Horeca Prijsniveau eten buiten de deur

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo allemaal.
Ik ben na 6 jaar terug op het forum aangezien ik dit jaar weer naar Tsjechie (Harrachov) toe ga!
Maar ik vroeg me nu af hoe zit het daar nu met de prijzen van het eten??

Groeten Ank
 
Hee Ank, het is allemaal beduidend duurder geworden! Mijn vrouw nam mij in de zomer van 2007 voor de eerste keer mee naar tsjechie, sinds die tijd is alles duurder geworden. Wat haar familie mij vertelde worden soms aan t begin van een nieuw jaar de prijzen met wel 30% verhoogd. Krankzinnig, want de salarissen stijgen nauwelijks.:stom!:
 
Laten we nou niet overdrijven: voor Nederlanders is een avondje uit eten/drinken in Tsjechië nog altijd lachwekkend goedkoop (mits je natuurlijk een beetje oplet waar je binnenstapt). Voor de Tsjechen zelf zal het helaas inderdaad een prijzige kwestie zijn.
 
Ik vindt het niet echt lachwekkend dat de prijzen in 4 jaar met 100% verhoogd worden.
Deze grappenmakerij hebben we in Nederland ook gehad toen we overgingen naar de Euro. Kan je nagaan wat er gebeurd als de Euro ingevoerd wordt.
De meeste hebben gekozen voor indertijd gekozen voor Tsjechie omdat alles betaalbaar was, dit geld voor zowel het eten als de woningen. Je kan nu al zien dat de bezettingsgraad afgelopen jaar vele malen lager ligt dan daarvoor. Dit komt o.a. door de crisis maar ook door te hoge prijzen, de mensen gaan alternatieven zoeken en vinden die in o.a. voormalig Oost Duitsland.
Maar hiermee wijken we af van de vraag hoe het zit met de prijzen van het eten. Als je de prijzen van toen (6 jaar terug) vergelijkt met nu dan zal je geen trek meer hebben, maar als je het vergelijkt met Nederlandse prijzen dan valt het nog wel mee.
 
J. Noordam schreef:
Ik vindt het niet echt lachwekkend dat de prijzen in 4 jaar met 100% verhoogd worden. .....
Dat zei ik ook niet.

J. Noordam schreef:
Als je de prijzen ..... vergelijkt met Nederlandse prijzen dan valt het nog wel mee.
Dat zei ik wel; en dan vind ik "dan valt het nog wel mee" een zware understatement.

Ik blijf erbij: voor Nederlandse begrippen is de Tsjechische horeca nog altijd lachwekkend goedkoop.
 

char

† In Memoriam
Joost!!.. Ik kom al heel wat jaren in Tsjechie...We hebben, afgezien van water voor de thee, bijna nooit zelf gekookt in dit mooie land.
Veel verschillende restaurants bezocht en laat ik het over de kroegen maar niet hebben...Door de jaren heen kwamen wij ook vaak in dezelfde toko's als in de voorgaande jaren.

Ik weet werkelijk niet één restaurant waar de prijs van een gerecht in de laatste 4-5 jaar tijd van bv. 100 kronen naar 200 is gestegen!!...
Van 100 naar 140 lijkt mij eerder voor te komen...Maar dat is een normale prijsstijging van nog geen 10% per jaar..

Of ben ik de enige met zoveel geluk?....

Char.
 
mag ik ook nog even wat zeggen?
Wij gaan ook al jaren naar Tsjechië vanaf 2005 , we vonden het in het begin echt spotgoedkoop, vooral kamperen.
We gaan sinds 3 jaar ook skieen in CZ en ik moet zeggen dat het elk jaar duurder word, vooral het eten buiten de deur.
Ik reken het ieder jaar uit wat we besteden aan onze vakantie en zie er zeker een stijgende lijn in.
Uit eten gaan doen we al bijna niet meer, je eet er niet super gezond, vet en zeer weinig groente en niet bijzonder naar mijn mening.
De tsjechen zijn wel erg gastvrij en snel met bedienen en vooral glazen en borden weghalen.
Toch gaan we er graag heen, maar koken vaak ons eigen potje, winkelen in de supermarkt is ook altijd leuk!
 

kuurgast

Donateur
Je bent niet de enige Char ,want datzelfde is in Lázně Bělohrad ook zo. Al merk je wel dat het rustiger wordt in de restaurants want voor de Tsjechen wordt het wel te prijzig.
 

char

† In Memoriam
Ik reken het ieder jaar uit wat we besteden aan onze vakantie en zie er zeker een stijgende lijn in.

Wat jullie totaal besteden per vakantie is niet helemaal relevant....

Immers, het eindbedrag in Euro's wordt mede bepaald door het duurder worden van de kroon, benzine, onderkomen, etc., en zo kan ik nog wel 10 dingen noemen...

Uit eten gaan is maar een relatief kleine kostenpost per persoon...Of je moet het echt bont maken in de restaurants...

Maar ik ben benieuwd of jullie een restaurant weten waar de prijzen ( bijna ) verdubbeld zijn!!..

Char.
 
Het wordt duurder (da's normaal) en vaak ook kleinere porties. Wel betere kwaliteit (soms) in vergelijking met een paar jaar geleden. (uiteraard vgl in hetzelfde restaurant)
Gelukkig is m'n kennis van het Tsjechisch nu zodanig dat ik me verstaanbaar kan maken wanneer iets goed/niet goed is.

Steeds vaker tref je bediening aan die Engels of Duits kunnen spreken.
 
In ons geval zijn de prijzen zeker verdubbeld sinds wij in Tsjechië komen, en zelfs verdriedubbeld. Maar da's niet zo raar, wij komen er al een kleine 20 jaar. Ik denk dat de horeca-prijzen in Nederland, zeker voor de drank, in die tijd ook wel zijn verdubbeld.
Inderdaad, uit eten gaan in Tsjechië is voor een nederlander nog steeds belachelijk goedkoop mits je goed oplet. Voor dat geld ga ik dan ook niet zelf koken.
 
Op de heenweg naar Tsjechie kunnen we al zo heerlijk uitkijken naar het avondeten: de eerste maaltijd wordt altijd genuttigd in het Pension in Tyn nad Vlatou! Da's thuiskomen!!
 
mag ik ook nog even wat zeggen?
Wij gaan ook al jaren naar Tsjechië vanaf 2005 we vonden het in het begin echt spotgoedkoop, vooral kamperen.
We gaan sinds 3 jaar ook skien in CZ en ik moet zeggen dat het elk jaar duurder wordt, vooral het eten buiten de deur.
Ik reken het ieder jaar uit wat we besteden aan onze vakantie en zie er zeker een stijgende lijn in.
Uit eten gaan doen we al bijna niet meer, je eet er niet super gezond, vet en zeer weinig groente en niet bijzonder naar mijn mening.
De tsjechen zijn wel erg gastvrij en snel met bedienen en vooral glazen en borden weghalen.
Toch gaan we er graag heen, maar koken vaak ons eigen potje, winkelen in de supermarkt is ook altijd leuk!
beste gerdien, lees onderstaand bericht van reggie(dit stond onder het artikel onder de 20

reggie schreef:

Hmm een Grambrinus nog steeds 15 kr van de tap, een menu nog steeds 50 kr, denk niet dat we moeten zeuren. Ik niet tenminste, proost.

Wijzelf zijn tussen de 180/tot 200 czk kwijt maar hebben daarvoor ook heel goed gegeten. Drankje, soep en een hoofdgerecht met voldoende verse groenten.

groetjes,

Lenka
 
Van mij mogen ze in de Tsjechische restaurants ook echte Irish coffee gaan maken ipv dat griezelige spul uit een zakje met slagroom uit een spuitbus.
En daar wil ik dan ook wel de volle mep voor betalen....:stout:
 
Van mij mogen ze in de Tsjechische restaurants ook echte Irish coffee gaan maken ipv dat griezelige spul uit een zakje met slagroom uit een spuitbus.
En daar wil ik dan ook wel de volle mep voor betalen....:stout:

niet eerlijk, C.P.! in klatovy, aan het namesti mira, is een lunchroom waar ik irish coffe bestel én krijg, met espresso koffie, irish wiskey uit originele fles en geklopte slagroom! maar er zijn ook andere ervaringen begrijp ik!!
 
Ik gun jouw restaurant alle eer wanneer het echte Irish coffee serveert! Bovendien heeft Klatovy mijn hart gestolen, dus misschien gaan we daar eens langs...
Maar echt, voor de rest is het bagger hoor! Kun je beter een Turkse koffie bestellen met een whiskey er naast, slagroom er bij bestellen en klaar is Kees!
Wat worden we vindingrijk in Tsjechie!
 
Bovenaan