Trouwen, andere achternaam, rijbewijs

Topic in 'Het Archief' gestart door HansvdVoort, 09-07-2012.

1. Goedeavond,

Binnenkort gaan we trouwen in Tsjechië. En zij (Tsjechisch) gaat mijn achternaam overnemen. Dit komt in Tsjechië dan ook in haar nieuwe paspoort te staan. (Terwijl de regel in NL is dat je je eigen naam in je paspoort houdt, is dat in Tsjechië dus niet het geval!?)

Zij heeft nu een Tsjechisch rijbewijs. Ik neem aan dat haar rijbewijs dan ook vervangen moet worden (zodat haar naam in het rijbewijs en paspoort gelijk zijn). We wonen in Nederland, dus het is niet makkelijk om nieuw paspoort in Tsjechië aan te vragen (of ze moet 2x op en neer vliegen...)

Kan ze dan in Nederland een nieuw rijbewijs aanvragen met haar nieuwe achternaam? Of kunnen/moeten we wat anders doen?

Iemand hier ervaring mee?
  2. Hans laat je partner lid worden van het forum want in het Tsjechische deel wordt daar vaker over gediscussieerd door de Tsjechische leden die met dit zelfde probleem zitten.
  3. kan toch ook langs de tsjechische ambassade ipv op en neer naar tsjechie?
  4. Juist, dat dacht ik nou ook!
    En moet je zowel bij aanvraag en ophalen zelf aanwezig zijn? Een keer in elk geval wel, maar beide keren?
  5. Bedankt voor de tips zover! Het probleem vd ambassade is dat het dan 4 maanden duurt voordat je het nieuwe paspoort krijgt ( en wij willen over 2 maanden op vakantie). Of heeft iemand ervaring dat dit ook sneller kan?
    • Donateur

RoJo

Ik ken een Tsjechische die met een Nederlander is getrouwd en haar naam achter die van haar man heeft geplakt. Gewoon in Tsjechië geregeld. (inclusief - ova)

Deel deze pagina