Freddy's nieuwe rondreis in 4 etappes

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
Donderdag 20 aug.

Na mijn zoveelste rustige ontbijt, iets wat thuis bijna nooit zo traag gebeurd, vertrok ik voor mijn uitstap van vandaag. Het ontbijt was trouwens voortreffelijk en de koffie was heerlijk. Met de tip van Paul in het achterhoofd ging het terug richting Pisek en Hrad Zvíkov. Het bezoek aan dit mooie kasteel, op de plaats waar de Otava zijn loop beeindigt en in de Vltava stroomt, was echt een aanrader. Het kasteel bevindt zich op een schiereiland zodat het rondom door het water is omringd. Hier vertrekken en komen ook meerdere plezierboten aan. De diverse kamers die met vele muurschilderingen (foto 1) versierd waren, de kapel, de terrassen en de kelders samen met de binnenplaats doen je soms dromen van ridders en dames in prachtige kledij. Van bovenuit op de verschansing heb je dan ook nog vele mooie uitzichten op de omgeving en de voorbijvarende plezierboten.

Via één van de metershoge viaducten over de Otava ging het hierna richting Klatovy. Onderweg kreeg ik één van die kleine bruine toeristische aanwijzingsbordjes in het oog naar Újezdec u Blatné naar het Kostel sv Voršily Újezdec. Opnieuw bracht de mio mij over vele kleine wegen naar dit onooglijk kleine dorpje waar een Romaans-gotische kerkje, gebouwd in het midden van de 13e eeuw, de trots van de omgeving moet zijn (foto 2). Het stond er op het zakdoekkleine kerkhof te blinken in de zomerzon en errond lag het dorp weg te dromen.

Van hier verder via Nepomuk naar Klatovy dus. Onderweg kreeg ik plots een bekend gevoel bij het naderen van een grote visvijver. Ik was in Žinkovy aanbeland wat mij op de rem deed trappen. Ik was reeds de toegangsweg naar het kasteel voorbij zodat ik rechtsomkeer moest maken. Ik wilde wel eens zien hoever de verbouwingen en renovatie er vandaag bij stonden. Dus op naar het kasteel om er vast te stellen, alhoewel het langzaam gaat, dat er reeds heel wat werk is geleverd (foto 3). Het wordt binnen enkele jaren een echt pareltje en aan de affiches te merken worden er ook reeds binnen in het kasteel de nodige activiteiten georganiseerd. Het bruggetje over de visvijvers is wel in heel slechte staat en mag voor mij wel voorrang krijgen bij een volgende renovatiestap.

Dan nu uiteindelijk naar Klatovy voor de volgende stop. De mooie gevels, de toren, het uurwerk, de diverse straatjes en het warme zomerweer maken het steeds weer tot een aangenaam slenteren in dit provinciestadje. Na weer eens enkele straten te hebben afgedweild heb ik mij op een terras op het plein gezet en er een verfrissing gedronken. Het publiek wat spotten en ook enkele Nederlanders die er zaten "afgeluisterd" die met "Chinese" handelaars en de politie een akkefietje hadden. Leuk om ongemerkt hun gesprekken en opmerkingen te volgen.

Het einde van de middag kwam in zicht en ik moest verder om de afspraak voor het avondmaal na te komen. Onderweg was er toch nog een halte in Jindřichovice bij mary&jozef. Ook hier bracht mijn voorkennis mij zonder problemen op het juiste adres. Spijtig was er niet meer tijd voor een lange babbel maar de belofte om een volgende maal wat meer tijd te voorzien blijft. Dan maar vlug naar Bilenice waar er een koele pivo als apperitief van af kon. Een lekker avondmaal volgde en wat napraten over de dagelijkse belevenissen was het laatste voor vandaag.

 

Freddy2005

† In Memoriam
Vrijdag 21 aug.

Na twee nachten verblijf in Bilenice werd afscheid genomen van Paul en Bernadette. Van hieruit zou ik naar Praag rijden om daar enkele dagen door te brengen. Eén tussenstop stond op het programma deze voormiddag: Vojna bij Príbram, het tussen 1947 en 1949 door Duitse krijgsgevangenen gebouwde werkkamp (foto 1). Midden in het bos aan de voet van de berg Vojna, vandaar de naam, werd dit kamp opgericht. Hier werden mensen om politieke redenen, illegaal en zonder proces geïnterneerd. Zo onstond hier stap per stap het grootste dwangarbeidskamp voor uranium mijnbouw in Tsjechoslowakije. Ik kreeg er een persoonlijke rondleiding van een goed Engels sprekende jongedame. Alle lokalen werden er getoond, de kamers van de leidinggevenden, de cinemazaal, de slaapkamertjes, de medische lokalen en de nieuwe ontvangsruimte met uitkijktoren vanwaar men het ganse complex kan overzien. Heel veel informatie en maquettes waren er te bekijken (foto 2). Later werd het kamp in een "verbeteringskamp" voor staatsvijandelijke individuen omgevormd en in 1961 definitief gesloten. Alle bewoners werden toen naar een andere strafinrichting overgebracht. In januari 2001 werd het kamp tot kultuurerfenis omgedoopt en op 18 mei 2005 officieel geopend.

Na deze bezichtiging reed ik verder door naar Praag langs kleinere wegen.

Weeral bracht mijn gps mij zonder problemen bij mijn hotel in de wijk Vysocany. Ook hier was vooraf niets gereserveerd maar gelukkig was er een kamer voor vier nachten vrij voor mij. Ik ben hier meermaals geweest en enkele minuten met de metro om naar de binnenstad te rijden zijn niet zo erg. De wagen kon nu enkele dagen op de bewaakte binnenparkeerplaats blijven staan. Om ongeveer 14h00 kon ik mijn eerste metroticket kopen en richting stad rijden om er de sfeer te snuiven.

 
Ja, leuke omgeving wonen jullie mary&jozef en als Freddy je eenmaal weet te vinden kun je daar zeker van op aan. ;)

Je bent weer van oost naar west en van west weer naar oost gereden lees ik Freddy, :rijden: leuk dat je ons mee laat lezen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Zaterdag 22 aug. tot maandag 24 aug.

Het dagelijkse programma komt hier op neer, dat ik steeds na het ontbijt voor de ganse dag op stap ga en pas s'avonds laat terug in het hotel aankom. Iedere dag een nieuw 100 kronen dagkaartje kopen voor de metro en we rijden waar en zoveel we willen met metro, tram of bus. Zelfs varen met de ferrieboot over de Vltava hoort erbij.

Zoals altijd was ik ook nu weer met een hele lijst aan diverse items op stap gegaan om zelf te bezoeken of om er een kijkje te nemen. Tot laat in de namiddag is het steeds weer een kris kras door de stad trekken om zoveel mogelijk nieuwe zaken te zien. Een voordeel aan enkele dagen Praag met het openbaaar vervoer is dat je naar believen een pivo of een ander alcoholisch drankje kunt meepikken. Tussendoor komen alle bekende plaatsen natuurlijk ook weer voorbij.

In de vooravond wordt een restaurant opgezocht om eens heerlijk te genieten en rustig de nodige energiereserves terug aan te leggen. De avond wordt steeds besloten met een avondlijke sfeeropname op de meest toeristische plaatsen en het opzoeken van metrostation Mustek om tijdig naar het hotel terug te rijden. Daar is in de buurt steeds wel iets open om een slaapmutsje te verkrijgen of om nog iets meer te beleven tussen de lokale bevolking.

**Duitse ambassade: walking Trabi van David Cerny (foto 1).

**Bobová dráha Prosec: de rodelbaan van Praag.

**Františkánská zahrada: binnentuin in centrum Praag.

**Hotel U Prince: dakterras (foto 2).

**U zavešenýho kafe: het overbekende café van de hangende koffie.

**Výstavište: toestand gebouw en terrein na brand.

**DOX centrum voor hedendaagse kunst: o.a. Entropa.

**Divadlo Na zábradlí: embryo David Cerny tegen de gevel (foto 3).

**Ferrie op Vltava: dpp.cz.

**Kostel svatého Jakuba Vetšího: met onder meer de afgehakte hand.

**Restaurace Arzenal: Chinees restaurant met tentoonstellings- winkelruimte met werk van Boris Sipek.

**Strahov bibliotheek en Klášterní pivovar Strahov.

**Grand cafe Orient: kubistische architektuur en muzeum.

**Letna park: oudste carousel van Europa (foto 4).

**Transportmuseum: tramafstelplaats.

**Kavarna Slavia: waar zoveel grootheden hun koffie of thee dronken.

**Zahrada Kinských: prachtige uitgestrekte tuin met het Musaion.

**Hlavni Nadrazi: bekijken van het vernieuwde station.

**Palladium: vijf verdiepingen tellend winkelcentrum (foto 5).

 

Freddy2005

† In Memoriam
Dinsdag 25 aug.

Vandaag zou ik richting west Praag verlaten, nog niet direkt wetend hoe de dag zou uiteindelijk zou eindigen.

Het verlaten van Praag verliep redelijk vlot maar toch krijg je pas een indruk hoe groot de agglomeratie wel is, wanneer men werkelijk terug in landelijk gebied komt. De eerste geplande halte was Krušovice waar een bezoek aan de plaatselijke brouwerij,Královský Pivovar Krušovice, op het programma stond. Dit is een van de oudste maar tevens een van de meest moderne brouwerijen van Europa (foto 1). Een uitgebreide rondleiding met aansluitend proeven kon nog net, samen met een franstalig studententrio, toen ik er aankwam. Op het einde van het bezoek mag men in een feestzaal,een voormalige mouterijzaal, drie soorten bier proeven. Gedurende een half uur mag men zoveel drinken als men wil of kan. In de plaatselijke brouwerijwinkel kon ik meteen een voorraadje inslaan. Bij de proeverij bleef het trouwens bij alkoholvrij, dat ze gelukkig wel voorzien hebben in het aanbod voor de chauffeurs die nog moeten verder rijden. Even buiten het dorp merkte ik ook, zowel links als rechts van de weg, een aantal grote hoppevelden op.

Dan verder op pad richting Karlovy Vary waar langs de weg de bekende bruine toeristische plaatjes opnieuw mijn aandacht trokken. Ditmaal stonden gelijktijdig twee kastelen aangekondigd, zowel linksaf als rechtsaf van de grote weg. Dus eerst maar rechtsaf richting zámek Valeč. Het kasteel (foto 2) is een aantal maal verbouwd waarbij de renaissance door barok werd vervangen. op het eind van de 19° eeuw werd het zelfs neo barok. In 1976 is het echter volledig uitgebrand maar toch is men met de heropbouw begonnen. Vandaag ziet het er in elk geval zeer mooi uit. Ik ben er niet binnen geweest maar heb mij verkeken in het dorp zelf. Daar staan naast een aantal pareltjes van mooi gerestaureerde huisjes, zoals ook de kleine kerk en een museum, meerdere huizen die wellicht zelf niet meer weten dat ze er nog staan. Toch waren ze allen nog bewoond. Het ruime open dorp heeft wel alle allure om ooit terug een oase van landelijk schoon te worden.

Dan langs dezelfde weg terug en de grote hoofdweg over om naar Chyše te rijden. Hier werd in 1578, op de plaats van een oorspronkelijke gotische burcht, een later in barok omgebouwd renaissance kasteel opgetrokken. Hier werkte in 1917 de schrijver Karel Capek, een buste van hem staat trouwens in het park. Naast het kasteel ligt een de Zámecký pivovar, de brouwers van het Prokop bier. Een groot glooiend kasteelpark met meerdere vijvers (foto 3) en prachtige bomen maakt het geheel compleet. Verder stelt dit dorp niet veel voor, op het marktplein stonden wel twee verkoopstalletjes en even verder de statige kerk, Kostel Povýšení sv. Kríže, die ook nodig aan restauratie toe is.

Dan verder naar Karlovy Vary maar ditmaal geen oponthoud in deze mooie stad. Wel verder naar Nejdek en door bossen langs kleine slingerende binnenwegen naar het intussen wereldwijde bekende Šindelová. Hier zag ik met eigen ogen hoe mooi deze buurt wel is. De vijver (foto 4) met het over het water gebouwde terras tegenover het restaurant. De berg...maar er waren meerdere bergen. Toch maar die ene berg op naar het iets verder gelegen Krásná Lipa om daar het enige echte restaurant in de buurt te bekijken. Dit alles werd mij plots teveel en ik besloot toen maar deze buurt voor een volgen reis in te plannen. Het was intussen reeds een heel stuk in de namiddag maar ik was wel een heel stuk dichter bij de grens gekomen. Ik nam het kordate besluit om van hieraf naar huis te rijden, het waren mooi weken geweest en ik kon voldaan vertrekken. Het was zo rond 02h30 als s'nachts thuis kwam. Op de teller stonden in totaal een 4.500 km deze keer.

 
Bovenaan