Vakantie van Baan zomer 2012

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dag 8 Breznice

Vandaag maar eens een rustdag inplannen na de lange dag die we gisteren hebben gemaakt, mede door de temperatuur die snel oploopt naar ruim 30 graden Celsius is dat nog niet zo'n gek idee.

P1220471.JPG
Maar we kunnen het toch niet laten om even door Breznice en rond het kasteel van Breznice te wandelen, dat voor ons op kleine afstand staat te pronken.

P1220473.JPG
met zijn prachtige binnenplaats

P1220477.JPG
P1220476.JPG
en het prachtige smeedwerk om de waterput te beschermen tegen ongewenst gebruik.

P1220480.JPG
We lopen aan de achterzijde van het kasteel richting de brouwerij. Omdat mijn zwager stoomdeskundige is, wil hij daar wel eens een kijkje nemen.

P1220481.JPG
We vragen in het Engels aan de jonge portier of we even binnen mogen kijken en we krijgen het jawoord.

P1220489.JPG
We hoeven niet lang te zoeken, want we worden naar binnen geloodst door de meesterbrouwer of brouwerijmeester en worden hartelijk ontvangen in zijn kantoor waar alles gebeurt.

P1220483.JPG
Hier het elektrische bedieningspaneel met hoofdschakelaars uit de vorige eeuw.

P1220485.JPG
En hier kunnen monsters genomen worden van de diverse tanks.

P1220486.JPG
en hier kan het alcoholpercentage worden bepaald.

Later meer.
 
Vervolg dag 8

P1220487.JPG
Geheel mechanische roerwerk zover we konden zien.

P1220490.JPG
Dit is de dragende constructie van de ketel, mooi hè?

Nadat we 10 minuten in het krappe maar belangrijkste kantoor van de brouwerij aanwezig waren en alles hier hadden gezien wilden we meer, en liepen de trap op waar we werden tegengehouden door een dame van midden 50,van dit kaliber, die netjes vroeg of we bier wilden kopen of zuksowat,
We verstonden haar niet maar zei wist dat er geen kwartje was te verdienen aan deze goed uitziende heren, en ze wees ons de weg , en dat kon ze heel goed want ze dirigeerde ons in korte tijd van de trap naar de buitendeur. Hier een impressie.
Maar we treuren er niet om, wij hadden namelijk al het prachtige kantoor gezien van de meesterbrouwer en lopen terug

P1220496.JPG
naar de dames die staan te wachten om naar binnen te gaan in het goed uitziende restaurant, waar we even plaatsnemen om de kaart te bekijken, maar daar werd niet aangeboden waar wij interesse in hadden, dus zijn we opgestaan en terug naar het kasteel gegaan.

P1220502.JPG
we blijven wel de schaduwplekjes opzoeken

P1220499.JPG
we eten nog enkele morellen

P1220506.JPG
maken wat foto's

P1220510.JPG
we wassen en koelen onze handen .

P1220513.JPG
Maar het is te warm om nog door het park te lopen.

P1220518.JPG
en gaan terug, via de penny, naar de camping om af te koelen in het zwembad.
En het mag dan ook , de temperatuur is opgelopen tot 33 graden Celsius.

Later meer
 
Vervolg dag 8

Om de hele dag op de camping te blijven is ook niet mijn ding, en ik loop samen met mijn zwager naar het dorpje Mirovice om daar eens rond te kijken.

P1220535.JPG
We lopen over een prachtige oude brug.

P1220526.JPG
niemand te zien op straat

P1220529.JPG
wel een kleurrijke reclame op een winkelruit.

P1220530.JPG
en dat trekt klanten,

P1220533.JPG
zelfs met een aanhanger.

P1220531.JPG
veel gezellige mensen komen we niet tegen.

P1220534.JPG
we lopen over de mooie brug terug naar de camping.

P1220025.JPG
Na het eten uit de satellietschotel

P1220539.JPG
en wat Pivo's gaat de zon onder.

P1220968.JPG
en doen wij de deur op slot.
 
Ik ga een poging doen om uit te leggen wat er in de schotel zat.

Recept van mijn zus iets van Isa Hoes.

Blauwe schimmelkaas, tonijn, kookroom, tikka masala , verse groenten en een pasta, ofsuksowat.
 
Dag 9 Blatna.

Weer een hele warme dag van meer dan 30 graden maar gaan er toch even op uit

Blatna (24).JPG
Naar Blatna en we parkeren de auto bij de kerktoren, deze staat tegen de textielmarkt aan en niet tegen de kerk aan, de kerk staat erachter los van de toren.

Hier webcamera's

Blatna (3).JPG
en maken gebruik van het openbaar toilet dat ze hier voortreffelijk voor elkaar hebben, je ziet het steeds meer dat deze voorzieningen er komen.

Blatna.JPG
We maken foto's rond het plein

Blatna (2).JPG
We zoeken naar een bank om wat geld uit de muur halen

Blatna (5).JPG
hier wel mooie gebouwen en vrolijke terrassen

Blatna (6).JPG
Van daaruit gaan we naar het kasteel Blatna op loopafstand van de winkelstraat.

Een gotisch waterkasteel van rond 1400. In de eerste helft van de 16de eeuw werd het uitgebreid door architect B. Ried. Aan het eind van de 18de eeuw werd het kasteel eigendom van Hildprandt. Tijdens zijn leven kreeg het gebouw een neo-gotische uitstraling.

Blatna (7).JPG
waar je een ritje kunt maken door het park met paard en wagen

Blatna (9).JPG
Maar ook gewoon even

Blatna (17).JPG
kunt gaan zitten.

Later meer
 

Bijlagen

  • Blatna (1).JPG
    Blatna (1).JPG
    165,4 KB · Bekeken: 6
vervolg dag 8

Blatna (21).JPG
en genieten van wat je ziet.

Blatna (18).JPG
Het kasteel is nog niet geheel gerestaureerd, maar ziet er al goed uit.

Blatna (16).JPG
door het hek lopende kom je in het park omgeven door water, een eiland dus van 42 ha.

Blatna (15).JPG
met een prachtig tuinhuis

Blatna (13).JPG
een mooi aangelegde laan

Blatna (12).JPG
met een damhertenkudde die wel uit je hand willen eten.

Blatna (11).JPG
af en toe een water partij

Blatna (10).JPG
en het riviertje Lomnice

Blatna (14).JPG

Later meer.
 
Vervolg dag 8

We lopen ons niet warm voor om alles te willen zien, daar is het veel te warm voor met ruim 30 graden Celsius.

We verlaten Zamek Blatna en gaan via een binnenwegen terug naar de camping omdat het te heet is om nog een plaats aan te doen, en rijden door de heuvels en dalen en krijgen een goed beeld van alle water dat deze omgeving rijk is, vele plekjes gezien waar prima een camping opgestart kan worden, maar er zijn genoeg campings in deze omgeving nemen we maar aan om het weer snel te vergeten.
Wij houden meer van shoppen op de een na andere camping in het mooie Tsjechië dat rijk is aan kastelen en mooie dorpjes.

Blatna (22).JPG
We braden ditmaal wat vlees op de Bbq , ook lekker vinden wij.

P1220154.JPG
En als de zon onder gaat

P1220512.JPG
Doen wij de deur dicht .

Blatna (8).JPG
 
Dag 10

Kutna Hora

We gaan naar Kutna Hora, op weg naar een nieuw avontuur.
De reis gaat voortreffelijk totdat we bij Praag de afslag naar de 2 nemen, nog geen kilometer rijden en dan staan we in de file door wegwerkzaamheden. Het kost ons een uur van de kostbare vakantietijd, maar als het weer eenmaal doorloopt, rijden we al snel Kutna Hora binnen en via de Taborska rijden we de Strihavkova op.
We worden hartelijk ontvangen door Bert met een kop koffie. Onze dag kon niet meer stuk toen Bert vertelde dat we tot maandag konden blijven staan op de privécamping. Die deal slaan we natuurlijk niet af. En als we willen kunnen we elke morgen aanschuiven bij het ontbijt.

P1220649.JPG
Mijn zus en zwager zeggen gelijk deal.

P1220704.JPG
Op aanwijzing zetten we de caravan op de daarvoor bestemde plaats.

(Uitleg van de foto door Bert van 't Hoenderdaal. De straatnaam is de naam van mijn Tsjechische vriend die Strihavka heet. Hem heb ik mijn straat (oprit) de naam gegeven omdat hij mij geholpen heeft bij de aankoop en verbouwing van het huis. Dus voor mij was het een reden om iets origineels voor hem te zoeken om hem te bedanken. En omdat je in Tsjechie niet bij leven een straatnaam kan krijgen leek me dat een leuk idee. Hem heb ik dus bij het openingsfeest verrast met dit cadeau. En een straatnaam is vrouwelijk. Dus wordt het Strihavkova.)

P1190690.JPG
Het pension

Het is nog vroeg in de middag en gelijk maar even kijken in de bottenkerk.
Ossuarium van Sedlec

P1220616.JPG
We parkeren de auto voor de Kathedraal van Sedlec
Kathedraal van de Hemelvaart van de Maagd Maria en St. Johannes de Doper

De Cistercienzer abdij van Sedlec ligt naast de kathedraal van de Hemelvaart van Onze Vrouwe, slechts een paar honderd meter verwijderd van de kostnice van Sedlec, aan de weg van Kutná Hora naar Pardubice.

En hier en ook hier verdieping in de historie.
En hier meer foto`s

Achter deze kerk is de bekende sigarettenfabriek van Phillip Morris.

In de abdij is een prachtige verzameling wandschilderijen .
En in de kantoren van Philip Morris zijn 2000 M2 wandschilderingen aanwezig. Het is echt een geheimtip. En de meeste mensen lopen eraan voorbij.

En er is bezichtiging mogelijk via het tabaksmuseum of via een bekend pension.

P1220617.JPG
We lopen links omhoog naar het Ossuarium

P1220618.JPG
In de hal kijk je meteen tegen een kunstig werk aan.

P1220636.JPG
Rechts aan de muur de handtekening van de kunstenaar

P1220638.JPG
en links aan de muur een prachtige vaas uit beenderen.

P1220625.JPG
de trap aflopende zie ik het mooie plafond (foto 1)

Later meer.
 

Bijlagen

  • P1220628.JPG
    P1220628.JPG
    135,6 KB · Bekeken: 8
Om veel meer foto's te laten zien is niet nodig meen ik, er zijn links toegevoegd waarop foto's en veel meer geschiedenis is beschreven dan wat ik kan vertellen.

Tsjechie 2009 1129.jpg
De beenderen zijn netjes gestapeld in de klok vorm.

Tsjechie 2009 1131.jpg
De kroonluchter is heel bijzonder.

P1220645.JPG
Vergeet niet dat er ook boven een ruimte is, de kapel waar je alles even rustig kunt overdenken.

P1220646.JPG
en je bent er niet alleen.

P1220648.JPG
Het plafond heeft verschillende vormen.

P1220647.JPG
Een overzicht van het toch maar kleine, maar zeer bijzondere kerkje.

Tsjechie 2009 032.jpg
We wandelen terug naar de auto en kijken nog even binnen in de kathedraal van Sedlec.
Die van binnen heel mooi en heel hoog is.
Verder dan de ingang gaan we niet, het zal wel niet veel veranderd zijn vanaf 2009 toen we de kerk bezocht hebben.

Hier nog meer informatie over Kutna Hora door Kees.

Later meer.
 
Vervolg dag 10 Kutna Hora

Nadat we deze twee bijzonderheden te hebben gezien Hier en hier virtueel, verlangen we naar een pivo, want ook vandaag is het weer heel erg warm om wat meer te ondernemen. We gaan terug naar het pension en drinken een pivo die toch wel heel lekker smaakt met deze buitentemperatuur.
Na wat bijgepraat te hebben rond de grote tafel onder het terrasscherm, besluiten we om gezamenlijk te gaan eten.

P1220654.JPG
We lopen de tuin van het pension uit en via het mijnwerkerspad (Na podskali) naar de stad waar de Jacuba staat te pronken. Hier virtueel een kijkje vanaf de toren.
Onze voorkeur is om te eten bij Michaëla, en de anderen sluiten zich er bij aan.

P1220659.JPG
Michaëla's restaurant U Kamenneho Domu is tegenover het stenen huis.

P1220662.JPG
Ik maak nog een foto van deze doorkijk waar ik elk detail al van ken.

P1220665.JPG
Het kiezen hoeft niet moeilijk te zijn. Alles wat geserveerd gaat worden heeft voor ons een beker gewonnen voor de kwaliteit.

P1220667.JPG
Een subliem aan de maat varkenshaasje is mijn keuze, een mix gril maar ook een pasta is er verrukkelijk. En we laten het ons bijzonder goed smaken, uiteraard met het nodige vocht erbij en als laatste een verrassing van het huis, een toetje ijs met warme vruchten, geen foto gemaakt van het cadeau, omdat we ons “waarschijnlijk” overvallen voelden.

P1220668.JPG
Na het uitgebreide eten en drinken lopen we terug via de markt.

P1220669.JPG
Bert en Johanna staan hier te kijken naar het pestbeeld alsof ze het voor het eerst zien of nog nooit eerder op deze plaats gestaan hadden.

P1220674.JPG
Achter de pestzuil zit een mijngangverzakking in de weg die al eerder op de foto is gezet door Kees.

Later meer.
 

Bijlagen

  • P1220660.JPG
    P1220660.JPG
    121,7 KB · Bekeken: 7
  • P1220670.JPG
    P1220670.JPG
    49,3 KB · Bekeken: 6
Vervolg dag 10 Kutna Hora

Het schemert al en als je dan over de muur tegenover de Jacuba richting de Kathedraal kijkt.

P1220676.JPG
en dan moet ik een foto maken van alle lampjes die het nog spannender maken.

hier vandaan lopen we naar beneden via de Ruthardska en komen al snel weer omhoog bij het museum en gaan richting Jezuïetencollege.

P1220687.JPG
Het is snel donker aan het worden en het valt niet mee om een goede foto te maken.

En hier was een kort maar vochtig schouwspel van de eerste letters waar deze stadsnaam mee begint live te zien, een goed uitziende jonge Dame moest nodig, en gaat gewoon zitten met de rug tegen de muur.

P1220695.JPG
ik probeer met verschillende instellingen foto's te maken.

P1220699.JPG
En het is bijzonder gelukt meen ik zelf.

Hier virtueel vanaf de toren

We lopen verder over de Taborska naar het Pension toe , waar we kennis maken met de andere pensiongasten . De laptop op tafel met de serie foto's van Kutna Hora in mei en binnen enkele ogenblikken was er een feest alsof we elkaar al jaren kenden.

P1190702.JPG
En voordat je het weet is het tijd om de deur af te sluiten.
 

Bijlagen

  • P1220656.JPG
    P1220656.JPG
    149,2 KB · Bekeken: 4
Maar ik had mijn fototoestel niet bij me. Sh.t...
Geen nood, blijkt nu! Jij had het al voor me gefotografeerd. En veel beter dan ik ooit zou kunnen!!
Mijn dank is groot!!

Kees dat kan ik je leren, maar als we nu eens samen een workshop opzetten om de Barbara in de schemer op de foto te zetten?
En misschien willen er wel meer meedoen.:cheers:

Weer een reden gevonden om terug te gaan .
 
Bovenaan