molenrad

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

hallo lieve mensen, wij zoeken nog info over molens daar wij zelf een watermolen hebben maar geen waterrad, zelf maken is geen optie, ben tegelzetter dus wie kan ons verder helpen? we zitten in de buurt van Broumov.:denk:
 
Aan welke rivier zit je, hoeveel water geeft de rivier gemiddeld.

Het is nl zeer intereressant om er een krachtcentrale te bouwen.

EU dotatie tot 60 Procent.

Er zijn ook diverse firma's die ze leveren in CZ. Waterwheel zelf afhankelijk welk type onderschot of bovenschot.

Wij zijn bijna zo ver dat we kunnen beginnen hebben een voorbereiding gehad van bijna 3 jaar. Ik hoop september 2010 te kunnen starten
 
hallo piet, leuk zo,n snelle reactie, we zitten niet direct aan een rivier maar aan een vijver, die, indien het water stijgt, een bovenslagrad zou moeten aandrijven via een stortgoot. helaas is dit rad niet aanwezig en zal gemaakt moeten worden...
 
Wij hebben een onderschot molen haalbaar aan energie is ongeveer 800mwh, rivier geeft hier ongeveer 3,5 m3 per seconde. Ik heb me er 4 jaar op gestudeerd. Vandaar al veel kennis en mogelijheden uitgezocht. Vergeet niet dat je een waterwheel moet reguleren dit kan mechanische regulateur, of watertoevoer bedienen. Bij ons hebben ze heel simpel gedaan in verleden misschien ook de moeite waard om te bekijken een kabelhaspel die ze overal in CZ gebruiken van metaal twee assen er aangelast en metalen schoepen ingezet. Dit hebben ze 10 jaar geleden gedaan puur decoratie echter probleem is geen regulatie dan slaat hij op hol en maakt een giga kabaal. Dus met een grote kabelhaspen ben je misschien voor 2000 kc klaar
 
waterrad

is zeker een idee , de waterhoeveelheid is te regelen via een handbedienbare spindel, de goot en het rad mis ik nog maar ga het liefst voor authentiek hoewel jouw idee zeker als tussenoplossing gebruikt kan worden, is jouw molen nog wel compleet en draaivaardigcq maalvaardig?
 
Ik heb damrechten er destijds bijgekocht, het kanaal ligt er en de doorgang is er nog.

De investering die we moeten doen is erg veel in juli hoop ik precies te weten maar ik reken rond de 500.000 euro, gelukkig draagt europa ook 60 % bij en kan hij zich terug verdienen in 3 a 5 jaar afhankelijk droog of nat seizoen.

Op dit moment ligt de kabelhaspel nog in mijn kanaal, deze gaat er dit voorjaar uit.

De rivier waar ik aan zit zitten bij elke opvolgende stuw een turbine centrale ik ben de enige die nog niet dit heeft
 
Het is intussen 2011 heb de vergunningen rond, bouwtekeningen liggen klaar, we hebben kapvergunning moeten aanvragen voor 40 bomen deze liggen nu plat en verwerkt tot brandhout. Ik hoop over enkele maanden te beginnen er komt een Zuppinger waterwiel, alles wordt in Tsjechie gemaakt. Ik hoop alles november 2011 alles operationeel te hebben. Ik heb me wel iets op de hals gehaald ik wordt nu gedwongen door deze verbouwing bijna permanent hier te zijn. Ach ieder voordeel heeft zijn nadeel.
 
Bovenaan