Tennis: Michaëlla Krajicek - Archief

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

PuNkEnStEiN schreef:
Goed, maar ik begrijp dus dat wat jou betreft het damestennis opgedoekt kan worden?

Wat mij betreft wel ja, samen met dames ijshockey, dames rugby. Ik ben er voor mezelf nog niet uit wat we met dames wielrennen moeten doen.

Amateur tennis moet blijven (daar hoef je niet naar te kijken maar gewoon spelen) en we moeten nieuw talent toch ergens vandaan halen, anders zou het nederlandse Davis Cup team inderdaad mogen afschaffen. En die hebben in het verleden laten zien hoe leuk tennis kan zijn.

Nu maar weer terug naar de alom geliefde Michaela.
 

Vonny

Geblokkeerde account
Kajuna is heel duidelijk over de dames sporten.

Zou hij een voorstander zijn van dames boksen, ik vermoed van niet.

Een wedstrijd van Henin en haar gelijken is spannend om naar te kijkenen en het tennisspel is nog te volgen.

De heren slaan de ene naar de andere ace over de baan als kijksport ben je daar zo op uit gekeken.

Als Misja op Henin en Clijsters gaat lijken stroomt ze zo de top 10 binnen .:)
 

Vonny

Geblokkeerde account
Lukasz schreef:
Ja, da's logisch...Elke speler die op een van die twee gaat lijken stroomt de top 10 binnen :deuk:
Daar zou je gelijk in kunnen hebben :

Henin : klein gespierd , op en top getraind , krachttraining en uiteraard talent met doorzettingsvermogen.
Clijsters: op haar 17* het figuur van Misja , een beetje mollig, nu
stevig , op en top getraind , krachttrainng en uiteraard talent met doorzettingsvermogen.

Misja:Stevig gebouwd, voldoende talent , redelijk getraind, nog geen krachttraining en soms problemen met de winner mentaliteit.

Indien ze zo hard gaat werken als de beide belgische dames komt zij erwel, dames tennis van dit nivo is boeiend om naar te kijken. :)
 

Freddy2005

† In Memoriam
Krajicek loot Bremond bij seizoensopening

Michaella Krajicek opent haar tennisseizoen tijdens het WTA-toernooi van Hobart tegen de Francaise Severine Bremond. De Francaise is de nummer veertig van de wereld, terwijl Krajicek vijf plaatsen hoger staat. Mocht onze landgenote de eerste ronde overleven, wacht in de tweede schifting waarschijnlijk de als zevende geplaatste Chinese Jie Zheng.

Krajicek heeft in Hobart een boel punten te verdedigen aangezien zij vorig jaar het toernooi won. In het dubbelspel komt ze uit aan de zijde van haar Tsjechische partner Iveta Benesova.

sportone.nl
 
Slechte start voor Krajicek

HOBART - Tennisster Michaëlla Krajicek is het nieuwe jaar slecht begonnen. De Almeerse vloog er maandag al in de eerste ronde uit in het Australische Hobart, het toernooi dat ze vorig jaar won.

Severine Bremond uit Frankrijk was in drie sets te sterk voor de bijna 18-jarige Krajicek.

De nummer 37 van de wereldranglijst won wel de eerste set met 6-3, maar kreeg in de volgende twee bedrijven de ballen keihard om de oren: 1-6 0-6. De winst van Bremond was opmerkelijk, omdat ze zich tijdens de wedstrijd nog liet behandelen voor een beenblessure.

Voor Krajicek resteert nu in Hobart nog het dubbelspel met haar Tsjechische partner Iveta Benesova.

Bron: www.nu.nl
 

Vonny

Geblokkeerde account
Het zal voor Misja een moeilijk jaar worden, haar target was een plaats onder de eerste 20 van de WTA lijst te bemachtigen.
 
Interview met Michaëlla Krajicek

Uit het AD
'Ik vind het super om zo te leven'
Door MARTIJN VAN BEETEN

Jarig in Hobart, dat klinkt niet gek. Op Tasmanië, ruim een uur vliegen van Melbourne. Vorig jaar kreeg Michaëlla Krajicek daar van spelersvakbond WTA een mooie taart en een knuffelversie van een Tasmaanse duivel.

Het klinkt minder leuk dat alleen haar vader de tiener daar, aan de andere kant van de wereld, persoonlijk kan feliciteren. De rest van de familie moet het doen met een kort telefoongesprek. ,,Maar als ik terug ben in Nederland, wordt mijn verjaardag alsnog uitbundig gevierd. Ik kom niets tekort.’’

De ontboezeming komt al snel. Vader Petr is haar beste vriend, moeder Pavlina haar beste vriendin. ,,Helaas wel,’’ zucht ze, zonder haar ouders tekort te willen doen. ,,Sinds mijn veertiende volg ik een individueel schoolprogramma, zit ik dus niet meer in een klas. Leeftijdgenoten van mij zien elkaar dagelijks, ik zie veel vriendinnen hooguit een paar keer per jaar. Ik zit namelijk meer dan 25 weken per jaar in het buitenland. Tijdens toernooien ga je één of twee weken met iemand om en dan vertrek je weer. Het is moeilijk iemand voor honderd procent te vertrouwen, als je elkaar zo weinig ziet en spreekt.’’

De meiden die Krajicek het vaakst ontmoet, zijn haar directe concurrenten. ,,Natuurlijk is het met hen ook gezellig, maar het is lastig om jezelf bloot te geven. Vroeg of laat kom ik hen weer tegen op de tennisbaan. Dan is het zaak om je kwetsbare kanten verborgen te houden. Anders wordt iets tegen je gebruikt of doorverteld.’’

Ze praat over vriendjes, maar herstelt zich dan. ,,Ik mag het geen vriendjes noemen, want die zou je maanden moeten kennen. In een duurzame relatie moet je investeren en daarvoor is het tennisleven te gecompliceerd. Ook bij jongens ontbreekt de tijd om iemand volledig te vertrouwen. Mijn ouders laten me wel vrij. Ik mag met iemand een avond naar de bioscoop en mijn moeder vindt het leuk als er een jongen op de koffie komt.’’

Het klinkt als een klaagzang, maar dat is het niet. ,,Ik vind het super om zo te leven, want het tennis geeft me de vrijheid om eigen beslissingen te nemen. Op school is dat toch anders. Eerst je havo afmaken, dan je studie en daarna pas een baan zoeken. Ik heb trouwens een Tsjechisch diploma op zak dat je met de havo kunt vergelijken. Met een 8,5 gemiddeld als eindcijfers.

,,Nu studeer ik tussen trainingen en wedstrijden door Engels en Spaans. Mijn ouders, die allebei een universitair diploma hebben, helpen. Ik zie veel meisjes op de WTA Tour die zeer intelligent zijn, maar zich alleen richten op tennis. Dat is toch jammer. Aanvankelijk was het de bedoeling dat ik verder zou gaan op het gymnasium. Maar mijn ouders vonden de tennisresultaten goed genoeg om volledig voor de tennisopleiding te kiezen.’’

Krajicek is dol op familie. Vanaf half november had ze een maand geen wedstrijden en werkte ze met een Tsjechische conditietrainer. De minst leuke kant van haar vak, zegt ze grijnzend. ,,Maar ik had wel mijn familie om me heen. Mijn opa en oma. Heerlijk vind ik dat.’’

En Peter, haar jongere broertje. ,,Ik zie hem helaas niet vaak. Peter gaat in Praag naar school. Hij kan goed basketballen, maar is vroeger ook met tennis gestart. Hij zag dat er op mij altijd veel druk lag. Doe bij mij maar rustig aan, heeft hij mijn ouders meegegeven. Peter heeft verstand van tennis, maar vindt het niet interessant. Hij kwam er kort geleden pas achter dat ik twee jaar terug de US Open voor junioren heb gewonnen. Ongelooflijk toch! Of ik nou win of verlies, het maakt hem niet uit. Ik blijf zijn lieve zus. Als ik heb verloren, dan gaan we iets leuks doen samen. Het is wel goed om zo’n broer om je heen te hebben die het allemaal wat relativeert.’’

Het leven van Misa vergelijken met dat van leeftijdgenoten die geen baan hebben, is niet te doen. ,,Ik kan me meer permitteren. Als ik iets leuks zie, pak ik mijn creditcard en koop het. Een ander meisje van 18 kan een drankje gaan drinken en het maakt niet uit hoe laat ze thuis komt. Mijn vader was en is daar op toernooien altijd scherp op. Om tien uur naar bed! Elke minuut slaap kan het verschil betekenen tussen winnen en verliezen.

,,Op juniorentoernooien ging het er een enkele keer losjes aan toe. Toen ik een jaar of 15 was, had ik minder verantwoordelijkheidsgevoel. Ik wilde ook weleens gek doen. Dan vroeg ik me af waarom ik niet een half uurtje later kon slapen. De opstelling van mijn vader heeft me ellende bespaard. Neem vorige maand het ontoelaatbare gedrag van sommige jongens in Israël, die de regels van de tennisbond hebben overtreden. Het is een plus als je ouders meereizen.’’

Krajicek krijgt aandacht en daar geniet ze van. Anders dan haar halfbroer Richard, die interviews het liefst uit de weg ging. ,,Tijdens de nationale Masters wilde de televisie me volgen en daar sprak ik hem over. Richard vroeg of ik dat écht wilde, want toen hij net was doorgebroken, vond hij die aandacht doodeng. Ik vind het juist leuk, vind het jammer dat ik niet overal tijd voor heb. Van goede doelen tot tv-spelletjes, ik word overal voor gevraagd.’’

Door die aandacht is ze steeds minder het zusje van... ,,Sterker nog, na mijn toernooizege in Rosmalen is niemand er meer over begonnen. Ik heb mijn eigen identiteit gekregen en daar ben ik trots op. Al blijft het een eer om zo’n succesvolle broer te hebben. Het klinkt wat raar, maar ik vind bijna alles goed wat hij doet. De inzet voor zijn stichting, het boek waarmee hij een inzicht heeft gegeven in zijn leven en zijn tennisvrienden. Ik hoop dat na mijn carrière ook te kunnen doen. Nu heb ik er helaas te weinig tijd voor. Zelfs niet als Richard me vraagt iets te doen voor zijn Foundation. Of Michiel Schapers, voor het project Kinderen in Beweging, om de jeugd in Almere aan het sporten te krijgen. Over een paar maanden is er weer zo’n dag, met deejay Jeroen van Inkel. Hopelijk ben ik er dan bij.’’

Iedereen kent Petr Krajicek, haar vader en coach. Moeder Pavlina krijgt in de media minder aandacht. ,,Jammer, maar ik begrijp het wel. Eerst de tennisser, dan de coach en daarna pas de rest. Maar mijn lieve moeder is ook heel belangrijk voor me. Ze helpt me met alles naast de tennisbaan en is een heel sociaal iemand. Die openheid heb ik van haar. Mijn moeder heeft me ook aan het tennissen gekregen, toen ik drie jaar oud was. Ik hoorde later dat mijn vader huiverig was, na alles wat er rond Richard was gebeurd. Maar toen mijn moeder me zag bewegen, vond ze dat we het moesten proberen.’’

Kind van Tsjechië, kind van Nederland. Krajicek is het allebei. ,,Maar ik voel me honderd procent Nederlands. Naar Tsjechië ga ik vooral voor mijn broertje en het tennis. Ik hoop dat het ooit verandert. Wonen in de buurt van een grote stad, maar toch in alle rust, zo zie ik de toekomst voor me. Precies, zoals Richard in Muiderberg.’’
 

Vonny

Geblokkeerde account
Achter de woorden van Misja zit veel verborgen, zou zij het tennis spel zelf nog wel leuk vinden?.

Andere topspelers waren op haar leeftijd ook al top.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Krajicek tegen Luxemburgse Kremer

MELBOURNE - Michaëlla Krajicek begint de Australian Open maandag tegen Anne Kremer. De Luxemburgse won in Melbourne drie kwalificatieduels en plaatste zich daarmee voor het hoofdtoernooi. Eerder had de loting Krajicek gekoppeld aan een zogenoemde qualifier.
De net 18 jaar geworden Krajicek speelde nooit eerder tegen de 31-jarige Kremer. Het duel staat maandag gepland als vierde partij op baan 8, waar om 11.00 uur (lokale tijd) met de eerste partij wordt begonnen.

telesport.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Krajicek enige Nederlandse deelnemer in Melbourne

Tennisster Michaella Krajicek (18) neemt als enige Nederlander deel aan het Australian Open dat maandag in Melbourne begint. Raemon Sluiter en Elise Tamaela wisten zich zaterdag niet te plaatsen voor het hoofdschema van het eerste grandslamtoernooi van het jaar. Beiden struikelden in de derde en laatste ronde van het kwalificatietoernooi.

volkskrant.nl
 
Krajicek onderuit op Australian Open

(Novum) - Michaëlla Krajicek is er niet in geslaagd de tweede ronde te bereiken van de Australian Open. De 18-jarige Almeerse was maandag in Melbourne niet opgewassen tegen de Luxemburgse Anne Kremer: 6-4, 6-3. Vorig jaar sneuvelde de kleine Kraai in Australië pas in de derde ronde. Zij moest toen opgeven tegen de latere winnaar Amélie Mauresmo.

Krajicek speelde de gehele wedstrijd onder haar niveau en sloeg maar liefst 41 fouten. Nadat ze de eerste set verloor, kwam ze in de tweede set met 4-2 achter. Daarna kwam ze nog bijna terug tot 4-4, maar liet ze twee breakpoints onbenut. Kremer serveerde de wedstrijd vervolgens uit.

Krajicek doet in Melbourne nog wel mee aan de dubbelspeltoernooien. In het damesdubbel speelt ze samen met de Hongaarse Agnes Szavay. In het gemengde dubbelspel speelt ze aan de zijde van de Tsjech Leos Friedl.
 
Michaëlla Krajicek alleen in vrouwendubbel

MELBOURNE (ANP) - Michaëlla Krajicek zal in de Australian Open alleen nog in het vrouwendubbelspel uitkomen. De Nederlandse tennisster, in het enkelspel in de eerste ronde uitgeschakeld door de Luxemburgse Anne Kremer, zou aanvankelijk ook in de mixed dubbel uitkomen met de Tsjech Leos Friedl.

Friedl echter prijkt op het speelschema met de Italiaanse Tathiana Garbin aan zijn zijde.

Samen met de Hongaarse Agnes Szavay begint Krajicek donderdag vroeg in de ochtend (Nederlandse tijd) tegen de Italiaans/Duitse combinatie Romina Oprandi/Julia Schruff. Vorig jaar bereikten Krajicek en Szavay in Melbourne de derde ronde

Spits
 

Freddy2005

† In Memoriam
AO: Krajicek wel verder in dubbelspel

Waar Michaëlla Krajicek in het enkelspel al in de eerste ronde werd uitgeschakeld boekt ze in het dubbelspel vooralsnog meer succes. De Nederlandse bereikte met haar Hongaarse partner Agnes Szavay de tweede ronde door het Italiaans/Duitse koppel Romina Oprandi/Julia Schruff met 6-3 6-1 te verslaan.

Vorig jaar bereikten Krajicek en Szavay tijdens de Australian Open de derde ronde van het dubbelspel. In het enkelspel was de Almeerse al na een ronde klaar na verlies tegen de Luxemburgse qualifier Anne Kremer.

sportone.nl
 

Freddy2005

† In Memoriam
Krajicek ook uitgeschakeld in dubbel

MELBOURNE - Het optreden van Michaëlla Krajicek op deze Australian Open is voorbij. De Nederlandse tennisster slaagde er vrijdag met haar Hongaarse partner Agnes Szavay niet in de derde ronde van het dubbel te bereiken. Het duo verloor in de tweede schifting met 6-3 6-2 van het Slowaakse/Japanse koppel Hantuchova/Sugiyama.

Krajicek strandde maandag al in de eerste ronde van het enkelspel.

(ANP)
 
Vlucht Krajicek dreigt

Fed Cup-captain Manon Bollegraf wil binnenkort praten met Michaëlla Krajicek, nu haar vader en coach Petr Krajicek heeft laten doorschemeren dat de tennisster mogelijk voor Tsjechië wil gaan spelen.

,,Ik wacht eerst tot Michaëlla de vroege uitschakeling op de Australian Open heeft verwerkt. Daarna ga ik haar zeker bellen,’’ zegt Bollegraf.

Volgens Petr Krajicek gaat zijn dochter gebukt onder de druk die ze in Nederland voelt. Ze is op dit moment de enige topper in ons land en krijgt dus veel media-aandacht.

,,Wij zijn geen lid van de koninklijke familie,’’ stelt de tennisvader. ,,Die hebben er maar aan te wennen dat ze publiek bezit zijn. Wij zijn gewoon mensen van vlees en bloed en dan is het moeilijk te lezen dat Michaëlla een andere coach nodig heeft of te dik zou zijn. Ik wil dat mijn dochter met rust wordt gelaten. Dat ze ook anoniem kan zijn.’’

In Tsjechië zou dat anders zijn, denkt Petr Krajicek. ,,Daar heb je veel meer toppers en als iemand snel wordt uitgeschakeld, ligt niemand er wakker van. In Nederland wordt alles rond Misa geanalyseerd en dat maakt het moeilijk. We wonen nu al in Tsjechië. Ik heb er mijn bedrijf, mijn dochter traint er veel. Alleen heeft Misa aangegeven zich Nederlandse te voelen, zij wil graag voor Nederland blijven tennissen. Maar als het echt te gek wordt, doet ze dat misschien ook niet meer.’’

Voor Bollegraf zijn deze opmerkingen nieuw. Het is sinds haar aantreden als Fed Cup-captain, eind 2005, nooit een gespreksonderwerp geweest. ,,Ik begrijp het wel, want Michaëlla is met hoge verwachtingen aan het tennisjaar begonnen. Ze heeft veel aan haar conditie gewerkt. Als je dan in Hobart in de eerste ronde verliest op een toernooi waar je je titel verdedigt en ook op de Australian Open is het na één ronde afgelopen, dan heb je het moeilijk. Ik geloof dat ze er sterker uit zal komen. Misa heeft zich na een aantal blessures teruggeknokt en dat zie ik nu weer gebeuren. Ze maakt voor het eerst sportieve tegenslag mee.’’

Het medicijn kent Bollegraf wel. ,,Winnen, zo simpel is het. En dat gaat ze vroeg of laat doen. Michaëlla is het tennissen echt niet verleerd. Arbeid betaalt zich altijd uit. Een paar partijen winnen en het lekkere gevoel is zo weer terug. Dit is een tijdelijke dip.’’

Mocht de 18-jarige Krajicek over enkele weken toch nog een vertrek naar Tsjechië overwegen, dan wil Bollegraf proberen haar tegen te houden. ,,Ik wil Michaëlla graag in het Fed Cup-team houden. Niet alleen uit sportieve overwegingen, ook omdat ze een fijne persoonlijkheid is om in een ploeg te hebben. Maar ik ga haar nu niet lastigvallen. Eerst moet alles bezinken, daarna bel ik Misa zeker op.

,,Onze eerste wedstrijden zijn pas in de week van 16 april. In de tussentijd kan er ontzettend veel gebeuren.’’

AD
 
Kleine Kraai moet zelf leren vliegen

Weinig is er voor nodig om het beeld op te roepen van die mooie julidag in 1996. Richard Krajicek zakte op het centre court van Wimbledon door de knieën, hij had zijn lotsbestemming gevonden. Zijn hele leven had hij van dat moment gedroomd. Winnaar in de Groene Kathedraal, zegevierend in het bekendste tennistoernooi ter wereld. Zijn naam was gevestigd.

In Nederland pinkte menigeen destijds een traantje weg. Het verhaal van Krajicek was genoegzaam bekend, je kon er een boek vol over schrijven. De scheiding van zijn ouders, het dwingende karakter van zijn vader, het was allemaal breed uitgemeten en ruimschoots besproken. Ondanks al dat drama, inclusief verschillende blessures, had hij toch maar dat hoogtepunt bereikt. Zelfs zijn grootste critici zagen daarin iets van een fraaie ontknoping.

Elf jaar later heeft het verhaal een andere wending genomen. De naam Krajicek blijkt – hoe voorspelbaar – een last voor zijn amper achttien jaar geworden halfzusje Michaëlla. Bij het eerste Grand Slam-toernooi van het jaar zat ze vorige week in zak en as. Door de onbeduidende Luxemburgse Anne Kremer werd ze bij de eerste de beste gelegenheid uit de Australian Open in Melbourne geknikkerd. Na de fraaie plek in de derde ronde van 2006 een mager resultaat, zoals het seizoen toch al teleurstellend was begonnen.

Misa kon wel janken, zei ze. Om er later aan toe te voegen dat ze meer rust wilde en dat ze te veel energie in randzaken had gestoken. Ook de bekendste tennisvader van Nederland, Petr, liet zich niet onbetuigd. In Nederland zou er veel te veel druk op de schouders van zijn dochter worden gelegd, het liefste zou hij haar voorgoed meenemen naar het tweede vaderland Tsjechië, waar de tennistop veel breder is en zij zich in alle anonimiteit kan voortbewegen.

Te veel druk dus. Het is maar hoe je het bekijkt. Inderdaad, na het verlies tegen Kremer werd er flink wat afgediscussieerd op de digitale snelweg over de Kleine Kraai. Meestal ongenuanceerd, waarbij alle oude tegenstellingen over haar grote broer weer kwamen bovendrijven. Het was zwart. Of het was wit. Maar er zat niks tussenin.

Je zou zeggen: vergeten die reacties en rustig verder trainen. Daar kan het toch niet aan liggen. Wat senior precies bedoelde, zal nooit helemaal duidelijk worden. Want ging het om de publieke opinie, om te kritische media? Het zal toch niet? De tegenvallende resultaten hadden gerust aan enkele andere zaken gekoppeld kunnen worden en tot kritische beschouwingen kunnen leiden. Maar voorlopig niets van dat alles. Iedereen leeft aardig mee met de tiener en het begrip over een tijdelijke terugval van een jonge tennisster danst door de letters over de pagina’s.

Blijkbaar is het nog altijd gemakkelijker de oorzaken voor een dip in externe dingen te zoeken, dan twijfels te hebben over de eigen aanpak. Petr Krajicek is een bijzondere man, met prachtige, droge humor. Maar hij is ook een emotioneel mens en door de directe betrokkenheid van de familieband niet altijd even realistisch. Als hij de wijk naar Tsjechië wil nemen, dan kan dat. Maar dan vergeet hij dat Michaëlla zich hier altijd thuis heeft gevoeld en dat de Nederlandse tennisbond zich altijd zeer behoorlijk heeft ingespannen om de haar loopbaan in de steigers te zetten.

Krajicek senior wil het beste voor zijn dochter. Uiteraard. Maar een tijdlang werkte ze samen met de voormalige atletiektrainer Frans Thuijs en diens bemoeienis zorgde voor een belangrijke winst op fysiek terrein, de achilleshiel van de speelster. Toch werd de samenwerking verbroken, vanwege de (te hoge?) kosten. Precies hetzelfde argument werd aangevoerd bij het afscheid van Michiel Schapers als tenniscoach.

Het is niet zo moeilijk om in te schatten welke impulsen de loopbaan van Michaëlla Krajicek zouden kunnen gebruiken. Een goede tenniscoach, een goede, meereizende fysieke trainer. Dat kost geld, ja. Maar zei broer Richard, die zich noodgedwongen losmaakte van Petr, ook niet altijd dat je bereid moest zijn in je tennisloopbaan te investeren?
Loslaten doet pijn. Aan het hart, in de portemonnee. Soms zit er niks anders op. En het kan ook langs de weg der geleidelijkheid.

Marc Hoeben - Sportweek
 

Freddy2005

† In Memoriam
WTA Parijs: Krajicek speelt tegen Safina

Michaëlla Krajicek neemt het in de eerste ronde van het toernooi in Parijs op tegen de als zevende geplaatste Russin Dinara Safina. Het is het eerste optreden van Krajicek na de teleurstellend verlopen toernooien in Hobart en Melbourne waar de Almeerse in de eerste ronde werd uitgeschakeld.
Vorig jaar versloeg Krajicek Safina in de finale van het toernooi in Rosmalen. Ze won toen met 6-3 6-4.

sportone.nl



 

Freddy2005

† In Memoriam
Krajicek verliest in eerste ronde Parijs

PARIJS - Michaëlla Krajicek is in de eerste ronde van het Gaz de France toernooi in Parijs uitgeschakeld. De Nederlandse was niet opgewassen tegen de als zevende geplaatste Dinara Safina: 4-6 5-7.

Mischa won vorig jaar in de finale van het Ordina Open in Rosmalen nog wel van de Russin.

telesport.nl
 
Bovenaan