Ik denk dat er een 2-tal zaken door elkaar gehaald wordt. Als vakantieganger kun je overal pinnen dus je hoeft geen contant geld mee te nemen. Heb je een bankrekening in Tsjechie dan is het veel voordeliger om contant geld (euro´s) mee te nemen en een wisselkantoor uit te zoeken met de meest gunstige koers. Vorige week leverde ons dat deurtje verder lopen 500 CZK extra op. Nu was het geen kapitaal aan euro´s maar het is toch snel verdiend.
Nu begrijp ik er niets meer van. Waarom zou je, als je een cz bankrekening hebt, contante euro's meenemen en deze vervolgens bij een wisselkantoor inwisselen ? Je kunt dan toch ook gewoon pinnen.
Indien men een bankrekening in Tsjechie heeft, neemt men al geen Euro's meer mee. Men voorziet zijn rekening vanuit Nederland van voldoende geld en neemt dan Tsjechies geld op van zijn rekening aldaar en wisselen is dan niet meer nodig. En wat mijn waarschuwing betrof; als men weet hoeveel Nerderlanders er nog steeds instinken bij het zogenaamde WISSELEN zonder COMMISSIE, dan wil je ze niet de kost geven. Ik maak het iedere reis naar Praag weer mee in onze eigen straat waar verschillende van die lekkere wisselkantoren liggen. NOGMAALS het is alleen bedoeld als WAARSCHUWING. Paul
Waarom zouden de Nederlanders die in Tsjechie wonen niet overal kunnen pinnen, zeker de gepensioneerde hebben bijna allemaal een Nederlandse bankrekening, pas sinds kort is het mogelijk om bv bij de SVB of het ABP je inkomsten rechtstreeks op een buitenlandse rekening te laten storten. Weet niet of ze € of Czk overmaken, maar mij is gebleken dat een klein bedrag naar Tsjechische rekening overmaken en verder te pinnen van je Nederlandse rekening het voordeligst is. En ik wens de zakelijke Nederlander veel succes met het wisselen. Joop
Als ik pin in de super kost dat achteraf 0,15 euro. Haal ik geld uit de muur, rekent mijn bank 2,25 euro. Dus ik haal 1 of 2 keer geld uit de muur en de rest pinnen.:wijs:
Ter verduidelijking: Ik woon en werk in Nederland. Krijg mijn salaris dus in Nederland uitbetaald. Op mijn KB rekening moet ook geld gestort worden. Dit neem ik contant mee en wissel het terplaatse. Wees gerust Paul. Bij officiele instanties maar wel tegen de meest gunstige koers. Natuurlijk kan ik e.e.a vanuit Nederland overboeken maar dan gaat er `onderweg´ te veel verloren aan provisies en administratiekosten.
Ja er moet inderdaad op z'n tijd geld gestort worden op de bank in Tsjechie.( VOOR IN IEDER GEVAL ALLE VASTE LASTEN ) Maar volgens mij is 't het voordeligst als je zorgt dat er voldoende geld op je Nederlandse rekening staat als je naar Tsjechie toe gaat!! en daarna pin je dat geld weer uit de muur in Tsjechie, en dat geld ( kronen ) stort je dan op je rekening van de bank in Tsjechie!!!! DAT IS DE GOEDKOOPSTE MANIER OM VAN JE EURO'S KRONEN TE MAKEN!!! ( geen wisselkoers ) toch!!!!
Tuurlijk wel wisselkoers! Je neemt toch kronen op van een euro rekening?! En op je bankafschrift staat die koers, met de bijkomende kosten..
Ja ik betaal inderdaad op mijn Nederlandse bank de koers waarvoor de kroon staat, maar ik betaal helemaal geen bijkomende kosten, heb een Rabo totaalpakket!!!!! Als ik euro's meeneem naar Tsjechie en ze daar ter plekke omwissel dan komen daar kosten bij die inderdaad wel per bank verschillen, maar nogmaals mijn theorie pinnen uit de automaat is toch echt het voordeligste!!!!!
Inderdaad, want als ik een nog zo klein bedrag in Praag op neem van mijn rekening bij de SNS dan betaal ik minimaal €2,75(bijkomende kosten) en bij de KB bank in Praag navenant niets.
Grappig, als het om een groot bedrag gaat wil ik me echt stil houden maar wat mensen al niet doen om een paar Eurootjes uit te sparen. En een pakket Euro's meenemen vanuit Nederland.......om vervolgens de wisselkantoren af te lopen naar de goedkoopste koers....de kans op verlies of diefstal staat bij mij hoger op de lijst dan die paar Euro overboekingskosten of een iets gunstiger wisselkoers. Vervolgens moet je die kronen ook nog weer naar je eigen bank brengen om het te storten op je kronenrekening. Gewoon de koers vanuit Nederland in de gaten houden, deze wijzigt sowieso enkele malen per dag en dan veilig vanuit Nederland overboeken naar de kronenrekening bevalt ons het beste. Maar iedereen mag van mij natuurlijk zijn eigen "werkwijze" hebben.
Dan wordt het tijd van NLse bank te wisselen. Zoals een forumlid schreef betaald die geen transactiekosten bij rabo (ik betaal 1,82 bij ing) Geen kosten bij KB, kom nou! Wat betaal je per maand voor het hebben van een account? ca 250 czk/maand. En je kaartbijdrage? Minimaal 500 czk per jaar? (dus minimaal 3500 czk per jaar) Stel je bent 4 maanden per jaar in CZ en neemt om de week geld op, dan is dat 10 maal in het hele jaar en je betaald aan service kosten minimaal 3500czk per jaar. Elke opname kost je dus eigenlijk 350 czk! Bovendien, als je geld opneemt van een bankomaat die niet van je eigen bank is, dan betaal ook nog is een fee van 40 czk. Het is dus zinloos voor vakantiegangers om een account te openen, wat volgens mij niet eens kan (dat had ik al in een andere posting aangegeven) Alleen als je hier (in CZ dus) regelmatig betalingen moet doen (ivm OG bijvoorbeeld, of hier woont) heeft het zin en dan nog moet je je afvragen of het niet handiger is dit vanaf een nlse bankrekening te doen.