Openbaar vervoer in Praag en Brno

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben de komende week in Praag en een dag later in Brno. De vliegtickets en hotels zijn al geboekt.
Nu heb ik een treinreis nodig van Praag naar Brno (woensdagavond) en omgekeerd (donderdagavond). Kan ik tickets voor die reis ter plaatse kopen of kan ik dat beter al in Nederland doen?

Dan heb ik nog een vraag over het openbaar vervoer in de steden zelf. Is er een website zoals 9292ov.nl in Tsjechië? Dat je kunt kijken wat de kortste route is met het ov en hoe het zit met de reistijden? Ik moet woensdagochtend en donderdagmiddag ergens zijn, maar ik vind het moeilijk om in te schatten hoeveel tijd een reis vanaf het hotel gaat innemen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :)

Mvg.
 
Mijn voorkeur gaat zeker uit naar de trein. Ik vind treinreizen prettiger dan busreizen.
Kaartjes absoluut ter plekke kopen: koop je het hier (zo ze al te koop zijn) ben je veel duurder uit.

Geldt dat ook voor de trein van Praag naar Brno? Ik weet niet precies hoe vaak die trein per dag gaat (om de 2 uur dacht ik), maar mijn broer zei dat je misschien moet reserveren omdat zo'n trein vol kan zitten.
 
Mijn voorkeur gaat zeker uit naar de trein. Ik vind treinreizen prettiger dan busreizen.
Ik deel je mening - mijn voorkeur gaat meestal ook uit naar treingebruik. Maar, de bussen van Student Agency zijn zeer comfortabel en het personeel is erg behulpzaam (krant, een drankje, muziek beluisteren ... veel voetruimte...) Bovendien geniet je van het landschap. Onbekend is onbemind. Goede reis !
 

Bedankt!

Ik hou de optie om met de bus te gaan zeker open. Het hangt er een beetje vanaf wat mij woensdagmiddag het makkelijkst lijkt. Vanaf 13:00 ben ik waarschijnlijk klaar in Praag en ik kan tot middernacht inchecken bij mijn hotel in Brno. Alle tijd dus om van Praag in Brno te komen.

:)
 
Ik weet niet precies hoe vaak die trein per dag gaat (om de 2 uur dacht ik), maar mijn broer zei dat je misschien moet reserveren omdat zo'n trein vol kan zitten.

Je kunt tegenwoordig ieder uur (om :39 van centraal station/hlavní nádraží) met de eurocity van Praag naar Brno. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat die treinen op woensdagmiddag stampvol zitten, dus reserveren zal niet nodig zijn.
 
Ook een off topic-antwoord: Ik heb al een tijdje iets nieuws klaarliggen, maar het schiet niet echt op. Eigenlijk heb ik alles al wel zo´n beetje geschreven. Leuk in ieder geval dat je het leuk vindt! Om weer on topic te komen moet ik er binnenkort maar eens iets over treinreizen op zetten :).
 
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden! :)

Ik ben met de trein van Praag naar Brno gegaan en met de bus van Brno naar Praag. Ik heb enorm genoten van beide steden en van de reizen. Wat is Tsjechië toch een prachtig land! De taal, de sfeer op straat, de mensen (vriendelijk en behulpzaam).

En dat is niet alles, want ik keer binnenkort weer terug! Ik heb een baan aangeboden gekregen in Brno! Ik heb dit eerder niet vermeld, omdat je nooit weet of je wordt aangenomen en ik wilde er geen extra druk op leggen, maar ik krijg de kans om te gaan werken in dit prachtige land. Ik ben er enorm blij mee en ik kijk er erg naar uit!
 
Bovenaan