Spoedvraag over mobiel bellen in Praag

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

:sos:

Hallo allemaal!

Mijn broertje is vanmorgen voor een korte vakantie in Praag gearriveerd.
Tot zijn grote frustratie werkt zijn mobiele telefoon niet sinds hij in Praag is. Hij is hierdoor nogal onthand en ik heb hem beloofd een (mogelijke) oplossing te zoeken.

Hij heeft een abonnement via T-Mobile, maar het lukt dus niet om een netwerk te vinden. Het netwerk wordt niet automatisch gevonden, maar handmatig lukt ook niet.

Zijn kameraad, die een prepaid toestel heeft via KPN, kan wél sms-en en sms ontvangen, maar ook niet bellen!

Wat kan hier aan de hand zijn?
En belangrijker nog, wat kunnen ze doen?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties...

:zwaai2:
 
Ja, dat is natuurlijk een optie!
Maar je moet binnen Europa normaalgesproken toch gewoon met je eigen NL telefoon kunnen bellen?
 
Bel jij met de helpdesk va T-mobile en stel deze vraag. Ze zullen je vast willen helpen.

Verder is het handig om alle menu's van het mobieltje door te lopen op mogelijke beperkingen in de instellingen.
Met Prepaid kan het zijn, dat je een gesprek moet aanvragen via een "code". Geen idee meer, of dat nog zo is, heb al tijden een abo...
 
Nee, dat gaat vaak niet.

Wil je met prepaid bellen vanuit buitenland moet je dat eerst aanvragen.

In Nederland

Zie site T-mobile.

Het is natuurlijk volstrekt achterlijk, maar waar.
 
Hm, okee, dan is het probleem prepaid opgelost, maar mijn broer heeft dus wel gewoon een abonnement...
 
Ik had hiermee ook problemn toen ik in tsjechie was. Voor het bellen naar nederland moet je ook de nummer van nederland kiezen +31 en de eerste nul van de tel.nummer weglaten(in tsjechie zijn de nullen aan het begin van de tel.nummers afgeschaft)
Misschien dat dit helpt, het was de probleem in mijn geval met een NL sim-kaart.
 
Het zal idd ongetwijfeld iets met de instellingen te maken hebben. Maarja, helaas kan ik momenteel zo moeilijk met hem communiceren!

Ik ben niet zo heel technisch, maar wat houdt roaming precies in? Dat je andere netwerken toestaat?
 
Het is mij bekend dat je soms bij T-Mobile moet aan vragen of je in het buitenland kan bellen, de iPhone abo's hebben daar nogal last van.

Let op als je roaming aan kan zetten, dat het geen data roaming staat, anders krijgt hij een rekening van je welste
 
Voor het pre-paid-nummer:
Ik gebruik nu geen pre-paid meer, dus ook geen idee of dit nog actueel is, maar in het verleden belde ik naar Nederland door eerst *100* het nummer 0031 etc. minus de eerste 0 van het gekozen nummer en dan afsluiten met een hekje.
 
Voor het pre-paid-nummer:
Ik gebruik nu geen pre-paid meer, dus ook geen idee of dit nog actueel is, maar in het verleden belde ik naar Nederland door eerst *100* het nummer 0031 etc. minus de eerste 0 van het gekozen nummer en dan afsluiten met een hekje.

Ja, dat is inderdaad bekend, maar zo lang er geen netwerk gevonden kan worden, lukt het bellen en smsen sowieso niet. En dat is dus het probleem, dat er geen netwerk is.
 
Een beetje dom van mij, niet goed gelezen, sorry.
Tja, normaliter schakelt een mobiel gewoon over. Check alles nog eens na of je bijvoorbeeld geen -bellen uit het buitenland blikkering- erop hebt zitten. Of misschien heb je je mobiel pas, volgens mij zijn er sommige providers die pas na enkele maanden abonnement -bellen uit het buitenland- vrij geven, of je moet de facturen vooruit betalen.
 
Vanmorgen gebeld met een zeer onvriendelijk persoon bij T-Mobile, maar die wilde me niet helpen, aangezien ik niet de contractant zelf ben. Tja, maar die contractant zit in Praag en kan dus niet bellen!!!!!!!!! AAAAAARGH! Frustratie ten top. Heb nu wel een telefoonnr voor de klantenservice van T-Mobile vanuit het buitenland (zelf gevonden, want hulp bij die provider hoef je niet te verwachten)...
Ik geef het nu maar op, denk ik.
Broerlief heeft ook een internetcafé gevonden en kan af en toe mailen met het thuisfront. Dan maar zo!

Iedereen geweldig bedankt voor de reacties!!

Het is overigens prachtig weer in Praag!!
 
Blijft het probleem; onlangs was ik in Praag en probeerde mobiel te bellen naar het thuisfront, lukte niet. "You are not authorised to..." etcetera. Ik bel met Hi Prepaid, had net het saldo opgehoogd. Aanvragen gesprek zoals hiervoor opgemerkt lukte ook niet. Vanuit het Reuzengebergte nooit problemen gehad. Aangezien ik binnenkort Praag weer bezoeken zal, en graag wil kunnen bellen, vraag ik om een oplossing, KPN bellen is een tijdrovende zaak, vandaar... (P.s. SMS lukt wel)
 

Vodnik

† In Memoriam
overkomt mij regelmatig dat ik in Italie niet met mijn (tsjechische) GSM kan bellen. Soms lukt het wel, soms niet.
Opgelost door handmatig de juiste provider te selecteren (netwerkkeuze ipv aut. op manual, en dan één voor één uitproberen welek het wel doet)

P
 
Blijft het probleem; onlangs was ik in Praag en probeerde mobiel te bellen naar het thuisfront, lukte niet. "You are not authorised to..." etcetera. Ik bel met Hi Prepaid, had net het saldo opgehoogd. Aanvragen gesprek zoals hiervoor opgemerkt lukte ook niet. Vanuit het Reuzengebergte nooit problemen gehad. Aangezien ik binnenkort Praag weer bezoeken zal, en graag wil kunnen bellen, vraag ik om een oplossing, KPN bellen is een tijdrovende zaak, vandaar... (P.s. SMS lukt wel)
Hoy Johannes,
Zelf heb ik ook Prepaid, ik doe het zo, ik heb twee goedkope toestellen die ik meeneem, 1 met een NL kaart van T-Mobile en de ander met een T-Mobile kaart gekocht in Praag en zo kan ik goed en goedkoop en probleemloos bellen van uit Tsjechie
Paul
 
Bovenaan