Vanochtend is een bijzondere houten uitkijktoren Hýlačka afgebrand in Větrovy okres Tábor. De oorzaak van de brand is nog onbekend. Of de brand is gerelateerd aan de viering van oud en nieuw, is nog niet duidelijk. Misschien was het een technische storing of brandstichting. Bron: idnes.cz.
Men is begonnen om geld in te zamelen voor een nieuwe toren. Deze zal er ongeveer hetzelfde uit zien als de oude maar wel 2 keer zo hoog zodat hij boven de bomen uit komt. Bron:idnes.cz.
Er is een ontwerp voor een nieuw te bouwen toren gekozen. De nieuwe toren zal helemaal van beton en cement zijn i.v.m. brandveiligheid en volgens een jury duurzaam en onderhoudsvrij. Voor alle details zie Nová rozhledna Hýlačka/nieuwe toren Hýlačka.
Hout uit plaatselijke omgeving is duurzaam, beton is niet duurzaam alleen duurt lang voor hij er niet meer is
Je hebt gelijk Piet,maar......de mensen wilden een vergelijkbare toren als er eerst stond én op die plek is geen water. Dan duurt het te lang om bij brand bluswater aan te voeren. In de ontwerpplannen staat een mooi verhaal over de mogelijkheden van deze toren om culturele activiteiten te organiseren met licht ,geluid en theater.
Ik las dat ze toch iets duurzaams hebben met zonnecollectors, maar goed je weet denk ik wel dat ik dat ook niet duurzaam vind. Produktie van collector en afval kost meer dan ze bijdragen aan energie.