Huis kopen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben momenteel bezig om een flat in Plzen te kopen. Een van de dingen die ik ben tegen gekomen is dat er een aanbetaling (reserverings som) wordt gevraagd die 10% van de koopsom bedraagt. Dit bedrag is echter, in het geval dat financiering niet doorgaat of er andere vuile zaken boven tafel komen die ertoe leiden dat de koop niet doorgaat, niet meer terug te eisen. Althans, volgens de makelaar. Ik als Nederlander kan me niet zo goed voorstellen dat er geen wet is die deze teruggave regelt. Weet iemand hier iets van af?

Ik ben overigens bij een aantal banken binnen gelopen en heb navraag gedaan over het verkrijgen van een hypotheek. Alle instanties keken mij heel vreemd aan toen ik over een S.R.O. begon (wat je vaak leest op internet en ook op dit forum). Volgens de banken is dat helemaal niet nodig en kan ik als buitenlander gewoon een huis kopen op een hypotheek bij een tsjechische instelling. Instellingen die ik aangesproken heb zijn HVB-bank, Ceska Sporitelna, Zivnostenska Banka. Alle drie hetzelfde verhaal. Weet iemand hier ook iets van af?

Laatste vraag: Heeft iemand er interesse in als ik hier een artikeltje plaats met mijn bevindingen in het kopen van een huis in Tsjechie (niet-vakantie huis alhoewel ik me kan voorstellen dat het process soortgelijk werkt)?

groeten Anton
 
Hallo Anton,

Je hebt voor zover ik weet geen sro meer nodig. Wel een verblijfsvergunning, ook wel temporary residence permit genoemd.
Je hebt dit bewijs nodig om onroerend goed, via een notaris in Tjechie, op jouw naam te krijgen, ook als je er niet permanent gaat wonen. Voor een verblijfsvergunning ga je het beste in Tjechie naar de vreemdelingenpolitie. Kostte vrienden van ons 30 Kc. Wel moet je een Nederlandse ziektekostenverzekering kunnen overleggen. Of wanneer je permanent in Tjechie gaat wonen een verklaring van een werkgever. Als je al de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt dan is het helemaal geen probleem voor zover ik weet, maar controleer altijd of dat wat je leest in forums ed. ook klopt. Dit berichtje van mij ook dus. In forums kom je ook adviezen tegen die achterhaald zijn. Helemaal nu Tjechie bij de EU is. Groet en succes!
 
Lina schreef:
Je hebt voor zover ik weet geen sro meer nodig. Wel een verblijfsvergunning, ook wel temporary residence permit genoemd.
Inderdaad! Het heeft even geduurd voor dat iedereen dat door had. Zo'n verblijfsvergunning kreeg je zo, je moet twee pasfoto's hebben en een verblijfsplaats. Het was in ieder geval zo geregeld, in ieder geval sneller dan die sro-constructie.
 
Ik lees dit bericht pas nu... de aanbetaling en de bepaling of deze komt te vervallen als de koop niet doorgaat is geen standaardbepaling, maar makelaars zullen dit altijd proberen om toch hun geld zeker te stellen, onderwerp voor onderhandeling dus.... Er bestaat hier geen wet voor. Vraagje: via welke makelaar wil je de aankoop doen? Ik woon zelf in Plzeň en kan je eventueel helpen met het een of ander (notaris, advocaat, etc.,etc.) Ik hoor het wel. Wat je in ieder geval nodig hebt is een verblijfsvergunning om iets te kunnen kopen.
 
Nu toch een heeeeel eind verder

Nou na een hele lange tijd geen tijd te hebben gehad om hier weer eens te komen snuffelen ben ik nu toch al een heel stuk verder met het kopen van een flat. Vanwege de tijd zal ik proberen een korte uitleg te geven waar ik momenteel ben.

Zoeken van een flat was een nachtmerrie. Niet omdat ze niet beschikbaar zijn in de regio Plzen maar omdat de prijs/kwaliteit nog erg scheef ligt. Daarnaast lijken flats op het eerste gezicht interessant maar blijken er allemaal haken en ogen aan te zitten. (Ter info, de flat is niet voor mijzelf ter bewoning (maar wel van mijzelf) en ik sta borg voor de hypotheek die de uiteindelijke bewoner zal gaan betalen. Dit doet niet al te veel ter zake maar is voor het verband misschien wel belangrijk om te weten.)

Om een paar, voor ons Nederlanders/Belgen onbekende, zaken te noemen:
- Druzstevni (of iets dergelijks) betekend dat de flat eigendom is van iemand anders maar jij min of meer het woonrecht koopt. De flat is dus nooit volledig van jou.
- Panelak versus cihlovy dum. Panelaks zijn uit de grond gestampte flats van prefab platen en niet echt goede kwaliteit en vaak verouderd. De voorkeur is de huidige bouwstijl met stenen: cihlovy domy.

Momenteel worden er nogal wat bouwprojecten opgestart in en rond Plzen dus we hebben uiteindelijk gekozen voor een flat die nog gebouwd moet worden. Het wordt en 2+kk (dus 1 slaapkamer en 1 kamer waar een keukenblok in zit). Prijzen stijgen vrij snel dus voor zo'n flat zit je al gauw boven de 1 miljoen kronen.

Volgende stap is de reservering: Hier ging het bij ons vaak mis. Onduidelijke info van de bank, het makelaarskantoor. Je hebt nauwelijks tijd om je goed te verdiepen in alle info want voor je het weet is de flat weg. Afspraken maken met de makelaars is er niet bij want er staan nog 20 mensen in de rij die die flat willen dus als jij niet meedanst dan doet de volgende het wel. Een reservering is pas geldig als je het reserveringsbedrag hebt betaald. Je bent er dan nog niet maar je hebt in iedergeval even adem ruimte. Het reserveringsbedrag gaat gepaard met een reserveringscontract. Daar geef je in aan dat je iin de nabije toekomst tot kopen overgaat. Doe je dat niet ben je de reserveringssom kwijt.
De hoogte van de reserveringssom varieert maar algemeen geaccepteerd is 10% van het aankoopbedrag of vaak ook een bedrag rond de 10 a 20.000 kronen. Wij betaalden 50.000 kronen. Het reserveringscontract was nogal onduidelijk en we hebben redelijk wat aanpassingen moeten laten doen voordat we duidelijk begrepen wat er bedoeld werd.
Bij nieuwbouw komt het ook vaak voor dat er nog geen woonvergunning aanwezig is. Dat wordt meestal pas later verstrekt door de gemeente om er zeker van te kunnen zijn dat de aannemer precies bouwt waar hij toestemming voor heeft gekregen. Wel een slimme regeling maar het risico is dus dat als de aannemer een fout maakt dat er dus geen vergunning wordt afgegeven.

Het is verstandig om in het reserveringscontract te laten opnemen dat het reserveringsbedrag onderdeel uitmaakt van de koopsom. Bij ons was dat niet specifiek aangegeven en hebben we er in laten zetten.

Aangezien wij niet in Tsjechie waren en alles via familie hebben moeten regelen is met de makelaar (tevens de aannemer) afgesproken dat er namens ons iemand anders het reserveringscontract zou tekenen. Dat was geen probleem. Het koop contract moet wel door ons persoonlijk worden ondertekend.

Vervolgens is het de beurt aan de hypotheek verstrekker (Ceskomoravska stavebni sporitelna ofwel Liska vanwege de vos als logo). Die hadden we al geraadpleegd over de mogelijkheden voor ons om een hypotheek af te sluiten daar. Ze hebben zeer gunstige voorwaarden en zelfs overheidssteun. Voorwaarden zijn:
- Huwelijk geregistreerd in Tsjechie
- Een van de twee heeft Tsjechische nationaliteit en permanent adres in Tsjechie (met een beetje fantasie is dat mogelijk)
- Inkomen moet hoog genoeg zijn om de hypotheek last te dragen
- Er moet een spaarrekening afgesloten worden ter hoogte van het hypotheekbedrag
- Er is GEEN verblijfsvergunning nodig voor de niet Tsjechische partner.

Het is bij Ceska Sporitelna net zo als bij de nederlandse overheid. Niet iedereen weet daar het naadje van de kous, dus blijven doorvragen wat erg lastig kan zijn.

De volgende stap is om daadwerkelijk het geld los te peuteren van de bank en het koopcontract tekenen.

Dat is de huidige stand van zaken. Mocht ik binnenkort nog tijd hebben zal ik wel weer wat verder schrijven. Tijd om het allemaal netjes in een Word document te leggen heb ik niet (zin ook niet echt ;) ).

tak na shledanou
A.
 
Nieuw lid Jong, van harte welkom op dit forum.
Als je de "zoek" funktie gebruikt (rechts bovenaan) vind je alles over hoe je een huis kan kopen, veel succes.
 

Marcel

Moderator
we willen wel graag weten hoe we een vakantie huis kunnen kopen,afzender de jong.

:shake: van harte welkom op hét Forum !!!

kijk ook eens in het profiel van "Arthur CZ" ... daar staat een verwijzing naar zijn website met heel veel info. :lees:
veel "leesplezier" ... :lezen: :D
 
En weer een stukje verder............

We hebben weer eens contact gehad met het bouwbedrijf. Aardige man aan de telefoon. Heeft ons uitgelegd dat ze een contract hebben met het dorpje Tlucna waar ze die flats gaan bouwen dat ze voor eind April de fundering moeten hebben liggen.
Echter, bij het leggen van de fundering moeten wij met een tweede betaling van 250.000 over de brug komen. Leuk, maar die hebben we niet op onze rug groeien dus die moet van de bank komen. Bank doet echter niks zonder hypotheek contract en we hebben van het bouwbedrijf een aantal papieren nodig om de hypotheek af te sluiten. Het bouwbedrijf heeft die niet voordat ze gaan beginnen met bouwen. Dus je snapt het wel: mooi cirkeltje.

Goed, volgens de man aan de telefoon is het allemaal niet zo'n probleem als we later betalen en ze verwachten alle papieren wel op tijd te kunnen leveren.

We gaan dus eind maart naar Tsjechie om het koop contract te tekenen. We hebben een voorbeeld contract per email gevraagd om ons goed voor te kunnen bereiden (met dank aan Vereniging Eigen Huis magazins met goeie tips over contracten).

Begint nu dus spannend te worden. Meer info volgt...
 
heb je meer info nodig over hypotheken in cz kun je altijd een pm sturen.
betreffende de aanbetaling, zoals in andere topics ook beschreven is, is dit verhandelbaar maar niet noodzakelijk.
een goed alternatief is de aanbetaling voor de bouw via bank zaruka te doen (bankgarantie) kost bijna niets en is voor beide partijen het beste.
aanbetaling flat: beter is in deposit bij eigen notaris.
ik las dat er een nl in plzen zat, altijd mee praten iedere info is goud waard en behoed je voor de meeste beginnersfouten.
(zelf zit ik in de bouwsector)
succes
 
Ten aanzien van betalingen is het GIW een goede leidraad.( Garantie Instituut Woningbouw.)
Daar vermelden zij nauwkeurig de termijnen waarop iets betaalbaar moet worden gesteld. Een en ander gerelateerd aan de voortgang van de bouw. En een bankgarantie van 5% stellen zodat je bij eventuele gebreken bij de oplevering een goede afhandeling krijgt.
Ik vind het trouwens erg veel geld om vooruit zoveel te betalen als er nog niets gepresteerd is.
Misschien is dat normaal daar, maar toch..

Succes toegewenst.
 
Inderdaad! Het heeft even geduurd voor dat iedereen dat door had. Zo'n verblijfsvergunning kreeg je zo, je moet twee pasfoto's hebben en een verblijfsplaats. Het was in ieder geval zo geregeld, in ieder geval sneller dan die sro-constructie.

Maakt het nog uit wat voor een gebouw het betreft?
Boerderij,Flat,familiewoning?
 
En weer een stapje verder: We zijn na het tekenen van het reserverings contract aangeland bij de voorlopige koopacte: Smlouva o budouci smlouve.
Dit is een tricky contract. Letterlijk betekend het "Contract over een toekomstig koop contract" maar laat je niks wijsmaken. Dit contract is in essentie het echte contract.

Eind maart dus naar Tsjechie gegaan voor het tekenen van het voorlopig koopcontract. Bij het bouwbedrijf aangekomen kregen we voor het eerst het contract onder ogen (ze hadden het namelijk niet van te voren naar ons toegestuurd zoals gevraagd). Dus ter plekke even snel doorheen gelopen zo goed en zo kwaad als het ging met behulp van mijn vrouw. Al snel bleek dat het bouwbedrijf (BOST sro) voornamelijk zichzelf beschermde in het contract en alle verplichtingen bij ons neerlegde. Aangezien wij een hoop vragen een aanvullingen hadden duurde de vergadering langer dan de geplande 2 uur en moesten we er een eind aan breien. We hebben het contract dus meegenomen voor verdere inspectie. Bij thuiskomst zagen we het niet meer zitten om alleen door het juridische bos te worstelen en hebben besloten om een advocaat in de arm te nemen.

Parallel hieraan hebben we ook met de bank gesproken over de hypotheek. Op zich geen probleem als we de juiste documenten maar op tijd aanleveren. Vereiste documenten zijn onder andere:
- Registratie formulier kadaster
- Bewijs van inkomen
- Salarisstrookjes van afgelopen 2 of 3 maanden
- Voorlopig koopcontract
- Taxatie rapport (moet door ons en het bouwbedrijf worden geregeld).
- Officiele bouw vergunning (kopie)

Er bestaat ook een zogenaamde "harmonogram" een lijst van stappen in chronologische volgorde die het bouwbedrijf hanteert. Probleem is echter dat het bouwbedrijf een aantal stappen overslaat en ons nu al zit te duwen om het voorlopig koopcontract te tekenen. Waarschijnlijk doen ze dat om eerder over te kunnen gaan tot eisen van de eerste betalingstermijn van 250.000czk. Echter, volgens het "harmonogram" hoeven we dat pas te betalen zodra de begane grond gebouwd is en nog wat papierwerk is afgehandeld. Al deze zaken worden momenteel uitgezocht en binnen kort volgt er meer info.

Ondertussen ook voor wat andere redenen nog onderzoek gedaan op internet naar de huizenmarkt in Tsjechie en heb een interessante website gevonden:
http://prague.tv/articles/realestat...tate-market-overview-and-forecast-2007&part=1

Interessante aan dit artikel is dat verwacht wordt dat in 2008 de BTW op nieuwbouw van 5% naar 19% zal gaan.
 
Voor zover ik weet is het een voorstel. Dat heeft onze advokaat ook gezegd dus ik wacht nog even af. Zolang het pas na 31 mei 2008 ingevoerd wordt zit ik nog snor.
 
Een voorwaarde voor de bank is dat er een taxatie gedaan wordt van de flat. De taxatie wordt uitgevoerd door een taxateur die verbonden is aan de bank en net als in nederland moeten wij voor deze taxatie betalen. Vandaag contact opgenomen met de taxateur en meer info opgevraagd. We moeten ook voor de taxatie een hele riedel papieren af geven waarvan ik er voorlopig maar even vanuit ga dat de aannemer dat allemaal kan leveren. Een ding is wel duidelijk: het wordt een voorwaarde in de voorlopige koopacte.

We zitten nu midden in het proces en de mensen die ik hierover heb gesproken geven aan dat dit de gemiddelde werkwijze in Tsjechie is. De kopende partij wordt bijna altijd onder druk gezet om snel snel alles af te handelen en vervolgens zijn alle boeteclausules voor de kopende partij en zijn er geen voorwaarden voor de bouwende/leverende partij.
Onze advokaat stond dan ook niet van te kijken hoe het contract opgezet was.
Af en toe bekruipt mij de gedachte hoe een gemiddelde Tsjech het voor elkaar krijgt om een nieuwbouw flat te kopen zonder er een hoop geld op toe te moeten leggen. Petje af. De moed zakt me af en toe wel in de schoenen maar ik hoop maar dat het gezegde klopt: "De volhouder wint".

Komende donderdag hopen we de tweede ronde te kunnen afsluiten van het doornemen van de voorlopige koopacte. Daarna zal onze advokaat met de aannemer om tafel moeten gaan zitten om onze aanpassingen in het uiteindelijke contract te onderhandelen.

Ik kan dus iedereen van harte aanraden om bij elk contract wat ondertekend wordt (ook het reserveringscontract) een advokaat er naar te laten kijken.
Groeten en tot ik weer meer heb....


P.S. Vraagje: Is dit relaas interessant genoeg om verder mee te gaan of zijn er weinig geinteresseerden? Lijkt me aardig om te weten hoe nuttig deze info is voor anderen.
 
Ik vind het leuk en leerzaam om te lezen.
Gewoon doorgaan en bedankt voor de info.

Groet van Kukel.
 
Bovenaan