Paardenevenementen gezocht

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Weet iemand of er in de buurt van Ceske Budejovice evenementen worden gehouden die interessant zijn voor paardenliefhebbers?
Zijn er ook clubs in de buurt voor Fjordenhouders?

Kortom, alle info op paardengebied is welkom! :beleefd:
 
Het is niet heel erg in de buurt maar in Kladruby nad Labem zit een paardenfokkerij waar Lipizaners gefokt worden.
Dat zijn GEEN Lipizaners!!! Dat is een echte Tsjechische paard, KLADRUBSKY KUN (kladruby's paard). Ze zijn witte en zwarte. Witte zijn in Kladruby nad Labem en zwarte in Slatinany (daar is ook een paarden museum) en in Hermanuv Mestec. Deze paarden zijn van 16.eeuw en ze zijn wel van Lipizaners en andere paarden "gemaakt". Maar het is echt de enige Tsjechische paard. Ze zijn heel goed voor koets geschikt.
 
Dan is het mijn fout maar ik ben daar geweest en toen kreeg ik van die oude man/ beheerder te horen dat er Lipizaners gefokt werden.
In de volksmond werden dat inderdaad Kladrubier genoemd.
Dus vandaar deze info...

In ieder geval bedankt voor de aanvullende info.

Greetz
 
Ik kom toch nog even terug op mijn vraag: weet iemand voor onze gasten die van paarden houden een leuke tijdspassering met paarden? Doe maar in de ruimste zin van het woord: rijden, concours hippique enfin, verzin maar wat.

O ja, graag wel in Zuid Bohemen, tot aan Pisek zeg maar.:dank2:
 
Aangespannen rijden in Tsjechie

Dat zijn GEEN Lipizaners!!! Dat is een echte Tsjechische paard, KLADRUBSKY KUN (kladruby's paard). Ze zijn witte en zwarte. Witte zijn in Kladruby nad Labem en zwarte in Slatinany (daar is ook een paarden museum) en in Hermanuv Mestec. Deze paarden zijn van 16.eeuw en ze zijn wel van Lipizaners en andere paarden "gemaakt". Maar het is echt de enige Tsjechische paard. Ze zijn heel goed voor koets geschikt.

Ik heb een poosje aangespannen gereden in Nederland, ik heb weliswaar geen koetsiersbewijs maar wel een ruiterbewijs. Deze hobby zou ik in Tsjechie graag weer oppakken, dus als iemand mij een adres in de buurt van Tample, (Stara Paka) zou kunnen geven waar ik een goed tuigpaard kan kopen en een rijtuig c.q. koetsje zou ik dat erg leuk vinden. Dan is mijn vraag of ik hiervoor een Tsjechisch koetsiersbewijs moet hebben of dat mijn ruiterbewijs voldoende is.
 
IK heb zelf een keer een super mooie rit gemaakt in Rozmberk. Als je in het centrum van Rozmberk bent kan je op gegeven moment nadat je de brug over bent gegaan omhoog met de auto. Als je daar de weg volgt kom je uit bij een hele simpele maar mooie stal met verschillende paarden waar je een rit kunt boeken. Je rijdt in een super mooie omgeving met veel afwisseling: je gaat door de Moldau, je gaat crossen over een open vlakte en over paden door de bossen. Onderweg hebben we veel wild gezien en doordat de geur van paarden overheerst, kan je veel dichterbij komen. Het was al met al dus super gaaf!
Ik zal even kijken of er iets van op internet staat...!

...

Ik kan zo snel niks vinden op internet hierover...
Maar natuurlijk kan je ook altijd riddertoernooien bezoeken... :) Op dit moment trekt Honoris door heel Tsjechie.
Voor een overzicht van ons programma kan je kijken op: www.honoris-rytiri.cz
 
Ik bedoelde meer een gewone manege, waar onze gasten kunnen paardrijden.
Dus niet een renbaan.
Alle info over andere evenementen ben ik ook blij mee! Maar ik mis de manege's nog. Mag ook een kleine gelegenheid zijn waar je kunt rijden, maar wel bij ons in de buurt, svp
 
Bovenaan