Nederlands onderwijs in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hi iedereen... we zitten met het volgende praktijkprobleem... papa (ik) spreek uitsluitend NL met the kids... mama(veronika) spreekt uitsluitend Tsjechisch met de kids.... de voertaal @ home tussen Papa en Mama is Engels...(Kids zijn 4 jr en 2mnd, 2 jr en 8 mnd). Er is een theoretische kans dat we voor een iets langere tijd (lees een x-aantal jaren)... in Tsjechie zullen blijven.... Ik zou heel graag nederlandse les voor the kids willen introduceren... OF zelfs nog beter is er een Nederlands (Priveschool) die multi lingual is?

Ik weet dat er in principe niks mis is met het Tsjechisch School system (mijn vrouw heeft een Master degree en spreekt vloeiend enkele buitenlandse talen)... toch wil ik voorkomen dat de kids enkel NL kunnen spreken maar niet schrijven, lezen, Ov guwoon heel zlecht leese en schrijfe kunnuh.

Iemand ervaring? OR vice versa... indien we ervoor kiezen terug te gaan naar NL zou ik een tsjechische language teacher wensen voor the kids....

thanks... in advance...
 
Nederlands onderwijs wordt volgens mij alleen in Praag gegeven, door het NOPje (Nederlands Onderwijs Praag). Je kinderen kunnen dan een gewone school bezoeken en krijgen één keer in de week ca. 2 1/2 uur Nederlandse taal in Praag 4 of 6. Het onderwijs dat ze krijgen staat gelijk aan het Nederlandse taalonderwijs dat kinderen in Nederland op een normale basisschool krijgen. Toen we nog in Praag woonden, heeft mijn oudste zoontje er groep 3 gedaan en ik was erg tevreden met het niveau.

http://www.nopje.cz/
 
Wij NL vader en moeder, reeds 15 jaar woonachtig in CZ, spreken thuis alleen Nederlands. We hebben 2 kinderen, de oudste 6,5 de jongste 4,5. De oudste gaat sinds september naar de lagere school en het gaat buiten verwachting goed. Hij leest en schrijft uitstekend Tsjechisch en Engels wat hij op school leert en Nederlands wat we thuis met hem oefenen.
Hij begrijpt heel goed het verschil tussen de Nederlandse en de Tsjechische taal en heeft er geen problemen mee, hij haalt het niet door elkaar. Thuis spreken we heel bewust alleen NL, lezen we alleen uit NL boeken, kijken we NL tv etc. etc. Zijn woordenschat in het Tsjechisch en Nederlands is wat beperkter dan de meeste Tsjechische of Nederlandse kinderen van zijn leeftijd. De jongste spreekt beide talen op het moment vloeiend, beter dan de oudste op 4 jarige leeftijd, ik ben er nu helemaal gerust in dat het allemaal goed kunt en dat ze beide talen in woord en schrift goed gaan beheersen.
 
Hoi Nancy... Thx voor je reactie... voordeel in jullie situatie is uiteraard dat jullie beide nederlands zijn. ze switchen nu lekker van tsjechisch naar nederlands. spreken mij ook alleen in het nederlands aan etc. ik ben zelf heel veel onderweg en heb helaas niet zoveel tijd te besteden met hun als mijn vrouw. onder elkaar spreken ze nu tsjechisch (ik versta trouwens 70% tsjechisch). Als mijn vrouw bijv. niet in de buurt is, proberen ik ze te corrigeren dat ze nederlands met mekaar spreken... uiteindelijk zal alles goed komen en anders moeten ze maar in de voetsporen treden van Navratilova, Lendl of Krajiceks... ze winnen wimbledon en roland garros en niemand die ook maar een moer geeft om hun Nederlands... haha...

Ahmm is hij op een internationale basisschool? want ik geloof dat het engels op een tsjechische basisschool erg beperkt is of?
Nederlands onderwijs wordt volgens mij alleen in Praag gegeven, door het NOPje (Nederlands Onderwijs Praag). Je kinderen kunnen dan een gewone school bezoeken en krijgen één keer in de week ca. 2 1/2 uur Nederlandse taal in Praag 4 of 6. Het onderwijs dat ze krijgen staat gelijk aan het Nederlandse taalonderwijs dat kinderen in Nederland op een normale basisschool krijgen. Toen we nog in Praag woonden, heeft mijn oudste zoontje er groep 3 gedaan en ik was erg tevreden met het niveau.
Hi Lisa, Saskia, Curious.... dank je voor de reacties.... ze groeien op met Canaal digitaal.. dus kabouter plop enz. zijn bekend... ik denk met name het wekelijkse contact met NL kinderen... de culturele basis... zoals... Koninginnedag... sinterklaas.... etc... zal bijdragen aan hetgeen wij willen bereiken...

Groeten, Ivo & Veronika
 
Nee, hij zit op een Tsjechisch basisschool, maar hier hebben ze vanaf het eerste jaar Engels. Het is wel een wat "vrijere" school. Hier hebben we heel bewust voor gekozen. Het Engels dat op school wordt gegeven is goed, dit gebeurt door een Engelssprekende. Enne op Koninginnedag gaan we naar de ambassade, het Sinterklaasjournaal hebben we elke dag gevolgd, Sinterklaas hebben we in Nederland gevierd etc. etc.

In het begin hebben we met de oudste problemen op de kleuterschool gehad, hij was de 1e "buitenlander", terwijl hij in Tsjechie geboren is, de juffrouwen konden er niet mee om gaan. Ze wilden dat ik Tsjechisch met hem sprak, zodat hij meer kon verstaan, maar dat heb ik altijd tegengehouden. Tsjechisch is niet mijn moedertaal en dan zou hij hetzelfde Tsjechische "accent" krijgen als ik.

Vorig jaar bij het uitzoeken van de school hebben we 10 scholen bezocht en gekozen voor een "stadsschool". Het heeft me slapeloze nachten bezorgd, maar ik heb nu een kind dat elke ochtend zingend naar school gaat en dat is me heel wat waard. Succes.
 
Voor kinderen met één Nederlandse en één Tsjechische ouder is het ongetwijfeld moeilijker om echt perfect tweetalig te zijn/worden, zoals Ivo ook al opmerkt. Dat merk ik zelf ook. Ik praat alleen Nederlands met mijn kinderen, maar krijg vaak antwoord terug in het Tsjechisch en moet er echt op hameren dat ze Nederlands praten. Maar als ze in NL bij familie zijn kunnen ze zich prima redden. De Nederlandse les in Praag bij het Nopje vond ik erg zinvol, maar helaas hebben we daar maar een jaar gebruik van kunnen maken (we wonen nu even buiten Brno).
 
Wij wonen nu bijna 1 jaar in Tsjechie, ons gezin bestaat uit 2 nederlandse ouders. Dus ik heb juist slapeloze nachten gehad of mijn toen 8 jarige zoon de Tsjechische taal wel zou gaan beheersen en zich staande zou houden in het Tsjechische onderwijs. Toch ben ik bijzonder blij met zijn ontwikkeling..hij begrijpt steeds meer en haalt op school erg goede cijfers. Van de week belde hij zelfs zijn tsjechische vriendje gewoon even op om een afspraak te maken voor de volgende week. :ja: Wij hebben bewust voor een dorpsschool gekozen om het contact in de buurt te houden met de hoop dat hij in het dorp vriendjes zou kunnen maken.

Het lijkt mij juist positief ouders te hebben die allebei een taal beheersen. Beide talen zijn dan thuis aanwezig en er is altijd iemand die de kinderen kan helpen met (beide talen)
Voor Nederlands taal onderwijs is inderdaad de wereldschool ook een goede optie alleen hangt daar een behoorlijk prijskaartje aan!!
Wij hebben de spelling etc van de nederlandse taal even in de kast gezet en vinden voor ons de Tsjechische taal NU even belangrijker. Wel kijkt hij nederlandse tv en lees ik nog iedere avond een leuk hoofdstuk uit een nederlands boek voor. Dus de taalontwikkleing gaat wel door (maar ja hij heeft tot halverweg groep 5 in het nederlandse onderwijs mee gedraait)
Het engels is inderdaad anders dan in nederland (denk ik) alleen beginnen ze sneller hier. Romano heeft nu al voor het tweede leer jaar engels terwijl hij anders volgende jaar pas voor het eerst engels zou gaan leren in nederland.
Ik heb bij ons in het dorp wel eens mijn bedenkingen over het engelse onderwwijs omdat de engelse juf met mij GEEN gesprek kan voeren in het engels....hmmmm??
Maar de lessen uit de boeken gaan goed en ik ben benieuwd hoe dat zich later gaat ontwikkelen.
Het voordeel is dat als nederlands kind je minder moeite met deze engels taal hebt qua uitspraak etc. dat merk ik tenminste aan romano
 
..... we zitten met het volgende praktijkprobleem .....
we hebben in een vergelijkbare situatie vertoefd lang geleden thuis was de voer-gebruikstaal Tsjechies afhankelijk waar we verbleven bezochten de kids de school dat ging vanzelf en zeer snel, we hebben spelenderwijs veel aandacht daaraan besteed, kids zijn 3 talig omhoog gegaan, mijn ned. ehtgenoot heeft veel gas moeten geven.
 

kuurgast

Donateur
Dank je midas86. :toppie:
Het was meer een vraag om te kijken of ze iets speciaals doen rond Koninginnedag/kroning.
Zie nu dat ze de jaarlijkse Koninginnedag gepland hebben op 27 april, wat nog niet zeker is ivm de kroning.
 
Het bestuur van 't NOPJE vraagt of we de mogelijkheid tot het volgen van Nederlands onderwijs voor kinderen in Praag onder de aandacht willen brengen. Bij deze dus...
Voor meer informatie mail met secretaris@nopje.cz (Ilse Hupko of Anne Marie Mathijssen).

www.nopje.cz

Ik heb het lesrooster voor 2013-2014 bijgevoegd.
 

Bijlagen

  • Lesroosters Praag 4 en 6 2013-2014.doc
    37,5 KB · Bekeken: 10
Bovenaan