Op iDnes.cz lees ik net dat het goed mogelijk is dat een flink aantal mensen die door een rechtbank veroordeeld zijn, met gerede kans op succes hun vonnis gaat aanvechten omdat de rechter of officier van justititie een gekochte titel had, dus niet werkelijk meester in de rechten was, en daardoor niet benoembaar was in de functie. Het is al jaren een bekend feit dat een plek op de juridische faculteit van de universiteit van Praag moet worden betaald. Je doet dat, door het toelatingsexamen te kopen. Dat kost je tussen de 150.000 en 250.000 kronen, en leveranciers vind je rond de tijd van de toelatingsexamens op de website annonce.cz. De tekst luidt dan meestal" "moeite met toelatingsexamen Juridische Faculteit? Ik help"- gevolgd door een 06 nummer. Voor degenen voor wie dat nog niet hulp genoeg is, bestaat er de mogelijkheid om voor een toeslag (50.000 tot 100.000) de antwoorden erbij te krijgen. Hoe weet ik dat zo precies? Wij hadden in ons bedrijf een secretaresse die erover dacht om rechten te gaan studeren, en zij heeft veel contact gehad met zo'n "helper" (uiteindelijk is ze overigens maar gewoon de lerarenopleiding Engels gaan doen - en werken in het onderwijs betaalt zo slecht, dat niemand hoeft te betalen voor toelatingsexamens). Op de hiervoor geschetste manier was een paar jaar geleden het "ziekenexamen" (2e ronde voor diegenen die het eerste examen als gevolg van ziekte hadden gemist) te koop, inclusief antwoorden. Vierhonderd kandidaten meldden zich ziek, en gingen voor de 2e ronde. Helaas bleken niet alle verstrekte antwoorden goed, waardoor 382 kandidaten allemaal dezelfde paar multiple choice vragen op dezelfde manier verkeerd beantwoordden. Dat viel op, en er werd een onderzoek ingesteld. Op grond van een statische analyse werd de kans dat deze fouten per toeval zo waren gemaakt, geschat op kleiner dan 1 op 4,2 miljoen. Dat bracht de decaan van de juridische faculteit tot de conclusie dat er dus geen fraude in het spel was - dat had hij al vanaf het begin al gezegd, want op zijn faculteit werken alleen maar eerlijke mensen. De uitslag van het onderzoek bevestigde die stelling - want er bestond inderdaad een kans dat dit allemaal toeval was. En de kandidaten die geslaagd waren voor het examen, werden allemaal toegelaten. Ik heb wel eens de opmerking gehoord (gemaakt door Tsjechen overigens, dus niet door arrogante buitenlanders die "het nooit zullen begrijpen"), dat het kopen van een toelatingsexamen eigenlijk de beste test is voor een toekomstig advocaat - dat soort vaardigheden heeft hij later in zijn werk hard nodig!
Ook nu heb je de kranten-, TV etc berichten niet goed gelezen of begrepen. Bovendien vind ik dat je te ver gaat met je "kritiek".
Curious laat op een provocerende manier zien wat er in Tsjechie toch wel mis is. Maar okee, bijverdienen bij de professor om op je examen te slagen is van alle tijden en alle plaatsen. Wat Been There aangeeft is overigens vele malen erger. Het toelatingsexamensysteem is zo rot als de pest.
ach te ver !!! kun jij ook goed koken ? het is iedere dag weer een avontuur. normaal moet je hiervoor naar de film.
Je bent wel goed geintegreerd in Tsjechie, want kritiek is hier niet welkom. Zeker niet van buitenstaanders. Insiderkritiek moet je zien als een hulpmiddeltje in de jungle van dit land.
Hahaha. Maar een beetje kinderachtig wordt het wel. En ik dacht dat conspiratietheoriën, overal bedrog zien, altijd "maar hier moet iets achter zitten, dat kan toch niet" een typisch Tsjechisch gevolg van het jaren leven in het communistische systeem was. Blijkbaar is het besmettelijk!
en voor de divadlo fans, http://aktualne.centrum.cz/domaci/kauzy/clanek.phtml?id=650373 vergeet niet op de andere linken te klikken.