Snelheidscontroles in Duitsland en Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoe zit het eigenlijk met de snelheidscontroles in Duitsland en Tsjechië...
Is de tijd dat je in Duitsland niet echt de kilometerteller in de gaten moet houden voorbij of zijn ze nog stukken waar je nog kan 'gaas geven'? En zo ja, welke stukken?
Worden er in Duitsland veel controles gedaan? Zijn de boetes hoog? Op welke manier wordt er geflitst (bruggen, pechstrook,...). En in Tsjechië?
 
hoi nou onze ervaring van snelheids controlles in duistland is dat die er bijna niet zijn
in tsjechie daartegen wel als ze er zijn zijn ze overweldigend aanwezig ze staan meestal aan het begin van een dorp of als je van een weg afkomt waar je honderd mag en dan ineens 50 moet rijden, nou doet dat dan maar ,het zelfde geld voor als je een dorp in rijdt kom je van een weg af waar je 70 mag rijden en je laat je uitrijden in het dorp en ze staan te controlleren dan ben je te laat ,dan heb je een prent aan je kont (eigen ervaring reed 24 km te hard volgens de goede man hoe hij dat kan meten is me nog altijd een raadsel geweest maar met als resultaat een boete van jawel 200 kronen
 
In duitsland kun je voor het grootste deel gewoon hard rijden, alleen is het oppassen geblazen bij wegen waar de maximum snelheid wel aangegeven is en bij weg werkzaamheden staan ze geregeld te controleren en krijg je met een beetje pech een brief met foto van jezelf thuisgestuurd!
 
R

rob.goverde

Guest
Al met al natuurlijk geen duidelijkheid:
Snelehidscontroles in Duitsland zijn er natuurlijk best wel veel. De tijd dat je in Duitsland overal op ieder stukje autobahn, onbeperkt hard mocht rijden is al lang voorbij. Bijv op de 3 zijn hele stukken waar je maar 110 of 130 mag rijden Op de 61 zijn er ook hele stukken war je maar110-130 mag rijden. Op naar Kassel en Dresden vind je dit soort trajecten ook. Omgeving Nurnberg en de atobahn er naar toe idem. Denk niet dat ze alleen controleren waar wegwerkzaamheden zijn. Ze hebben een uitgebeid camera controle systeem. Het is wel zo dat je er waarschijnlijk (bij alleen een foto) nog steeds niets van hoort. Houden ze je aan, dan is het direct betalen met cash, of je creditcard, of anders even onder escorte naar de pin-automaat. De hoogte van de boetes zijn iets lager dan bij ons in NL maar niet beduidend lager. Extra controle op auto's met aanhanger en overschrijden van de snelheidslimiet van 80km/h is iets wat de Duitse Politie al jaren scherp in de gaten houdt. Maar waar je onbeperkt mag, laten ze je ook rustig 220 rijden mits je het overige verkeer niet hindert. Duitse politie is met name fel op bumperklevers en Lichtknipperaars, dus met je lichten seinen. Laat ook geen middelvinger zien en wijs niet naar je voorhoofd, daar is men eveneens fel op.

Sbelheidsovertredingen in Tsjechie is een verhaal apart. Men bekeurt merendeel de toeristen en bewijzen zijn in 9 van de 10 gevallen niet te verkrijgen. Vraag naar het registratienummer van diegene die je bekeurt en vraag om een recu van je betaling. Vaak vermindert dit de hoogte van de bekeuring of hij wordt zelfs ineens kwijtgescholden. Wat dat betreft viert corruptie soms nog hoogtij.
 
Mijn ervaring met rijden met de caravan in Duitsland is dat de politie niet moeilijk doet als je 100km/u rijdt met de caravan. Ook al mag je officieel maar 80km/u. er zijn namelijk combinaties die wel 100km/u mogen rijden, maar daar moet je samenstel voor gekeurd zijn (op papier).
 
R

rob.goverde

Guest
Zou zomaar kunnen, maar de regel is dat het niet mag, het verschil in niet mogen en wat je doet, is risico. De Nederalndse combinaties hebben die ontheffing niet en mogen dus max. 80km/h En of de polizei moeilijk doet of niet het is een gok die je neemt. Ik reed vroeger met de caravan altijd 's-nachts en reed op sommige stukken ook wel eens 100 en harder, TOTDAT!!!!! mijn beste vriend op de a61 net bij Koblenz ook iets te hard naar beneden reed, 95-100, dit gebeurde ook sávonds laat onedrweg naar Zwitserland, caravan total-loss auto total loss, gelukkig geen gewonden, resultaat, vrouw durft niet meer weg met de caravan erachter, ja alleen in NL. Caravan was wa verzekerd en net twee maanden oud Auto bleek net wa verzekerd te zijn na 3 jaar all-risk. Totale schade incl. proceskosten en aansprakelijkheid veroorzaken ongeval toen fl. 35.000,- weg geld weg vakantie etc. etc.

Natuurlijk harder adn 80 kan, maar lang niet overal!!
 
Net terug uit Tsjechie en inderdaad verschillende snelheidscontroles gezien. Misschien hebben we "geluk" gehad (hoewel ik mij altijd keurig aan de maximumsnelheden houd) maar het is twee keer voorgekomen dat de Tsjechen achter ons moesten stoppen voor een bekeuring en wij "gemaand" werden door te rijden. Dus of ze nou echt zo corrupt zijn ;-)

Overigens ben ik altijd verbaasd over vragen over snelheidscontroles. Waarom zou je je niet gewoon aan de verkeersregels houden? Ze zijn er in de eerste plaats voor de veiligheid, al schijnen veel mensen dat niet meer te beseffen......
 
Wiend schreef:
Waarom zou je je niet gewoon aan de verkeersregels houden? Ze zijn er in de eerste plaats voor de veiligheid, al schijnen veel mensen dat niet meer te beseffen......
Waarom dan 80 in Nederland met caravan of aanhanger en in België 120 en in Frankrijk zelfs 130. 130 is met een caravan natuurlijk onzin, maar met onze bagagewagen met grote wielen kan dat best en sukkel je in slaap met 80.
Je kan voor je combinatie voor Duitsland idd een sticker 100 km krijgen na keuring bij de tuv. Er zijn hier diverse voorwaarden voor. Jammer genoeg is onze (ongeremde) aanhanger net te zwaar.
 
R

rob.goverde

Guest
In het grote algemene heb je gelijk, soms kun je harder maar dat ligt aan je combinatie.
Een paar jaar geleden (1999) reden wij nog met een VW Sharan TDI 110pk en met een Hobby Classic van 4 meter met ssk koppeling. Goed beladen durfde ik het ook aan om in Frankrijk 130 te rijden.
Maar dat is anders als dezelfde caravan al dan niet met ssk koppeling achter een Astra hangt, hoogstwaarschijnlijk haalt die niet eens 130.
Daarom bouw je een veilige marge en die heb je bij 80km/h
Belading verhouding gewicht caravan trekkend voertuig Koppel van de motor en al dan niet een ssk koppeling zijn mede bepalend.
Natuurlijk met een bagagewagen met grote wielen 80km/h is ook niet alles. Maar wetgeving is bepalend, daarom wordt er in Duitsland TUV getest en voldoe je aan bepaalde voorwaarden dan mag je een sticker plakken met 100 km/h
 
Overigens ben ik altijd verbaasd over vragen over snelheidscontroles. Waarom zou je je niet gewoon aan de verkeersregels houden? Ze zijn er in de eerste plaats voor de veiligheid, al schijnen veel mensen dat niet meer te beseffen......
De vragen lijken me logisch... Bij "overtreding" van snelheidslimiet op de (duitse) autobahn kan je toch flink wat uren tijdwinst pakken. en daar onder de honderd rijden is soms levensgevaarlijk; zeker als je net gaat inhalen en er komt iemand met 200 achterop.... aanpassen aan het overige verkeer is toch het meest veilige ?
wink.gif


En tsja... geld dat bespaard kan worden op (mogelijke) bekeuringen (in duitsland) kan dan extra in tsjechie worden uitgegeven
grin.gif


Mijn ervaring in duitsland is ook dat je grotendeels flink/onbeperkt kan doorrijden. heb zelf meestal toch erg scherp oog voor controles/radars ed, maar onderweg in duitsland zelf nog niet gezien... en nog steeds niets met de post gekomen ook. Van mei kan nog wat komen natuurlijk, maar onderweg wel paar keer slecht weer gehad dus snelheid regelmatig flink lager.... En bij slecht weer zie je controles minder snel/goed
crazy.gif


Bij wegwerkzaamheden is kans op (mobiele) controle wel het grootst, dus daar kan je beter wel op je teller letten.
Vaak ook noodzaak door de drukte op sommige van die punten.
in (15 km) file rijden ligt de gemiddelde snelheid iig zeker onder de toegestane.

En in tsjechie schijnt het flink regiogebonden te zijn (de flitspalen).
zoals al eerder geschreven soms erg veel bij elkaar, en ik heb in een week tijd (met veel km op motor) nergens een flitspaal kunnen ontdekken. wel 4x (tijdig) een politieauto langs de weg zien staan, maar waarvoor/waarmee ze er stonden was meestal niet duidelijk.

en wat ik hierover ook in andere topics over dit onderwerp al heb gelezen (ja, die zijn er
wink.gif
)
is dat de boetes in tsjechie vaak eigenlijk een lachertje zijn,
dus zal ik het betalen helemaal geen ramp vinden...
zal het zelf iig best grappig vinden om zo'n bekeuring als souvenier te hebben.

Denk dat als je een beetje nadenkt je toch aardig (snel) ver kan komen als je in duitsland op stukken met snelheidsbeperking simpel op het andere (duitse) verkeer let. Gaan die op stukken waar je 110 mag plotseling terug naar de 110-130, dan is de kans groot dat er daar controle zal zijn... iig een oorzaak waarom ze langzamer gaan rijden.
moet zelf in nederland "soms" ook flink afremmen bij een (bekende) viaduct waar kasten hangen of een "gespotte" radar langs de weg... en op stuk permanente traject controle kom ik ook nooit boven de 80. Zal jij als buitenlander dan wel met 130 voorbij al het andere verkeer rijden
crazy.gif
 

G

Berichten van gasten...
Je kan je natuurlijk ook gewoon houden aan de snelheid die je mag rijden.

bril.gif
Kijk eens op de borden langs en boven de weg staat het volgens mij op aangegeven.

Rijd ook een stuk rustiger, anders heb je het zo druk met het zoeken naar flitspalen enzo.
 
80 rijden met de caravan is eigenlijk levensgevaarlijk... dan vliegen de vrachtauto's om je heen bij het leven... Nee, dezelfde snelheid aanhouden die de vrachtauto's ook aanhouden, dat is relaxt rijden.
wink.gif
 
In Duitsland zie je regelmatig dat boven aan een brug een camera hangt, en enkele meters voor die brug zijn dan op het linkse rijvak 2 witte lijnen met enkele meters ertussen. Wat is dit eigenlijk? Is dit om de snelheid te meten, of de verkeersdrukte, of wat is hiervan precies de bedoeling?
 
fenix schreef:
In Duitsland zie je regelmatig dat boven aan een brug een camera hangt, en enkele meters voor die brug zijn dan op het linkse rijvak 2 witte lijnen met enkele meters ertussen. Wat is dit eigenlijk? Is dit om de snelheid te meten, of de verkeersdrukte, of wat is hiervan precies de bedoeling?
Als je stopt tussen die twee witte strepen maken ze een gratis pasfoto.
grin.gif
 
Dient om de afstand tussen de auto´s te kunnen meten. Te dicht achter een voorligger rijden is strafbaar in Dtsl., jammer genoeg nog steeds niet hier, in Tsjechie. Als zo´n gek tegen 140 km/h op anderhalve meter van mijn kofferbak plakt, zou ik hem het liefst in mekaar rammen (indien ik tenminste de biceps van Schwarzenegger had). In ieder geval zou voldoende afstand houden heel wat verkeersellende uitsluiten...
 
Bovenaan