Internet op reis, nieuwe tarieven, wat aan te bevelen?

Topic in 'Computer & Techniek' gestart door dieter, 01-07-2012.

1. Dezelfde provider in verschillende landen gedragen zich zelfs anders. In CZ kan je redelijk eenvoudig een pre-paid kaart kopen, wel legitimeren maar een NL paspoort wordt geaccepteerd, maar in It moet je een italiaans adrs kunnen aantonen (ook bij vodafone) terwijl je in Oostenrijk ingezetene moet zijn.
    In Dld lukt het met een adres opgeven waar je niet echt woont maar een niet bestaand adres wordt niet geaccepteerd.
    In Dld is overigens de simkaart (eb dongel) van Aldi erg populair onder camperaars.
  2. Ik heb het niet helemaal duidelijk overgebracht.
    De SIM die je in Tsjechie koopt voor 200Kc bij Vodafone is volstrekt anoniem. Er zijn geen persoonlijke of bankgeggevens nodig bij aanschaf. Op het telefoonnummer kun je via de klantenservice de omzetting regelen naar het "internet voor 2 dagen" fenomeen. Ik noemde dat wellicht verwarrend 'abonnement' maar dat is het dus niet. Het tegoed dat op de kaart staat (die 8 omgerekende euro waar ze eenmalig 24 van maken) is de buffer waarmee je het doet. De eerste keer zal er (dus voor eventuele omzetting via die klantenservice) een bedrag van 16 euro op het tegoed afgeboekt worden als maandbedrag voor internet met een max. van 3 GB. Echter, dat geldt bij een volledige maand (dus per de 1e van de maand). Koop je hem lopende de maand, dan is het bedrag naar rato. Staat er onvoldoende saldo op voor een nieuwe maand dan weet ik niet of je een gedeelte maand krijgt of niets. Maar het is een lege portemonnee zonder boterbriefje.
    De meest voordelige werkwijze is eigenlijk: zo laat mogelijk in de maand aanschaffen (dan heb je maar een klein bedrag resterend van je 'internetmaand'. Dan direct de omzetting regelen en overgaan naar 'internet voor 2 dagen tegen 75 Kc en 50 MB voor die 2 dagen'. Je hebt dan nl. een relatief hoog bedrag van de eenmalige 24 euro beschikbaar (en je was er slechts 8 kwijt). Tenzij je gaat voor het gemak en je gewoon voor 16 euro pm steeds internet wilt kunnen hebben op elke dag zonder na te hoeven denken of een dagje over te slaan. Je moet dan wel zorgen dat je je prepaid kaart voedt met pecunia.

Over het opladen waar ik over schreef: dat kan dus met een opwaardeerkaart die je bij een trafika koopt of bij elke bankautomaat. Bij elke bank in CZ kun je bij de pin een bedrag op je telefoonkaart zetten (een soort ov chipkaart systeem zeg maar). Ook bij anonieme / abonnementsvrije kaarten dus.

1 uitzondering: voor de SIM van Duitsland (prepaidkaart gekocht bij Vodafone in Kleve) moest wel een id-kaartnummer opgegeven worden en adresgegevens. Maar geen bankrekening en geen boterbriefjeconnecties. In CZ was dit overigens niet nodig.

3. als je ipad 3g heeft
    http://www.kasa.cz/pocitace-prislus...o-ipad-3g/?session=9be8lthvrou8f5ikp815e8dg52
  4. Weet iemand misschien de Tsjechische woorden die hierbij van toepassing zijn - bijv. dongel, prepaid enz.
  5. dongel = USB modem
    prepaid SIM = Předplacená karta
  6. wimd:
    Als ik het zo samenvat: je koopt een kaart voor 8 euro (200 Kc). Eenmalig betaal je daarvoor 24 euro, omdat ze 16 euro rekenen voor d ekaart en de toegang. Daarna kan je dan als je je 8 euro (200 Kc) verbruikt hebt bij een trafika of geldautomaat opnieuw geld op je kaart zetten. Dan is het een systeem gelijk aan de OV-chipkaart.
    Doet dat dan recht aan je uitleg?

(Die andere mogelijkheid van dat twee dagen die heb je zo opgeschreven daar zou zelfs Graham Chapman van Monty Python een diepe buiging voor maken. Doet me denken aan die scene uit The Meaning of Life die begint met 'It's perfectly simple...' en vervolgens krijg je een verhaal waar je geheel zenuwachtig van wordt en uit pure wanhoop een lachstuip!
    Het ligt niet aan jou, maar hoe nodeloos ingewikkeld systemen kunnen zijn. Maar ik heb in ieder geval gierend over de grond gerold!)

Gezien het feit dat ik er niet tegen het eind van de maand ben, koop ik gewoon een kaartje. En ik zal ze daar maar niet bij proberen uit te leggen waarom ik zo onbedaarlijk moet lachen.
  7. Indeed.... perfectly simple it is!
    Hoe meer aanbieders, privatisering en illusie van keuzes, hoe gelukkiger we met zijn allen worden..... (?).
    Maar goed. Het zit bijna zoals je samenvat op een essentieel punt na. En dat kan ik ook niet echt uitleggen.
    Je koopt nl. voor 8 euro de prepaid sim kaart. Je krijgt dan een tegoed van 24 euro. Je betaalt dus eenmalig 8 euro (jaahhhh tegen kronen dan). Een maand internet kost 16 euro dat van die 24 euro tegoed afgaat die je gekocht hebt voor 8 euro. Het gaat nergens over. Perfectly simple, precies zoals je zei. Je bent dus 200 echte kronen kwijt, de rest is monopoliegeld gedoe. Of appeltjes. Het heeft wel iets weg van ons geldsysteem van deze dagen:)
    Ben ik nog duidelijk?

Misschien kan ik het nog eens proberen nu ik het zelf wat beter overzie. En als je de nog goedkopere mogelijkheid van die tweedaagse omzetting even helemaal vergeet. Dan is de samenvatting als volgt: koop een vodafone simkaart prepaid voor 200Kc. Ga lekker internetten tot ie op is. Meer ben je nooit kwijt. Dat geeft je maximaal 3 GB aan data of in tijd iets meer dan een maand. Kijk zo lijkt het nog te volgen. Ik hoop dat je fijn kunt internetten in het immer prachtige Tsjechie. Groet!
  8. Gelukkig: ik heb het nu helemaal.
    (De doorbraak van het vinden van het higgsdeeltje is er niets bij.)

En 3GB red ik het prima mee, ik ga niet op reis om de hele tijd via internet thuis te kunnen zijn.

Dank!
    barbie vindt dit leuk.
  9. Dan nog even een vulling van mijn kant: ik ben overgestapt van O2 (ja, van m'n geloof afgevallen, wie mijn achtergrond/werkgever kent begrijpt dit:D) en ga verder door het leven met Vodafone, reden is de duidelijke engelse site van vodafone Tsjechië!

Deel deze pagina