Verhuizen naar Praag: tips?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Z

Zwitsal

Guest
Vraagjes

Hoi allemaal,

ik ben een nieuw lid en heb me ook voorgesteld in het daarvoor bestemde draadje. Ik heb een Tsjechische vriendin en ben van plan om over een jaar naar Praag te verhuizen.
Ik heb gezien dat hier al een aantal ervaringsdeskundigen aan het woord zijn geweest. Een vraag die ik hen zou willen stellen is waar ik tegen aan zou kunnen lopen. Ik heb het dan voornamelijk over praktische zaken.
 
Ik heb gezien dat hier al een aantal ervaringsdeskundigen aan het woord zijn geweest. Een vraag die ik hen zou willen stellen is waar ik tegen aan zou kunnen lopen. Ik heb het dan voornamelijk over praktische zaken.
ik las je profiel , en het volgende kwam in mij op.

leer Tsjechisch
bedenk goed wat voor werk je wilt gaan doen
ben je een familie mens en krijg je al heimwee na een korte tijd ,bedenk je dan twee keer.

laat ik het iets realistischer formuleren ,praktische problemen zijn er niet. de mensen zijn overal hetzelfde.

probeer het eerst een paar maanden.
je zult zien ,je verstaat niemand, als buitenlander moet je je eerst bewijzen, alles is goedkoop totdat je een Tsjechisch inkomen krijgt.
veel succes
 
Ik verhuis naar Praag

Ik ben geen "hardcore" poster, maar bezoek de site wel vaak en daarom wil ik jullie toch graag mededelen dat ik dinsdag naar Praag ga verhuizen en daarmee dus NL ga verlaten. Mijn vriendin en ik hebben een appartement in Praag 7 en ook mijn werk is geregeld. Als we de zaken een beetje op orde hebben (moet mijn scriptie ook nog afronden) dan zal ik zeker eens langs komen op de Tsjechië-meetings in Praag.

Mochten er nog mensen last-minute advies hebben: let me know :).
 
Ik kan je zeker heleboel adviesen geven en dat kan ik doen bij een biertje ergens in Praag. Bel maar gerust 0042***** als je hier ben.
 
Eventuele verhuizing Praag

Hallo allemaal :)

Ik ben nieuw op dit forum en natuurlijk ook niet zonder reden hier.
Ik heb een tijdje al een lange afstands relatie met een Tsjechische meid en het gaat allemaal heel goed. Behalve het elkaar missen natuurlijk. Op een gegeven moment komt de onvermijdelijke vraag, wie gaat waarheen en we zijn ons nu aan het orienteren.
Wordt het Nederland of Tsjechie. Ze heeft twee kindertjes van 3.5 wat deze vraag voor ons wat bemoeilijkt. Komt ze uiteindelijk hierheen, waar als dr kids Nederlands leren best een goede toekomst zouden kunnen hebben. Of gaan we daarheen zodat haar kinderen kunnen opgroeien in hun eigen land en later zelf beslissen waar ze willen wonen.

Alhoewel we hier nog niet helemaal uitzijn weten we wel zeker dat we over een tijdje graag samen willen wonen.
Zelf spreek ik nog niet zo heel veel Tsjechisch, maar ik kan vrij makkelijk talen leren. Wel spreek ik vloeiend engels en mocht het zo zijn dat ik daar eindig leer ik de taal vanzelf wel daar maak ik me niet zo een zorgen over.

Mijn vraag is eigenlijk aan mensen die deze stap al hebben gemaakt.
Wat kan ik tegenkomen met regelgeving, wat voor baan zou ik kunnen vinden als ik alleen engels spreek in het begin.
Kun je net als in andere Europese landen gewoon vrij vestigen? Ik heb ergens gelezen dat je wel het eea moet ondertekenen en afstand doen van eventuele hulp van de staat.
Wat kan ik verwachten van eventuele openheid van de bevolking naar buitenlanders toe, uiteraard ben ik best een aantal keer in Praag geweest en wat andere plaatsjes en er is nogal een groot verschil tussen streken.

Kan iemand mij hier meer info over geven, eventueel met handige links ed...

Alvast bedankt,

Ka
 
Hoi Karel, ik weet niet precies wat je in NL achter moet laten maar mijn ervaring is dat je de antwoorden op dat soort vragen alleen maar goed en eigenlijk ook best snel achterhaalt door het gewoon te doen...

Bouwjaar 79 is vrij jong dus wat let je. In NL is de draad ook zo weer opgepakt als het je niets lijkt.

Ik zelf woon nu ongeveer 2 jaar in Praag (met m'n Tsjechische vriendin) dus ik heb een beetje een idee hoe of wat en dit magnifieke forum geeft ook een heel aardig beeld, maar ervaren kan je het alleen maar door te doen.

Maar toch ff wat statements dan:
  • Praag is een land apart. De rest van Tsjechie is anders.
  • Er werken veel buitenlanders (expats) in PRaag
  • Een baan in loondienst vinden lukt als buitenlander in Praag over het algemeen wel als je daadwerkelijk iets kunt (IT, bouw, etc.) EN als je bereid bent om ongeveer 50% minder te verdienen.
  • Ik heb hier mijn eigen 'expat' baan weten te creeren.
  • Zelfstandig ondernemer is misschien een optie.
  • Part-time werken in NL is ook een optie. Ik heb een tijd 3 dagen in de week gewerkt (met SkyEurope heen en weer) en verdiende net zoveel als 5 dagen in CZ.
  • Tsjechisch spreken? Ik heb diep respect als je dat goed lukt binnen zeg 2 jaar...Tsjechen spreken zeer vaak goed engels. Maar dus niet iedereen...
  • Ze zijn aardig en geinteresseerd maar hoe lang ze dat blijven als je geen Tsjechisch spreekt is volgens mij in de praktijk nog maar de vraag..
  • De vestigingsregelgeving stelt weinig voor. Het lijkt lastig ivm de documenten in het Tsjechisch maar als je daar doorheen prikt stelt het niks voor. Leve de EU.
De reden waarom ik hier ben en wij niet in NL zijn is dat ik me liever aan de situatie hier wilde aanpassen dan dat ik een ander haar social life wilde laten veranderen. Voor iemand met twee kids en waarschijnlijk familiebanden in Tsjechie zou ik dat helemaal vinden...

Als je nog meer ervaringen wilt weten moet je maar even een mailtje sturen. Dan bel ik je.

Mvrgr, Stephan.
 

char

† In Memoriam
Stephan, mooi en eerlijk geschreven!!.. Hieruit blijkt toch maar weer, dat er meer lezers dan schrijvers zijn, op dit Forum. Alleen het mooie van dit Forum is dat lezers, op het juiste moment, zich aanmelden als schrijvers.
Gewoon, elkaar een beetje helpen....

Char.
 
Werken in Tsjechie

Zoals hier al eerder gezegd is de arbeidsmarkt in Tsjechië nu vrij goed voor werkzoekenden... In en rond praag is er zo weinig werkloosheid dat problemen problemen hebben voldoende goed personeel te vinden en aangezien de arbeidsmarkt steeds internationaler wordt is Tsjechisch spreken steeds vaker geen absolute voorwaarde.

Als consultant bij een werving en selectiebureau hier in Praag zie ik heel wat banen (en inderdaad vooral IT, maar ook wel klantenservice- en financiële posities) voorbijkomen, wij hebben ook mensen in dienst die geen Tsjechisch spreken (ik toevallig weer wel)...

Door de EU is het nu echt heel gemakkelijk geworden je hier te vestigen, een verblijfsvergunning kan je ophalen en het is wel handig in sommige gevallen maar zeker niet verplicht ook niet als je wilt werken.

Bastiaan Huijgen
Consultant @ People Place
Praag
 
Hallo allemaal :)
Ze heeft twee kindertjes van 3.5 wat deze vraag voor ons wat bemoeilijkt. Komt ze uiteindelijk hierheen, waar als dr kids Nederlands leren best een goede toekomst zouden kunnen hebben. Of gaan we daarheen zodat haar kinderen kunnen opgroeien in hun eigen land en later zelf beslissen waar ze willen wonen.
Alvast bedankt,
Ka

Tis voor de kinderen misschien ook goed om in de buurt van hun vader te blijven.
 

Maria

Geroyeerd Lid
Misschien is de vader er niet (meer)?
ik vind het wel heel wat om kinderen uit hun vertrouwde omgeving weg te halen, een relatie heeft natuurlijk geen garantie tot slagen. Ook al mis je elkaar nu heel erg vanwege de afstand, elke dag 'op elkaars lip' zitten kan heel anders uitpakken, zeker gecombineerd met (andermans) kinderen, die ook aandacht nodig hebben en verdienen.
Ik zou dus zeggen: vertrek daarnaartoe, kijk hoe het uitpakt, naar NL gaan kan ook nog als de relatie zich bewezen heeft.
 
Helemaal mee eens Maria! Als jij (Karel) naar hier komt en het pakt niet goed uit, kun je terug. Kinderen op die leeftijd verkassen met een kans dat het niet werkt en ze weer terug moeten is niet echt verantwoord.

Gewoon doen! Soms moet je niet teveel nadenken, niet teveel wikken en wegen. Als we alles op voorhand zouden weten, zou niemand meer een belissing durven nemen.
 
Bedankt

Ahoj,

Bedankt allemaal voor jullie informatie en meningen :)
Ben er echt blij mee!

Ten eerste Stephanovitz,

Bedankt voor je uitgebreidde antwoord!
Ik weet inderdaad dat je geen Nederlands salaris kan verwachten in Tsjechie, en ik heb ook gezien dat Praag echt een andere wereld is.
Dat zou ook de stad van mijn keuze zijn. Of iets er heel dichtbij.
Maar goed tegenover het minder verdienen staan dan ook de goedkopere prijzen natuurlijk.

Ik spreek nog weinig Tsjechisch maar denk dat ik hiervoor een cursus ga volgen binnenkort. Ik heb ook geen haast ik hoef morgen nog niet weg ;) maar als het zo goed blijft gaan met haar als het gaat ( en ja als je samenwoont is het anders idd) maar dan zal het er toch een keer van komen zo een beslissing.

Wat ik hier opgeef is eigenlijk vrienden, familie voornamelijk.
Zij in principe hetzelfde, maar haar kinderen hebben natuurlijk hun school ed. waar ze nu wonen.

Bastiaan, thanks misschien heb ik straks nog veel aan je en neem ik nog wel een keer contact met je op als het eenmaal zover is.

Voor de rest, nee de vader van de kinderen is niet echt meer in de picture, het is een lang verhaal waar ik jullie niet mee zal vervelen.

En ja het is ook heel wat, ik neig ook eerder erheen om naar Tsjechie te gaan dan haar hierheen te laten komen. Maar dan komt punt twee. Ze heeft zelf liever niet dat haar kinderen daar opgroeien, ze is zelf heel modern en leeft tussen ouderwetse mensen ;) dus voor haar is het soms vrij lastig. Als je het dan zo bekijkt, als je het dan toch doet kunnen ze beter maar jong zijn.

Een punt is wel heel erg waar, een relatie is altijd een risico, voor mij minder omdat ik gewoon weer naar Nederland kan gaan, voor haar is het risico veel groter omdat ze dan met kids hier zit als het mis mocht gaan. Dus dit vind ik wel een heel sterk punt!

In ieder geval bedankt voor alle berichtjes, very appreciated :)

Stephan als je het goed vind zou ik wel een keer met je in contact willen komen. Ik denk dat je me een hoop kunt vertellen hierover!

Ciao,

Karel
 
thanks Maria, maar wat je zegt is waar!
we kunnen altijd nog naar NL als de relatie zich heeft bewezen :)

soms is het goed de nuchtere mening van een ander te horen
 
Beslissing

Goedemorgen allemaal,
Misschien vinden jullie het wel leuk om te weten dat we een beslissing hebben genomen.
We hebben geluisterd naar de argumenten op dit forum en besloten het te proberen in Tsjechie.
Zoals ik al zei wil mijn vriendin daar graag weg, maar om de kids maar 1x te belasten met zo een grote verandering hebben we besloten te kijken
Hoe het gaat. Samen een flat te kopen of huren aldaar en wellicht na een jaar of misschien twee de overstap te maken naar danwel Nederland danwel Engeland.
(Haar vader woont in Engeland). Het zal niet van vandaag op morgen zijn, maar zal best nog wat voet in aarde hebben.
Zelf wil ik genoeg geld achter de hand hebben voor eventuele zaken die kunnen gaan spelen. Ik wil het wel goed aanpakken allemaal en met een goed gevoel afreizen naar haar toe.
We hebben goede gesprekken gehad en ze is het er ook mee eens :)
Dus diegene die mij op termijn een beetje kunnen ondersteunen met belangrijke zaken om dit te regelen, alle hulp is mooi meegenomen :)
Nu snel een Tsjechische cursus in NL zoeken ;)
Ik heb er zin an!
Groetjes,
Karel
 
Karel heel fijn dat jullie het er over eens zijn en 'n weloverwogen besluit hebt kunnen nemen.Ik wens jullie dan ook heel erg veel geluk.
 
Bovenaan