Hond naar Tsjechië - muilkorf, inenten, tips en regels

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

We gaan binnenkort met ons gezin voor 2 weken naar Zuid-bohemen, in de buurt van ceske budejovice. Wie kan ons goede restaurants aanbevelen? Mogen honden binnen in restaurants?
de_max
 
Re: restaurant + hond

Hi Guys.
Een muilkorf is verplicht in het openbaar vervoer. Je mag niet in Bus, Tram of Metro zonder zo'n ding.
Bij de grens zullen ze niet controleren of je hem mee hebt, wel vragen ze veel om het "honden paspoort" (inentingenboekje). Als je dit niet mee hebt mag je TERUG NAAR HUIS.. Jammer maar helaas, nee je komt dan echt de grens niet over.
Wat een restaurant betreft, dit hangt af van waar je bent en wat voor hond je hebt. Onze hond is ook wel eens mee geweest naar een restaurant maar we hoefde nooit een korf op te zetten (we hebben er niet eens een.
shocked.gif
)
Andy
aangenaam.gif
 
Re: restaurant + hond

Eerlijk gezegd ben ik in Tsjechie nog nooit in een slecht restaurant terecht gekomen! Een woordenboekje mee nemen is wel handig, niet overal is een menukaart in een andere taal dan Tsjechisch voor handen.
Ik ben zelf met meerdere malen met mijn hond (kruising herder/labrador) naar Karlovy Vary en omgeving geweest. De hond was in ieder restaurant welkom, zelfs als ze helemaal nat en vies van het bos was. Ze kreeg bijna altijd een bak water gepresenteerd, zonder dat ik daar zelf om hoefde te vragen. Een enkele keer waren er ook restjes uit de keuken, die ze op mocht smikkelen.
In Praag was het een ander verhaal, dan is een muilkorf echt wel vereist.
 
Duitse Herder mee op vakantie in CR

Wie heeft er ervaring om een forse hond als een DH mee te nemen op vakantie naar de CR? Hij is welliswaar netjes opgevoed(afgericht) en wij zijn ons van onze plichten t.o.v. de hond bewust, maar toch...hoe reageert de gemiddelde Tsjech hierop?? Ik doel met name op: terrasjes, restaurants e.d.
 
Ik denkt dat dit geen probleem wordt. Ik had zelf ook duitse herder en alles ging prima. Alleen in openbaar vervoer kan je niet zomaar in, maar dat zal toch niet gebeuren, he? Als hij lief is en niet uitvalt naar de mensen, dat zal het zonder problemen verlopen.

Trouwens, ook wij zijn al meerdere malen in CZ geweest (vanuit NL), met onze dobermann en dat ging ook prima!
 
wij zijn al meerdere jaren met soms 4 honden op vakantie gweest nooit geen probleem geweest.(meerdere families).je weet zelf het best wat wel en niet kan.je moet alleen zorgen dat de papierwinkel in orde is.

trouwens nooit geen muilkorf nodig gehad en ook daar nooit geen problemen mee gehad.
 
Re: Duitse Herder mee op vakantie in CR

Ook belangrijk is dat je de inentingen goed hebt geregeld. Volgens mij moeten sommigen inentingen minimum 3 maanden van te voren. Ik weet niet precies welke, maar de dierenarts in de buurt weet er alles van.

Hier is daar meer over te lezen.
 
Re: restaurant + hond

Wij komen toch al een behoorlijk aantal jaren ( 12 ) in Tsjechie, hebben altijd alle papieren bij ons. Er is echter nog nooit gevraagd naar papieren. Een muilkorf hebben we ook niet bij ons. We gaan eigenlijk altijd eten in restaurants en nemen dan de hond mee, zonder muilkorf. Slechts een keer was het bijna een probleem, niet de muilkorf, maar de hond. De bediening is toen de tafels langs geweest, maar omdat de andere gasten geen probleem hadden, mocht de hond ook blijven. Dit ging dan om een kleine hond.
We hebben ook een zeer grote sint bernard gehad ( formaat groot kalf, schofthoogte 90 cm. ) Dit leverde voor ons een probleem op, want op een gegeven moment, hoe zo'n groot beest het doet weet ik niet, was hij zonder dat wij het doorhadden onder de tafel vandaan gekomen en heeft toen de keuken een bezoekje gebracht. Je schaamt je dan rot als de kok met jouw hond de keuken uit komt lopen. Ik heb hem toen ook direct meegenomen naar buiten om in de auto te zetten, maar dat mocht niet van het personeel. Ik moest weer naar binnen en daar stond een gigantisch bord klaar voor ons beest. Een bord vol met de botten van de soep. Alles was binnen een minuut op ( ongeveer ). Dit restaurant werd voor onze hond het favoriete restaurant die vakantie. Voor ons trouwens ook.
 
Re: restaurant + hond

Ik heb zelf ook een hond en die gaat NOOIT mee naar een restaurant en als wij in het buitenland zijn dan blijft of zij thuis en gaan wij uit eten of wij eten gewoon in het huis. Ik vind dit ook niet kunnen.
Ik vind het vies, je hebt toch snel haren die gaan ronddwarrelen, bedelen als je geen net opgevoede hond hebt en dergelijke. Nee hoor, van mij mogen ze het afschaffen. Ik wist trouwens niet eens dat dit in zoveel restaurants werd toegelaten. Ik sta er van te kijken.
 
Re: restaurant + hond

Ik vind dat hond in een restaurant of café moet kunnen. Niet om 's avond mee te nemen om te gaan dineren natuurlijk.
Als je op vakantie bent, en je hond gaat mee, dan heeft die ook vakantie. Ik laat hem ECHT NIET in de auto achter, of opgesloten op een hotelkamer. En als de hond niet naar binnen mag, gaan we ergens anders zitten.

In Tsjechië hebben we nooit problemen gehad met onze hond. Onderweg in Duitsland ook niet.

En in Nederland trouwens ook niet.
 
Re: restaurant + hond

Familie in Tsjechië heeft een hond en als we met z'n allen uit gaan eten en hij is dan bij, dan zijn er nooit problemen geweest - mocht altijd mee zonder een muilkorf. Het is wel zo dat hij zich moet 'gedragen', niet blaffen etc. Wel weet ik dat in het openbaar vervoer voor een hond, zoals hier eerder al opgemerkt, een muilkorf een must is.
 
Re: restaurant + hond

Wij gaan al jaren naar Tsjechië op reis en onze hond (Shnauzer) gaat praktisch telkens mee op restaurant en we hebben nog nooit problemen ondervonden. (zoals hierboven vermeld : wel braafjes zijn, natuurlijk)
 
Re: restaurant + hond

Soms is een hond toch niet gewenst in een restaurant. Staat dan wel aangegeven bij de ingang zodat je vooraf weet waar je aan toe bent. Als het niet staat aangegeven hebben wij nooit problemen ondervonden.
Ik kan me qua restaurants ook aansluiten bij één van de anderen. Ook wij hebben in Tsjechië nog nooit slecht gegeten en in de buurt van Ceska Budejovice en in Ceske Budejovice heb je zoveel keus dat je er niet uitgegeten komt.
 
Re: Duitse Herder mee op vakantie in CR

Mijn konijn (ok is geen hond) heeft de laatste drie jaar van zijn leven als illegaal in tsjechie gewoont.
Bananendoos, deken erover en klaar. beste tijd van zijn leven want we hebben een grote tuin waar hij zomers en swinters los in liep, Mijn kat ( wel een tsjechische) en hij waren de grootste vrienden
 
Re: Vakantie in Tsjechie met hond

Wij reizen al 7 jaar met hond, geen problemen.
Of toch eentje we wilde de Machoca grotten in met onze hond in een rugzak, maar helaas die vlieger ging niet op, daar stonden we dus. En het was te heet om hem voor een paar uur in de auto te zetten, dus niet dan !
 
Re: Vakantie in Tsjechie met hond

Wij nemen onze honden al 12 jaar mee en hebben nog nooit en muilkorf gebruikt. Misschien is het wettelijk wel verplicht bij sommige honden, maar de meeste honden zie je zonder muilkorf lopen.
 
Re: Vakantie in Tsjechie met hond

Wij hebben ook zo'n groot uitgevallen retriever,maar we hebben nooit problemen gehad in de tram of trein.De officiele regel is dat honden in het openbaar vervoer een muilkorf moeten dragen,maar we hebben dat nooit gezien en zijn er ook niet op aangesproken dat onze hond er geen droeg.
 
Ik heb hier een ANWB handboek uit 2004/2005, hierin staat bij de Tsjechische douane en verkeersregels letterlijk het volgende;
"De hond moet in het openbaar vervoer een muilkorf dragen, in de metro mag een hond alleen worden vervoerd in een kist of (wanneer het gaat om een kleine hond) tas."
Hier keek ik nogal vreemd van op, maar het staat er wel !!

Weet iemand toevallig ook of `n bezoek aan Praag goed te doen is als je de hond wil meenemen ?
koffie.gif
 
Re: Vakantie in Tsjechie met hond

Ook in Praag geen problemen. Je moet wel rekening mee houden dat die niet in een museum, kasteel, burcht en dergelijke naar binnen mag.
Dat is eigenlijk het enigste.
 
Bovenaan