Met de camper door Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoe gaat het om met een camper door Tsjechië te reizen ?
Is het veilig ? Kan men ergens "vrij" staan of zijn campings verplicht ?
 
Re: Met een camper naar Tsjechië.

Hoi

wij gaan al drie jaar met de camper naar Tsjechie, je mag nergens vrij gaan staan om te overnachten. Als wij de camper ergens neerzetten is het alleen op campings en die zijn over het algemeen erg goedkoop en veilig.
Als wij naar een stad gaan of iets bezichtigen zetten wij hem altijd op een bewaakte parkeerplaats dat kost voor een hele dag net zoveel als je hier in Nederland ergens 15min gaat staan. En wij doen alle rolhorren dicht wat je niet ziet kun je ook niet lenen moet je maar denken. Het is er best wel veilig hoor maar ik zou geen onnodig risico nemen als het niet nodig is, dat doen we hier in Nederland ook niet.

yeah.gif
yeah.gif
PRETTIGE VAKANTIE
yeah.gif
yeah.gif
 
Camper in Tsjechië

Hallo allemaal, als nieuw forumlid wil ook ik een vraagje stellen.
Wij zijn in het bezit van een camper en toeren al wat jaren rond in Frankrijk en Duitsland. CZ is een land wat altijd nog een beetje onbereikbaar was, maar nu het lid is van de EU mag dat geen excuus meer zijn.
Graag had ik van jullie geweten hoe het is om met een camper door CZ te rijden.
- Mag je vrij overnachten, zijn er camperplaatsen (zoals er veel zijn in Duitsland) of moet je op een camping.
- Zijn er in Belgie (of Nederland) campinggidsen te krijgen
(Ik bedoel niet de grote ANWB enz. boeken, ik ben op zoek naar rust en kalmte, dus lieft hele kleine campings, zonder disco, sportvelden enz.)
- Kan ik met mijn Duits en Engels mij overal duidelijk maken?

Je ziet enkele basisvragen, maar voor mij niet minder evident. Ik wacht vol ongeduld al jullie ervaringen en opmerkingen af.

R-tje.
 
Re: Met de camper naar CZ

wij gaan altijd met de caravan dus geen ervaring met campers maar die komen we wel geregeld tegen.
ik geloof niet dat er speciale camperplaatsen zijn.
op de meeste campings is het goed te doen met een camper.
met engels en duits kom je een heel eind in tjechie.
 
Re: Met de camper naar CZ

Jah, vrij overnachten is verboden in Tsjechië. Je moet op een camping gaan staan. Wat soms wel mogelijk is om op de parkeerplaats van het restaurant te staan. (Let op: Dit moet dan een prive parkeerplaats zijn!) Als je dan gaat eten, willen ze je vaak wel laten staan.
 
Re: Met de camper naar CZ

Snap de stelling niet "tsjechie onbereikbaar maar nu het een EU land is, is het bereikbaar????????
Het is altijd al een fantastisch vakantieland geweest met of zonder EU lidmaatschap.
Ben alleen bang dat de prijzen na toetreding omhoog zullen gaan, wat het dan voor een hoop mensen weer onbereikbaar maakt.
Maar voor ons maakt het geen verschil EU land of niet, wij blijven gaan.
 
Re: Met de camper naar CZ

Hallo,

Wij zijn de afgelopen jaren al verschillende keren naar CZ geweest met een camper (of motorhome) en hebben nooit ergens problemen ervaren met parkeren. Inderdaad is het beter om ergens aan een restaurantje of benzinestation te parkeren, maar elke grotere plaats heeft tegenwoordig zelfs staanplaatsen voor mobilhomes die je maximaal 2 nachten mag betrekken.

een overzicht van de Tsjechische campings (waarvan je er met de zoekfunctie op dit forum al veel kan vinden) is ook (in België althans) te verkrijgen. Het betreft een landkaart van Tsjechië met daarop de lokatie van ruim 500 campings. Circa 60 campings zijn aangesloten bij een vereniging en zijn geklassificeerd van één tot en met vier sterren. Op de achterkant van deze kaart staat er per camping nog een boel aanvullende info.
De kaart fungeert tevens uitstekend als autokaart. Het enige wat je moet doen is even telefoneren naar :

Tsjechisch Centrum Brussel
150, Av. A. Buyllan
1050 Brussel
02/641 89 44

of even kijken op www.camp.cz
Een heel interessante site die zelfs een Nederlandstalige button heeft.

Groetjes en succes

Miloš
 
Re: Met de camper naar CZ

Allen hartelijk dank voor de reactie's!

Ik heb toch nog 1 vraagje... op een toeristische site van Tsjechie heb ik een boekje gezien met daarin alle (?) campings van Tsjechie, het boekje heet "CAMPING CZ" en zou te krijgen zijn op diverse vakantiesalons doorheen Europa.
Ik heb ondertussen al contact gehad met de Tsjechisch toeristische dienst in Brussel, maar die kenden het boekje niet. Wel hebben ze mij een landkaartje gestuurd met daarop tal van campings (goed begin!) Ook stuurden ze mij wat folders van campings, maar alvoor ik daar iets van kan lezen... zal ik een woordenboek moeten gaan kopen ;-)

Dus kan iemand mij het boekje CAMPING CZ bezorgen, indien nodig tegen betaling natuurlijk!

Rudi
 
R

rob.goverde

Guest
Re: Met de camper naar CZ

Ik ken geen boekje met alleen campings in Tsjechie!
Ken alleen een kaart met daarop aan de ene kant landkaart met aangegeven waar de campings zijn, en nummers die corresponderen met de omschrijving aan de achterkant, waarop in het Tsjechisch de beschrijving staat van de camping.

Iets anders heb ik nooit gezien!
 
Camper in Tsjechië

Beste forumleden,

Zoals je kan zien ben ik nieuw op dit forum.
Komende zomer plannen we een reis door Tsjechië te maken met de camper.
Mijn vraag is, weet er onder jullie iemand of er voorzieningen zijn in Tsjechië voor campers, zoals camperparkings waar je kan overnachten, wc-cassette en grijs water lozen, drinkbaar water bijvullen... al dan niet betalend uiteraard!
Ik heb gelezen dat het verboden is om wild te kamperen, maar zou het een probleem zijn als je je ergens op een gemeentepleintje discreet parkeert, en je te slapen legt? Als je dit al "wild" kamperen noemt? Of is er echt nultolerantie om buiten een camping te slapen, en wordt je direct beboet?

Met een camper hebben wij echt geen behoefte aan de faciliteiten van een camping, tenzij er echt geen voorzieningen zijn om te lozen, dan rijden we over dag wel eens een camping binnen, en betalen onze onkosten.

Aangezien ik nog niet echt wegwijs ben op dit forum, zou ik jullie willen vragen of er hier in het verleden al postings waren in verband met campers? Gelieve mij deze links, of andere interessante links over 'reizen met de camper in Tsjechië' door te sturen!

Groeten,
geert.;)
 
Camper in Tsjechie

Wij willen binnenkort met de camper afreizen naar Tsjechie. Heeft iemand informatie over overnachtings/camperplaatsen?
m2
 

Vonny

Geblokkeerde account
Ik kom net terug van 3 weken Tsjechie, campers en campervoorzieningen a la USA heb ik er weinig gezien.
 
W

wimpy

Guest
R-tje schreef:
... op een toeristische site van Tsjechie heb ik een boekje gezien met daarin alle (?) campings van Tsjechie, het boekje heet "CAMPING CZ" en zou te krijgen zijn op diverse vakantiesalons doorheen Europa.
Ik heb ondertussen al contact gehad met de Tsjechisch toeristische dienst in Brussel, maar die kenden het boekje niet.
.....
Dus kan iemand mij het boekje CAMPING CZ bezorgen, indien nodig tegen betaling natuurlijk!
Ik heb het boekje "camping CZ 2005 CzechTourism" vorig jaar op een camping bij Praag gekocht. Lijkt me dat het op diverse plaatsen verkrijgbaar zou moeten zijn.
Ik kan het je niet geven, ik vertrek maandag naar Tsjechië.
Er staan 60 campings in, ongeveer 2 per bladzijde, met info over de voorzieningen. Tevens staan alle GPS coördinaten er in.
Er staat een adres op in Praag en emailadres info@camp.cz

Het boekje staat ook op hun website.

c4.gif
http://www.camp.cz/Images/c4.gif

Misschien kan je ze een mailtje sturen waar het boekje verkrijgbaar is.

Succes.

mkwadraat schreef:
Wij willen binnenkort met de camper afreizen naar Tsjechie. Heeft iemand informatie over overnachtings/camperplaatsen?
Camperplaatsen kom je er vrijwel niet tegen. Op campings betaal je ca. 3-10 euro p/nacht incl. stroom en 99 van de 100 keer een restaurant.
 
Ik heb nog wel een boekje met campings in CZ op voorraad, was te krijgen op de vakantiebeurs in Utrecht
 
Op Vonny na zijn deze leden allemaal eendagsvliegen geweest, dus ik denk dat je van hen geen antwoord hoeft te verwachten, maar misschien is er iemand anders in jou boekje over campings geïnteresserd.
Veel plezier op dit forum overigens, ben jezelf al in Tsjechië met vakantie geweest?
 
Bovenaan