Politiecontroles

Topic in 'Vervoer' gestart door Baan, 07-05-2008.

1. opmerkelijk

Het zal wel geen duit in het zakje doen, maar ik wil toch het volgende wel even kwijt:

Nu kom ik al zo'n 20 jaar in Tsjechië, het aantal gereden kilometers loopt in de véle duizenden en ik ben nog nooit, herhaal nooit voor een controle aangehouden. Wel een keer een boete voor "te hard rijden" en een keer een wielklem op een dubieus plekje.

Maar misschien te vroeg gejuicht en ben ik, statistisch gesproken, binnenkort eens aan de beurt. Mij benieuwen wat er dan ontdekt wordt!
  2. Autobestuurders in de regio Liberec moeten nog beter op hun snelheid letten.Vanaf januari is een nieuw team van vijf agenten bezig met snelheidsmetingen en andere verkeersovertredingen.Waarschijnlijk neemt dat team met nog eens vijf agenten toe.Ze maken gebruik van twee nieuwe Skoda Octavia's in de nieuwe kleuren met snelle motoren.In de zomer gaan er twee motoren met nieuwe radars de weg op om de motorrijders te controleren.

Bron:MfDnes.cz.
    • Moderator

Marcel

en wie slingert deze agenten dan op de bon ??? :denk:
    Tabe vindt dit leuk.
  3. Na 1 jaar "23-01-10 21:43"......Marcel is dat niet een leuk baantje voor jou? :stout:

Zoals sommige mensen al gemerkt hebben zijn er in Praag al veel camera's opgehangen voor oa radar controles op snelheid. Op deze kaart kan je zien welke trajecten daadwerkelijk gecontroleerd worden.

Bron:idnes.cz.
  4. Groene kaart is niet verplicht voor de auto.

Ben laatst staande gehouden en had een groene kaart van twee jaar oud bij me. Er werd wel gedreigd met een boete (oom agent had het over 5000 kronen, ik bleef stoïcijns voor me uitstaren) maar na controle in de computer constateerden ze dat ik wel verzekerd was en daar gaat het om, niet om een stukje papier.

Zie ook:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_kaart_(verzekeringsbewijs)
    Voor zover Wikipedia betrouwbaar is dan...
  5. ik kan dit MGA artikel niet vinden ?
    wie wel ?
    de politie hier heeft een andere mening.
  6. helaas heeft de politie geen boodschap aan een website, hier gelden wetsartikelen .
    (ik ben er 3x geweest)
    ik heb er lang niets meer van gehoord ,misschien geluk.
  7. collegialiteit

Door de vreemdelingenpolitie is de locale politie ingeseind omtrent mijn status bij de politie in Nl .:bloos2:
    Kan nu een potje breken hier:( en dat merk ik bij een controle hier in de buurt .
    Prefereer het liever om als normaal persoon behandeld te worden:ja:
  8. Dit staat op de politie website policie.cz:
    "Řidiči by si ale před každou jízdou měli také zkontrolovat, zda mají všechny doklady předepsané pro řízení a provoz motorového vozidla. Mezi tyto doklady patří řidičský průkaz, osvědčení o registraci vozidla a platná, podepsaná zelená karta."=Chauffeurs moeten voor elke rit ook controleren of alle documenten die nodig zijn voor het beheer en de exploitatie van een motorvoertuig. Deze documenten zijn rijbewijs, kentekenbewijs en een geldig ondertekende groene kaart.
    Kan nog niets vinden over boetes wel over nieuwe shirts.

*Edit* ook al mag het niet maar doen ze het toch:"Nepředložení zelené karty při kontrole příslušníkem Policie ČR je považováno za přestupek a hrozí pokuta až do výše 1 500 Kč."
    Boete van 1500Kč
    tot 3000Kč zie 12+14.
    Vreemd de zelfde site in EN-versie staat: "For this misdemeanour the penalty up to CZK 500 may be imposed." 500Kč.
    • Donateur

Franky

Privelege GPK

Weet iemand of het gebruik van een Gehandicapten Parkeerkaart in Tsjechië de kans op een boete vermindert? Het is al weer een tijdje terug dat ik de handleiding heb gelezen, maar ik meen mij te herinneren dat je in ieder geval in Nederland soms met het voeren van de GPK op plekken mag staan die voor anderen niet zijn toegestaan. Vandaar mijn vraag dus:afwachten:
  9. Ik zou er niet op gokken Franky en gewoon parkeren op een invalideparkeerplek. Een wielklem is zo gezet, maar het weer kwijt worden gaat geloof ik iets langzamer. ;)
  10. Je raakt hem wel kwijt maar het gaat je ongeveer 2000 kronen kosten
    • Donateur

Franky

Bedankt voor de reacties:top:
  11. [IMG] [IMG]

In het Český ráj/Boheems paradijs zijn vanaf april politie op mountainbikes actief.
    Momenteel zijn er zo'n 100 agenten die op mountainbikes patrouilleren in Tsjechië.
  12. Wij hebben ze al gezien! In Usti nad Labem, zag er goed uit....................
  13. Hier in het dorp nog geen politie tegengekomen, overtredingen voor snelheid heb ik niet te duchten, want ik rij als een bejaarde, wat ik tenslotte ook bijna ben. De wegen nodigen ook niet uit om snel te rijden, bovendien veel voetgangers, spelende kindertjes en allerlei huisdieren die ook van de weg gebruik maken. Heb gelukkig het jachtige leven achter me gelaten.

Jaren geleden hier met de politie te maken gehad, die echter uiterst correct optrad.
    Ik had vrienden helpen met verhuizen van hun spullen met mijn busje en dat waren we midden in de nacht aan het inpakken voor de terugreis. Dat trok de aandacht van een patrouille in een Lada Niva. Zij wilden wel even weten wat wij allemaal in dat busje prakten en waarom en wie wij waren en wat we daar deden enzovoorts. Kan ik alleen maar toejuichen, van Tonic hoorde ik later dat er roofzuchtig Polen op pad waren in de dorpjes en dat de politie daar nu extra alert op was. Toen alle papieren getoond waren, het duidelijk was dat mijn vrienden de eigenaar van het huisje waren en de reden van ons nachtelijk bedrijf hun duidelijk was, namen ze hartelijk afscheid. Geen enkel probleem verder.

Ook ben ik een lang geleden een keer met mijn antieke mercedes aangehouden hier, nog eentje met van die blauwe platen, leek toen ook verdacht veel op pools realiseerde ik mij later. Na het tonen van de papieren, waaruit bleek dat ik toch echt een hollander was, klaarden de gezichten op tot een smakelijke lach, ze vonden het heel apart, een NL auto met blauwe nummerplaten, dat kenden ze blijkbaar niet.

Mijn ervaring is, gewoon beleefd blijven, dan wordt je ook beleefd behandeld.
    Tabe, Pelhřimov en Baan vinden dit leuk.

Deel deze pagina