjes zou ik aanhouden want juist berg afwaarts als je lekker aan komt rijden slingeren ze je op de bon. (NU maar hopen dat manlief daar ook eens naar gaat luisteren )
Niet alleen bij een spoorovergang, maar alle STOP borden worden door de Tsjechen gerespecteerd. En ook de 50 km in de bebouwde kom....Punten weet je wel....en controles komen er steeds meer.
Nou even serieus, deze kom je ook regelmatig tegen, ik heb de hulp nodig van onze taalwonders. Is het niet zoiets als, "op deze weg gebeuren vaak ongelukken"?
Dan deze bij mij om de hoek, het weggetje naar Miletin. "Deze weg wordt s'winters niet schoongemaakt", ja toch?
op een wandeling in het bos, 3 weken geleden, kwamen we een bord tegen met de kreet "nebezpieci". na thuiskomst blijkt dat te betekenen : "niet zonder gevaar ..."