Je hebt helemaal gelijk Sjepka, ook wij hebben die fout gemaakt om mijn moeder in een verzorgingstehuis te huisvesten toen ze slechter ter been werd en niet meer alleen thuis kon zijn. Ze heeft toen helaas nog maar 6 weken geleefd en is er doodongelukkig gestorven. Ik zou er nu nog alles voor geven als ik die fout weer goed kon maken. Ze vertelde nog kort voor haar dood dat dit haar in Tsjechië niet overkomen was maar de prijs die ze moest betalen voor haar keuze om in Nederland te leven omdat dit hier normaal was. Het doet me nog pijn als ik hier aan terug denk.
*zucht* Krijgen we nu weer de discussie dat het in Tsjechië allemaal zoveel beter is.... Neemt niet weg dat ik het begrijp van je moeder, nergens beter dan thuis.
Als ik mijn bericht nog eens lees heb ik dat stukje niet goed verwoord. Ze bedoelde dat in Tsjechië de hulpbehoevende ouder vaak bij de kinderen wonen. Althans op de dorpen is dit de normaalste gang van zaken. Dus niet beter maar wel heel anders. Mijn moeder wist dat ze niet meer in haar eigen huisje kon wonen maar wilde dus eigenlijk graag bij ons wonen.
Ik denk, Lina, dat er iets anders bedoeld werd. In CZ is het heel normaal dat je een ouder die alleen overblijft bij je in huis neemt, hier zijn ook goede financiele (overheids) regelingen voor. Zo telt de periode dat je voor een ouder zorgt óók als werkend waardoor je (staats)pensioen opbouwt. (dva generace dum) Ik ben een paar keer in een tsjechisch bejaardentehuis geweest maar daar zou ik niet graag m'n laatste dagen slijten! (ik ben natuurlijk wel erg subjectief, voor een geboren Tsjech zal de waarneming zeker anders zijn) Aabnvulling: Tijdens mijn typen schrijft F al hetzelfde!
Oké, dat begrijp ik volkomen. In Tsjechië zie je sowieso meer twee generatie-woningen, dat kennen we in nederland veel minder. *onze posts kruisten ook pieter maar je hebt gelijk*
Prima, maar zo wist ik niet dat dit daar telde voor de opbouw van een (staats)pensioen. Wel heel goed geregeld dus.
Mijn reactie was in eerste instantie bedoeld nav Sjepka die schreef over "familie weg stoppen in ??" en dacht dat ze hier Tsjechië versus Nederland mee bedoelde. Maar misschien heb ik zat fout. In Tsjechië wordt er immers ook genoeg familie "weggestopt" (gehandicapten zijn voor mij het beste voorbeeld, ook al zien we hierin een langzame ommekeer).
Onder het vorige bewind werd er m.b.t. gehandicapten wel het e.e.a. het openbare oog onttrokken wat niet betekent dat er geen verzorging voor gehandicapten is of was, kom sinds ca 20 jaar regelmatig in noord Tsjechie in zo'n instelling waar ca 90 gehandicapte mensen verblijven, wonen en aangepast werken en enorm zelfredzaam zijn, onder elkaar, ik heb enorm veel respect voor de man die dat allemaal regelt, deze wil zich liever geen directeur laten noemen, het zou een enorm verlies zijn als deze man weg zou vallen. En ik gebruik zeker geen termen als 'het is hier beter' maar we hebben wel vergelijkingsmateriaal tussen 4 landen. Er is m.i. overigens niets fout aan om je ouders op te vangen, de fiscale omstandigheden in het voormalige oostblok zijn heel anders dan elders, de ouders van mijn zwager in de USA wonen ook gewoon bij de kids.
Er zijn zo ontzettend veel vershillen in bejaarden - bejaarden verzorgers en bejaardenhuizen Er zijn even veel verschillen in de mogelijkheiden die kinderen / families hebben om hun oude ouders op te vangen wanneer dit nodig wordt. Deze discussie dient niets toe en moet ongetwijfeld voor velen onprettig zijn. Ook wij hadden graag gezien dat het met mijn moeder anders had gekund maar dat kon, vanwege meerdere factoren, gewoonweg niet en dat is heel verdrietig.
We gaan echt af van de topic en wellicht is er een moderator die deze discussie in andere topics kan plaatsen. Bv. generatieconflict babyboomers versus jongeren of zo ,en zorg voor ouderen in de cz versus nl.
40 procent zal dit jaar leven van salaris tot salaris Dat blijkt uit onderzoek naar financiële reserves gedaan door Ipsos Tambor. Enkele uitkomsten: - 40 procent van de ondervraagden geeft aan dat ze geen enkele financiële reserves hebben en dus zullen moeten leven van salaris tot salaris. - 13% denkt van dat ze dit nog kunnen sparen - 8% wil graag schulden en leningen aflossen - 5% denkt aan een betere baan en meer loon - 21% vindt dat ze financiën op orde hebben ČTK
Explosieve stijging persoonlijke faillissementen In januari 2012 zijn 1292 persoonlijke faillissementen uitgesproken, een stijging van 77% tegenover januari 2011. Het is pas vanaf 2008 mogelijk een privépersoon failliet te verklaren. Eerste kolom aantal aanvragen, en de tweede kolom aantal faillissementen. Bron: CCB - Czech Credit Bureau
Dit was te verwachten sinds grote bedrijven (waaronder T mobile!) hun "oninbare" vorderingen over doen ("verkopen"..) aan incasso bureaus die weinig (of heel lage) sociale normen hanteren. Wat dit alles versterkt is, dat er niet persoonlijk gerichte aangetekende brieven verstuurd worden (m.a.w een medebewoner of familielid kan voor ontvangst getekend hebben) De toeslagen die deze incasso bureaus hanteren liggen niet in honderden maar in duizenden procenten van de vordering. Ook oudere gerechtelijke uitspraken worden daarbij volkomen genegeerd. Deze incasso bureau's verzenden ook graag net voor feestdagen (bv 22 december) en geven je slechts 2 weken om te verweren. (het is ons niet persoonlijk overkomen maar wel heel dicht bij. Een case waarbij de persoon waarop een vordering lag al jaren buiten Tsjechie woont maar niet uitgeschreven is. Er was enige weken geleden een case op tv waarbij er een bedrag geclaimed werd van 160.000 czk omdat de persoon een paar keer betrapt in openbaar vervoer zonder geldig kaartje. Deze persoon was een niet al te slimme dame die op geen enkele aanslag/brief reageerde)
dat zijn ze ook, des te triester is het dat zo'n incasso bureau het zo hard speelt, daar winnen ze niets mee! Als zo'n slachtoffer zich zelf van het leven neemt vind ik persoonlijk ook dat zo'n bedrijf daar best op aangesproken mag worden.
er zijn wel mogelijkheden om dit soort incassoburo,s het bos in te sturen.maar dan ga ik er van uit dat de vordering niet terecht is.je kunt me altijd een pm sturen.
Wat ik gemeld heb slaat niet op mij of mijn familie maar heb ik wel zeer nabij zien gebeuren. Vorderingen zijn uiteraard terecht vwb de oorspronkelijke schuld, echter wordt er in CZ geen limiet gesteld aan de kosten die een incassobureau mag vragen. Als je denkt dat je zo'n bedrijf het bos in kan sturen én je spreekt tsjechisch dan ligt hier een grote markt voor je open! (je krijgt wel een bedrijf als tcm tegenover je!)
Volgens Lidové noviny hebben de Tsjechen voor bijna tien miljard CZK schuld bij mobiele operators voor telefoon en internet. Dat is een stijging van 30% tegenover vorig jaar. De krant merkte op dat het niet betalen voor een telefoon of internetverbinding een steeds meer voorkomend verschijnsel is.
In maart 2012 zijn in totaal 1301 persoonlijke faillissementen uitgesproken. In dezelfde maand zijn 2092 nieuwe voorstellen ingediend. Dat is 225 meer dan in februari. 1e kolom januari 2011 t/m maart 2012 2e kolom aantal uitgesproken 3e kolom aantal aanvragen Bron: CCB - Czech Credit Bureau