Krasna Lipa (Sindelova) - Twee weken in het paradijs (2008)

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Zo, tijd voor een verslag van onze heerlijke vakantie in Krasna Lipa, niet ver van Karlovy Vary in West Bohemen.

Toen we vrijdag op zaterdag 16 augustus, om half vier 's-nachts, begeleid door onze gewaardeerde vriend TomTom, uit Rijswijk vertrokken, waren de weersvoorspellingen voor Tsjechië allesbehalve goed. Het weekend zou redelijk zijn, maar daarna werd vooral regen verwacht. Omdat we tijdens een eerder weekje vakantie bij Ootmarsum ook bijna waren weggespoeld, hadden we ons al met die gedachte verzoend; we zouden wel zien en er het beste van maken...

Naarmate we verder Duitsland inreden en het lichter werd, kwam er een waterig zonnetje door en dat werd alsmaar beter. Na een voorspoedige reis (bij Klingenthal de grens over) eenmaal in Tsjechië aangekomen, was het prachtig weer. En dat is - op een enkel bewolkt dagje na - eigenlijk de hele vakantie zo gebleven!

krasnalipa2008.jpg

Krasna Lipa: het vakantiehuis

Het vakantiehuis in Krasna Lipa (niet te verwarren met het gelijknamige stadje in Noord Bohemen) zag er nog leuker uit dan we van de foto's hadden gedacht. De huismeester, een wat stille maar vriendelijke Tsjech die naast het vakantiehuis woont, liet ons het huis even zien, wenste ons veel plezier en gaf ons de sleutels. In het huis stond gelukkig een krat Gambrinus, waaruit ik preventief alvast een paar flessen koud legde.

https://www.tsjechie.net/forum/media/krasna-lipa-bij-sindelova.11662/
huis1.jpg

Uitzicht op Krasna Lipa

Na het uitpakken snel even boodschappen gedaan in Kraslice bij de Penny Market. Kraslice is een typisch Tsjechisch stadje met veel leuke, maar vaak wat verpauperde gebouwen. Niets toeristisch, maar gewoon leuk als je het dagelijkse leven wilt meemaken. Naast de gebruikelijke levensmiddelen gingen er natuurlijk ook gelijk een grote pot utopenci, een paar flessen Becherovka, Fernet Citrus en Bohemia Sekt, en uiteraard een krat Staropramen in de boodschappenkar. Vakantie vieren met een droog keeltje is ook maar niets, nietwaar?

Tsjechie2008-96.jpg

Krasna Lipa: de dorpskern met, naast de kerk, de hospoda

Tsjechie2008-64.jpg

Krasna Lipa: de pivo smaakt weer goed

Tsjechie2008-65a.jpg

Krasna Lipa: uitzicht vanaf het terras

Thuis de spullen uitgeladen en daarna snel naar de dorpshospoda om wat te eten en te drinken. Heerlijk, die eerste keer als je net aangekomen bent, om weer in zo'n vertrouwde Tsjechische horecagelegenheid je eerste koude pivo en wijntje te drinken, vergezeld van een bord gulasj. Wat een verschil toch met de Nederlandse kroegen... We zijn daar in die twee weken nog heel wat keren langsgeweest.

Loket2008-42.jpg

Loket, een schitterend stadje, met als kroon een indrukwekkende burcht

Karlovy_Vary2008-8.jpg

Karlovy Vary, het mooiste kuuroord van Tsjechië waar ook de Becherovka vandaan komt

Klinovec2008-025.jpg

Klinovec, in de winter een geliefd ski-oord

Zondag gingen we naar Marianske Lazne, een mooi kuurstadje. Zoals alle kuuroorden erg toeristisch, maar dat weet je van tevoren, dus niet erg. De dagen daarna zijn we veel op pad geweest met de auto en hebben al het moois in de omgeving (en dat is veel!) bekeken: Karlovy Vary, Loket, Frantiskovy Lazne, Cheb, Sokolov, noem maar op. Allemaal aanraders die je eigenlijk gezien moet hebben!

Er waren een aantal dingen die ons echt opvielen in dit deel van Tsjechië: ten eerste de ontzettend vriendelijke mensen. Dat hebben we wel eens anders meegemaakt. De West-Bohemers lijken wel extroverter, minder afwachtend, maar ook positiever en belangstellender in het leven te staan dan de Tsjechen in sommige andere delen van het land.

Omgeving2008-21.jpg

Omgeving2008-6.jpg

Omgeving2008-20.jpg

Betoverende landschappen in de vroege morgen

Wat ons ook opviel, is het schitterende West Boheemse landschap. Je kijkt echt je ogen uit! We zijn dan ook veel op de bonnefooi in de auto gestapt, zomaar op pad en dan maar afwachten wat je tegenkomt. TomTom (die z'n werk feilloos heeft gedaan) brengt je toch altijd weer thuis, dus je neemt wegen die je normaal gesproken niet zou durven inslaan.
Mooi van deze streek is trouwens dat je er geen wegenvignet nodig hebt, zolang je maar westelijk van Karlovy Vary blijft. Dat gaat wel veranderen, want men is druk bezig met een nieuwe snelweg van Karlovy Vary naar Cheb.

Voor de dagelijkse verse broodjes ging ik meestal naar Kraslice; een mooie rit door de bergen met haarspeldbochten en pittoreske dorpjes. We ontbeten dan op het terrasje voor ons huis, lekker in het ochtendzonnetje. De verdere boodschappen hebben we hoofdzakelijk gedaan in Karlovy Vary, bij de Hypernova en Tesco (24 uur per dag geopend!), maar ook in lokale supermarktjes. Zoals in een ander topic reeds uitvoerig besproken: ja, ook Tsjechië is duurder geworden, maar nog altijd goedkoper dan Nederland.

Chodov2008-1.jpg

Chodov, een arbeidersstadje; er is niet zoveel moois te zien, behalve dit straatje

Sokolov2008-5.jpg

Sokolov, een gezellige Tsjechisch stad

FrantiskovyLazne2008-24.jpg

Frantiskovy Lazne, een (bijna tè) fraai onderhouden kuuroord

Cheb2008-20.jpg

Cheb. Erg mooi

Op de vrijdagavond voor ons vertrek, werd ons in de hospoda een speciaal feestmaal voorgezet: een heerlijk vers gebakken forelletje met gekookte aardappels en een krankzinnig grote bak ijs met verse vruchten en slagroom toe. De kroegbaas had er echt enorm z'n best op gedaan! Als afscheid kregen we bovendien allebei een prachtig bierglas cadeau van Krusovice Musketyr. Wat een ontzettend lieve en vriendelijke mensen daar! Ik kan me heel goed voorstellen dat kukel, die deze toko maar al te goed kent, het de beste hospoda ter wereld (of zoiets) noemt. :D

We hebben echt een fantastische tijd gehad. Eus, die tot nu toe nooit echt enthousiast was over Tsjechië, zat nu zelfs al te dromen over een huisje daar. We zullen zien hoe de dingen lopen... We gaan zeker nog eens terug naar West Bohemen, een paradijs in Tsjechië!

PS. Voor meer foto's zie de fotogalerij.
 
Ik had gisteren jullie (vele) mooie vakantiefoto's al bekeken, leuk dat je er ook nog een verhaaltje bij vertelt. Zo te lezen wordt het nu echt tijd dat we ook eens die kant van Tsjechië op gaan voor een bezoekje.
 
Mooi verhaal en bekende omgeving op de foto's.
Wij komen al sedert 1996 bijna jaarlijks op camping Na Špici in Radošov bij Kyselka, zo'n 10 km oost van Karlovy Vary.
Ook wij rijden daar heel graag rond in de omgeving en alle plaatsen die je noemt hebben we meermalen bezocht.
Het is echt een prachtige omgeving met heel mooie stadjes!
 
Nog flink gedronken ook, zeker?
Nee hoor, zo ben ik niet! :bloos2:

Hoe kan het dat het op al die foto's zo stil is?
Da's meestal als mensen mij zien. Gauw naar binnen en de deur op slot. :lache:
Nee hoor, ik probeer bewust niet al teveel mensen op de foto te krijgen, maar in bijvoorbeeld Karlovy Vary lukt dat natuurlijk niet echt. De natuurfoto's maak ik 's ochtends vroeg, in Krasna Lipa en omgeving is het gewoon lekker rustig en de laatste twee weken van augustus zijn er al minder vakantiegangers, denk ik.
 
Dan moeten wij onze volgorde maar eens omdraaien. In het voorjaar (mei en juni) was het overal echt heel erg druk in Tsjechië.
Voortaan dus in het najaar naar Cz.
 

Marcel

Moderator
Dikke van Dale over "leuk" :wijs: :

leuk (bijvoeglijk naamwoord; leuker, leukst; leukheid)
1 grappig, amusant
2 knap, aantrekkelijk
3 prettig, aangenaam

van leukheid had ik nog nooit van gehoord ...
 
Ik had met heel veel plezier al die foto`s bekeken die ik in mijn vakantieperiode gemist had. En iedere keer dook de naam punkenstein op.

Ik heb erg genoten van de mooie foto's. En mijn complimenten hierbij.

Groetjes Hilde :zwaai:
 
Leuk verslag Punkenstein! Wat heerlijk dat jullie goed weer hebben gehad. Ik heb genoten van jouw foto's.
Wij gaan volgende week voor een week naar Zuid Bohemen en door jouw verslag krijg ik er steeds meer zin in!:)
 
Nog wat kleine dingetjes...

Heel opvallend in Krasna Lipa: je hoort (en dat valt ècht op als je uit de Randstad komt!) totaal geen verkeersgeluiden, ook niet zachtjes op de achtergrond. Er komt natuurlijk wel een enkele auto door het dorp, maar verder niets. Alleen maar (heel veel!) krekels, wat hondengeblaf en - echt Tsjechisch - nu en dan iemand die hout aan het zagen is of zoiets. Eerdere vakanties in Vselibice (vlakbij Liberec en Cesky Raj, ook zo mooi, trouwens!) viel me die stilte ook al op, maar hier was het nóg stiller. In het begin dacht ik echt dat ik iets aan m'n oren mankeerde.

Tsjechie2008-29.jpg

Tsjechie2008-89.jpg

Tsjechie2008-34.jpg

Zomaar wat foto's van Krasna Lipa

't Is een beetje off-topic (misschien interessant voor een discussie in de hospoda): volgens mij maken die altijd aanwezige geluiden - al is het maar die eeuwige achtergrondruis waar we ons niet eens meer van bewust zijn - veel mensen langzaam gek. Zeker als je dat combineert met een onverantwoorde opeenstapeling van mensen in een klein gebied. Nooit eens rust in je kop, dat kan niet goed zijn, toch?
Wat dat betreft, kan ik niet vaak genoeg in Krasna Lipa komen; ik voelde me echt uitgerust na de vakantie en heb bijna de hele week nodig gehad om weer om te schakelen. M'n hoofd was gewoon nog in Tsjechië. :ja:

Tsjechie2008-28.jpg

Middenin het dorp: een oase van rust en stilte. Daar kan geen stadsparkje tegenop.

Ook altijd zo leuk om te zien in Tsjechië: mensen laten gewoon even in de hospoda een emmer, jerrycan of PET-fles vullen met bier, rekenen af en zijn weer weg. Moet je hier in Nederland eens proberen in de kroeg; dan denken ze echt dat je gestoord bent - nog afgezien van het feit dat je failliet de deur uitgaat. :D
 

Tabe

† In Memoriam
Ruste en stilte nog in overvloed in Tsjechie.

...........
't Is een beetje off-topic (misschien interessant voor een discussie in de hospoda): volgens mij maken die altijd aanwezige geluiden - al is het maar die eeuwige achtergrondruis waar we ons niet eens meer van bewust zijn - veel mensen langzaam gek. Zeker als je dat combineert met een onverantwoorde opeenstapeling van mensen in een klein gebied. Nooit eens rust in je kop, dat kan niet goed zijn, toch?
...........
Precies, heer Punkenstein. In Nederland is er altijd wel geruis, lawaai, onrust. Over je dak dalende vliegtuigen met brullende motoren, Op de achtergrond het lawaai van de A6. Het is nooit eens echt doodstil, of stil met alleen natuurlijke geluiden, zoals vogels, bomen, etc. Nooit een echt heldere sterrenhemel vanwege al dat licht in de randstad.

In Tsjechie is rust en ruimte nog in redelijke overvloed te vinden. Het is elke keer weer een verademing om in Zbyslav te genieten van de rust en stilte, een genoegen voor je kop. En dan die sterrenhemel; genieten geblazen.

Overigens bedankt voor jouw vakantieverslag met de mooie foto's.
 

spookycat

† In Memoriam
He Punk, bedankt voor je supper mooi vakantieverslag, mooie vakantie hebben jullie gehad :) en de foto's geven alles perfect weer.
Nu ff afkikke zeker, na al die lekker goedkope pivo's :stout:
 
Bovenaan