Spoorwegkaart gezocht

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal,

Een paar jaar geleden zijn we ook al eens naar Tsjechie geweest (west Bohemen). Omdat we geen auto hebben maken we gebruik van de trein.
Dit jaar gaan we weer maar nu willen we graag richting het reuzengebergte (ook weer met de trein)
Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een leesbare spoorweg kaart waar ik goed alle spoorweglijnen op kan vinden. De kaart die ik op Wikepdia vindt is zo klein dat alles onleesbaar wordt met het vergroten.
Ik heb ook al op dit forum gezocht maar niet kunnen vinden (of ik kijk niet goed:bloos2: )

Wie kan me hierbij helpen of heeft de juiste link?
Het zou ontzettend fijn zijn omdat lang niet alle plaatsen te bereiken zijn en het treinen vrij veel tijd kost.
Leuke tips voor mooie plekken of accomadaties die te bereiken zijn met het openbaar vervoer, graag!

alvast bedankt voor alle moeite
hartelijke groet, Walburga
 
Bedankt! vooral de mogelijkheid tot vertalen is erg handig (had ik zelf niet gevonden)
De vraag die me nu bezig houdt zijn alle kosten. Ik ben creatief aan de slag om op zo'n goedkoop mogelijke manier de treinreis te regelen:
Ik denk aan de reis: Amersfoort- Harrawoch (lijkt mij een haalbare bestemming in het Reuzengebergte?)
De reis door Duitsland gebruik maken van een wochende ticket ed.
Maar goed, de planner bekijkend kan het net lukken om binnen die dag op de bestemming aan te komen. De vorige keer is dit mislukt door onverwachte vertragingen in Duitsland. Om 20.00 stonden we aan de Tsjechische grens met geen mogelijkheid meer om verder te treinen. Het tentje maar opgezet bij het stationnetje....

Wie heeft ervaring met deze routes met trein of kan mij een betere handiger route aan de hand doen. De terugreis is geen probleem omdat we willen eindigen in Praag en dan is het teruggaan gemakkelijker.

hartelijke groet,
 

kuurgast

Donateur
Onderaan de link van Pelhrimov staat een verwijzing naar de Rail map waar je mooi kan inzoomen naar Harrawoch/Harrachov of station(plaatsnaam) invoeren. Beetje lastige website want zodra je daar verder wil via Úvod/over ons ,in EN-versie kom je bij de investeerders. Daarom even verder gezocht voor jou zie de EN-versie bij CD Online met alles wat je verder wil weten.
 
Er is (was) er ook gewoon een op papier 'Zeleznicni mapa Ceské Republiky (a Evropa)' 1:500.000, uitgave Ceske Drahy (CD). Verkrijgbaar in alle CD-winkels op stations en in de grotere stations aan het loket.
Daarnaast zit er in het spoorboekje (Jizdní rad) ook een kaart. Daar staan alle grotere stations en - belangrijker - die bij een spoorwegknooppunt op. De tussenliggende stations vind je dan door even bij het betreffende lijnnummer te kijken.

De eerst genoemde kaart is ook handig omdat die ook de Europese hoofdspoorlijnen geeft. De kaart op papier is vaak net iets handiger dan internetsubstituten. En daarbij is zo'n kaart kopen goedkoper dan steeds op het internet tegen dure 'tikken' te zoeken.

(Over hoe je het spoorwegboekje moet gebruiken heb ik wel eens een verhandeling gegeven denk ik. Met een beetje logisch verstand lukt dit, alhoewel Tsjechen zelf het als een wonder beschouwen dat ik het spoorboekje kan lezen en ik moet zeggen dat ik buiten het spoorpersoneel nog nooit een Tsjech ontmoet heb die het wel kan. Maar dat is logisch: die luisteren gewoon naar alle omgeroepen berichten, waar je als niet-Tsjechisch spreker geen touw aan kunt vastknopen en dan moet je wel.
Treinopstellingen leer je ook begrijpen als je het spoorboekje kent.)
 
als je deze keer niet met de tent gaat kun je ook met wizzair vliegen vanuit eindhoven naar praag
kost me deze keer 32,50 voor een retour,
heb dit ongeveer 6 weken van te voren geboekt.

vanuit het vliegveld kun je met een bus (119)naar de metro met een keer overstappen kom je zo op het treinstation of busstation.

of bus (100) die brengt je naar metro zlicin uitstappen metrostation florenc vandaar loop je direct de grote busterminal
in en kun je je kaartje kopen maar duurt wel iets langer.

voor reize binnen tsjechie zou ik eerder de bus nemen volgens mij voordeliger en ook sneller.

bijvoorbeeld studenagency doet veel bestemmingen binnen tsjechie aan met luxe comfortabele bussen
http://jizdenky.studentagency.cz/
 
Bovenstaande kaart is vergelijkbaar aan de kaart in het spoorboekje, alleen de spoorwegknooppunten en eindstations staan erop. Die uit het spoorwegboekje geeft zelfs nog iets meer: http://mapa.rychnovsky.cz/indexe.htm (stationszoeken is op deze site mogelijk).

Zoekterm 'Železniční mapa České republiky' geeft met Google-afbeeldingen zoeken diverse opties. Op de CD-site: http://www.cd.cz/en/vnitrostatni-cestovani/mapa-site/mapa-zeleznicnich-trati/-8881/

De eerder genoemde kaart met alle stations is via internet te bestellen, maar gewoon op het station goedkoper (zeker verkrijgbaar bij de 40 stations met een CD Centrum, op site te vinden). Online kopen: http://www.rajmap.cz/ceska-republika-zeleznicni-nastenna-mapa-1500-000/d-94818/ of hier: http://www.heureka.cz/?h[fraze]=Železniční mapa. Česká republika
 
Bovenaan