Studeren in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wie kan mij vertellen of het mogelijk is voor een Nederlander om in Tjechie te studeren aan de universiteit en zo ja, welke vooropleiding heb je dan nodig?
monkey.gif
<font color="green"> </font> <font color="green"> </font>
 
Re: studeren in tjechie

Ja, het is zeer zeker mogelijk om in Tsjechie aan een universiteit te studeren. Ik ga dit zelf namelijk ook doen. Ik ga deze zomer al naar Brno om daar een half jaar op de universiteit Tsjechies te leren.

Wat betrefd vooropleiding hebben ze aan mij niets gevraagd, ik kreeg de indruk dat het enigste vereiste was dat je vooraf betaald. Maar mischien is dit anders als je werkelijk een bepaalde studie (zoals bijvoorbeeld recht) wil gaan studeren.

De universiteit waar ik heen ga, Masaryk University, heeft een eigen website waar best wat informatie op staat. www.muni.cz

Verder vraag ik me eigelijk af of er veel te studeren valt (naast Tjechies) als je zelf de taal niet machtig bent.
 
S

Shi_NaYne

Guest
Re: studeren in tjechie

Het is natuurlijk wel mogelijk, maar er zijn wel bepaalde voorwaarden waar je aan moet voldoen. Ten eerste moet je een VWO diploma hebben, maar dat lijkt me vanzelfsprekend, want in Nederland kun je ook niet naar de uni met alleen een HAVO diploma (of lager) op de zak. Bij de meeste uni's is het zo dat je of voor lessen in het Engels kunt kiezen, dan moet je wel extra lesgeld betalen, of kun je de lessen in het Tsjechisch volgen : dan hoef je geen lesgeld betalen (op de staatsuni's/hogescholen), maar moet je wel een examen doen waaruit blijkt dat je genoeg Tsjechisch kunt om de lessen te volgen.
 
Bovenaan