Het is geel met een dak

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik voel me een bevoorrecht mens om hier in Kutna hora te wonen. Zeker met het mooie weer zoals nu eind april en begin mei. Door het mooie weer spuit alles de grond uit. En geeft het nu al veel kleur aan het landschap. Dus tijd om hier in de omgeving de natuur in te gaan. Graag loop ik dan met mijn gasten en laat ik ze proeven van het vele moois zo dichtbij. Ook voor mij altijd weer een genot om erop uit te trekken.

Nu dus zie je overal de koolzaadvelden in volle bloei. Geler dan geel kan bijna niet. En bovenal als Nederlander komt het van Gogh gevoel toch wel naar boven. Zeker als je bijna om elke hoek de Barbora tevoorschijn komt. Een mooie baken welke je verteld waar je heen moet. Zeker als je maag begint te knorren trekt deze kathedraal je richting huis. Tijd voor een maaltijd en een pivo. Want hier heb je echt een bourgondisch leven. Lopend naar huis met mijn gasten gaat de keuze van de maaltijden al door mijn hoofd. het maakt niet uit alles is lekker. Het toetje zal wel geel worden (ijs). Je moet de dag beginnen zoals je eindigd niet waar.

Maar geel was de dag in ieder geval wel. En het dak van de kathedraal zie je dus overal. geel met een dak.

IMG_4536.JPG IMG_4515.JPG
 
Hier onder Plzen is het ook prachtig. De koolzaad velden als grote vegen kleur tegen de heuvels.
Sinds eind maart hebben wij de kale bomen en de oker tinten van winter zien overgaan in een uitbundige voorjaars palet. Nu bloeit ook de syring en misschien maken wij net de azalea's mee.
Toch zullen wij zaterdag de terugreis moeten aanvangen want in Nederland staat ook niet alles stil. Hopelijk stikt de maaier niet in een uitbundige gazon, anders wordt het wel zeuren :(
 
Hier onder Plzen is het ook prachtig. De koolzaad velden als grote vegen kleur tegen de heuvels.
Sinds eind maart hebben wij de kale bomen en de oker tinten van winter zien overgaan in een uitbundige voorjaars palet. Nu bloeit ook de syring en misschien maken wij net de azalea's mee.
Toch zullen wij zaterdag de terugreis moeten aanvangen want in Nederland staat ook niet alles stil. Hopelijk stikt de maaier niet in een uitbundige gazon, anders wordt het wel zeuren :(

Het is mooi om het voorjaar te zien bloeien. Zeker met dit weer. En het maakt dan helemaal niet uit waar je zit in Tsjechie. Deze vitaminen nemen ze je niet meer af. En uiteraard smaakt het naar meer. Een heerlijke vorm van verslaving. Ik wens je alvast een goede reis. En wie weet wordt het in Nederland ook snel tijd voor een korte broek. gr. Bert
 
wij zijn nu een week in tsjechie en kijken onze ogen uit.
Meestal gingen we in het hoogseizoen en is alles droog en al aardig dor.
We weten nu dat we voortaan voor het hoogseizoen naar tsjechie gaan.
We vonden het al een mooi land maar nu helemaal.
 
wij zijn nu een week in tsjechie en kijken onze ogen uit.
Meestal gingen we in het hoogseizoen en is alles droog en al aardig dor.
We weten nu dat we voortaan voor het hoogseizoen naar tsjechie gaan.
We vonden het al een mooi land maar nu helemaal.

Kan me goed voorstellen dat je deze periode voor het hoogseizoen kiest. Ik zelf heb dat ook altijd gedaan. Nu vooral met die gele velden is het helemaal geweldig. Hier in Kutna Hora loop ik altijd naar het centrum. Achter mijn huisje een klein riviertje de Vrchlice. Prachtig geluid dat kabbelende water. In het stadje zelf een van de vele restaurants kiezen met terrasjes binnentuinen etc. Voor de meeste gasten heerlijk dat ze de auto hier kunnen laten staan. Het terrein is afsluitbaar. Vorig jaar mensen gehad met een austin Healy en ook een triumph. beiden met een linnen kap. Bracht ze naar het treinstation voor een dagje Praag. De auto bleef dan mooi hier staan. Wens jullie nog een mooie voorzetting van jullie reis. En genoet van al het mooie hier in Tsjechie. gr. Bert
 
Bovenaan