Karper in bad

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Eet jij karper met de kerst?

  • Ja, wij doen het volgens de traditie

    Stemmen: 25 20,8%
  • Nee, wij eten gewoon wat we lekker vinden

    Stemmen: 95 79,2%

  • Totaal aantal stemmers
    120
Zoals je wellicht weet is karper een traditioneel kerstgerecht voor de Tsjechen.
Kersttijd komt er langzamerhand weer aan.
Hele huisgezinnen raken ontwricht.
Pappa gaat op karper vissen, de grootste neemt hij mee.
En waar laat je die dan?
Wel: gewoon in het bad!
Zo houdt je hem kers(t)vers.
Na kerst is het dubbel feest, karper pleitte en er kan weer gebadderd worden.

En? Eet jij karper met de kerst?
 

Macek

Geroyeerd Lid
Ik woon aan het water en bij mij zie je in het voorjaar de karpers paaien, er zitten enorme exemplaren tussen. Maar ik ben erg diervriendelijk en laat die beesten maar zwemmen en doe ik het met de kerst met een gewoon kipfileetje :D Nazdravi!
 
Macek schreef:
Ik woon aan het water en bij mij zie je in het voorjaar de karpers paaien........
Daarom drink ik bij voorkeur geen water :deuk:

Vorig jaar hebben we voor de kerst in CZ een halve ree gekregen, heerlijk.
Heb net te horen gekregen dat ik na de kerst toch nog twee dagen moet werken:( Met de kerst in NL dus:snik:
Denk dat we dit jaar maar eens Kruta gaan eten:eten:
Ik vind de meeste CZ tradities hardstikke leuk, ook het in je portemonee bewaren van de karper-schubben na de kerstmaaltijd.

Karper vind ik echter te graterig en flauw, helemaal met de kerst
 

Tabe

† In Memoriam
Papa gaat inderdaad te karpervissen, maar dat doet hij niet met een hengeltje. Papa laat met andere vissers een meertje leeglopen. De vissen worden vervolgens in grote zinken bakken gedaan. Papa neemt inderdaad de grootste mee naar huis. Overigens hebben de kinderen vaak ook een taak bij deze manier van vissen. Enige jaren terug heb ik bij een leeggelopen meertje bij Blatnice ( Pilzn) gezien dat de plaatselijke dorpsjeugd in onderbroekjes met blote voeten de bodem van het meer aftastten. Vuistdikke palingen werden hierbij gevangen. Jammer dat ik daar toen geen foto's van heb gemaakt. Dus voordat uw kerstkarpertje op het menu staat heeft er zich al veel afgespeeld. De foto's die ik op de site heb gezet zijn van oktober 2004. Ben benieuwd of de vissers hun badkamer tot de kerst niet konden gebruiken.
 
Hoeveel karpers hebben het geluk om in een jong gezin in het bad te komen, door de kinderen van een naam te worden voorzien en zo het minstens weer een jaar hebben gered?
Nee, hier in NL eten wij geen karper; we vinden het gewoon niet zo lekker.
 

Pelhřimov

Donateur
Een aantal jaren terug waren wij rond de Kerst in Praag en overal op straat stonden bassins waar je de karper uit kon zoeken. Ofwel kreeg je ze levend mee in een plastic tasje of ze kregen een tik met een knuppel.

Maar ik heb zoals Bartiku ook als schreef, ook verhalen gehoord dat de karpers uit het bad gewoon weer losgelaten worden en dat er met Kerst toch wat anders op tafel komt.
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Wij zullen zeker kerstavond met onze gasten traditioneel karper, schnitzel en aardappelsalade eten. :yess: Vorig jaar hebben wij dit voorgesteld (wij ontvangen dezelfde gasten). En zij willen dit zeker een keer meemaken. 1e kerstdag wordt traditioneel nederlands gourmetten. Dus ons kerstfeest wordt zowel Tsjechisch als Nederlands, beter kun je niet hebben toch. :eten: Ik heb er heel veel zin in. :top:

Mijn eerste ervaring met het karpergebeuren was inderdaad wel wat schokkend. :confused: Eerst sta je bij de badkuip in de stad een vis uit te zoeken met vriend en schoonmoeder. Dan wordt die karper voor je ogen aan gruzelementen geslagen en krijg je een bebloede vis mee in een platic zakje.... :fool: Hier Esther, hou jij die maar even vast. Dat was wel even slikken. Ook weer toen die thuis schoongemaakt moest worden. Wat een lol hadden ze toen ze met die vissekop achter me aan liepen te rennen..... :deuk: Maar hij smaakte opperbest, ik vind de smaak eigenlijk gewoon een beetje op lekkerbekje lijken. Maar het hele gebeuren erom heen.(heerlijk) Oma vis bakken, moeders dagenlang bezig zijn met de aardappelsalade. De schubben onder je bord (bewaren in je portemonnee, brengt geluk) Ja, ik ben een sucker voor traditie, geweldig. :snik:
 
Esthertje,

Dat is toch zeker een geweldige traditie!
Heerlijk in ere houden, enne karper is best wel lekker.
Dit jaar ben ik gewoon in Nederland, ga winterkamperen.
Komt dus geen karper aan te pas.
Drinken de Tsjechen met kerstmis er ook een speciaal drankje bij?
Of gewoon alles wat voor handen is>

Groetjes
 
Karper zal het dit jaar niet worden, er ligt een wilde gans (met wat hagel erin) in de vriezer. Niet dat ie daar zo in de weg ligt als een karper in een bad.
Nu is gans natuurlijk meer een traditioneel Tsjechisch kermisgerecht. En verder moet de gans natuurlijk voor het begin van het nieuwe jaar op zijn, want op nieuwjaarsdag eet men geen gevleugelte: men wil toch niet dat het geluk wegvliegt?
Op nieuwjaarsdag eet men dus linzensoep. Want linzen dat staat voor geld.

Karper wordt met kerstavond genoten, de belangrijkste kerstmaaltijd. Bij de ene familie 'zwart', bij de andere gebraden. En vooraf een vissoep. Maar niet uit badwater!
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
kukel schreef:
Drinken de Tsjechen met kerstmis er ook een speciaal drankje bij?
Of gewoon alles wat voor handen is
Wat zou er nou toch voorhanden zijn ?? :deuk: :deuk: Pivo natuurlijk ! De kinderen limonade en bij hoge uitzondering mag er een wijntje op tafel komen. Maar eigenlijk is het Pivo wat de klok slaat met kerst, oud en nieuw, verjaardagen, feesten en partijen en alle dagen van de week :D
 
Nee echt, kermis, posvícení op z'n Tsjechisch.

En over de drank, pivo natuurlijk, maar dan wel omdat het feest is een sjiekere dan de alledaagse. Prazdroj vind ik een echt kerstmaalbier.

Groet, Dieter
 

Freddy2005

† In Memoriam
De milieugroep Greenpeace zegt dat karper, die in de Tsjechische Republiek en de naburige landen wordt gevangen, hoge concentraties van "phthalate", een schadelijk chemisch product dat in plastiek wordt gevonden, bevat. Greenpeace zegt sporen van de chemische stof te hebben gevonden, in stalen uit drie Praagse winkels, die ver boven de boven de toegelaten grenzen lagen. De karper is de traditionele Tsjechische maaltijd op Kerstmis.:(

bron radio.cz
 
Denk je dat er iemand wakker over ligt wat Greenpeace zegt?
Men gaat echt wel gewoon karper halen hoor...

MOet t zelf echt niet, alleen de gedachte al, in Nederland ga ik hm ook niet uit de ranzige sloot vissen om hm op te eten haha.

Heb t een keer geproeft, maar smaakte nergens naar, ja men moet er meer zout op doen, ja als het zo moet...
Geef mij maar lekker snitzels hoor :)
 
Karper?

karper eten met kerst? Ik hoorde zoiets al ja. Aangezien ik ook kok ben zou het leuk zijn als iemand mij het ORIGINELE recept wil sturen. Met origineel bedoel ik niet in het Tsjechisch :deuk: Maar in het Nederlands!!!!! :lees: Maar wel het originele receptmet ingredienten en bereidingswijze. Graag niet alleen de karper maar ook alle bijgerechten.

Alvat heeeeeeeeeeeeeeel hartelijk beankt :)

Johan
 
Kerst & Karper

In Praag, maar ook in veel andere Midden-Europese steden staan in de weken voor kerst grote kuipen met karpers op straat. De karper naar keuze wordt er, vastgehouden met een doek, haast op rituele wijze geslacht. Ook schijnt het in sommige families gebruikelijk te zijn, wanneer zij een nog wel levende kerstkarper mee naar huis nemen, deze een koosnaampje te geven. Karl, Pepa of Jiri mag zich zelf dan nog een paar dagen schoon spoelen in de badkuip en de kinderen krijgen alvast een lesje in onthechtingsproblematiek. Want dood moet de lieve karper natuurlijk wel.

Lees meer in: Karper, varken onder de vissen

Vast een goede en rijke kerst,
Pepa
 
Wij eten karper met kerst, altijd gedaan ook. Eerlijk gezegd vind ik het niet zo lekker en meer graat dan vis, maar mijn moeder hecht wel aan die traditie. Geef mij maar een lekkere kurecí rízek oftewel kip schnitzel.

Toen ik klein was kregen wij eens een karper van de buren en die zwom een paar weken vrolijk in bad rond. Dat ik in die tijd in een klein plastic badje moest vond ik al lang niet erg, maar toen de 24e steeds dichterbij kwam en het me opeens toch duidelijk werd dat mijn vis vriendje enigzins met ons kerstmenu te maken zou hebben, ging ik zwaar in protest. Van die kerst wat mij het meest bijgestaan is was het bevrijden van de karper, dus dat maakte schijnbaar toch erg veel indruk op me.
Wat we uiteindelijk gegeten hebben weet ik niet, maar ik weet haast zeker dat het ook karper was, dit keer al buiten westen geslagen en gewoon in de winkel gekocht.
 
Bovenaan