Een ziekenhuis in Ostrava moet zich van een Tsjechische rechtbank bij een zigeunerin verontschuldigen voor een ongewenste sterilisatie. Het is de eerste keer dat een rechtbank in Oost-Europa een geval van gedwongen sterilisatie van Roma-vrouwen veroordeelt. Op het ogenblik van haar sterilisatie in 2001 was Helena Ferencikova negentien jaar oud en net bevallen van een tweede zoon. Ze ondertekende een document waarin ze zich met de operatie akkoord verklaarde zonder van de inhoud ervan op de hoogte te zijn. Volgens het ziekenhuis was de sterilisatie nodig. Na twee keizersneden zou een derde haar leven in gevaar hebben gebracht. Maar de rechter in Ostrava vond dat de rechten van Ferencikova geschonden waren en veroordeelde het ziekenhuis tot het aanbieden van verontschuldigingen. Volgens Ferencikova’s advocaat, Michaela Tomisova, kan de uitspraak een belangrijk precedent scheppen: ze bewijst dat een ondertekende verklaring niet volstaat om een sterilisatie te legitimeren. Verwacht wordt dat in de toekomst meer ziekenhuizen veroordeeld worden. Tomisova vertegenwoordigt bijna zeventig Roma-vrouwen die zonder hun ‘volle en geïnformeerde’ goedkeuring een sterilisatie ondergingen. Om een mouw te passen aan wat de communistische autoriteiten het hoge en ongezonde geboortecijfer bij de zigeuners noemden, werd vanaf de zeventiger jaren het steriliseren van Roma-vrouwen in de Tsjechoslowaakse ziekenhuizen routine. In ruil voor hun sterilisatie genoten de zigeunerinnen financiële voordelen. De politiek van onvrijwillige sterilisatie werd een half jaar na de val van het communisme gestopt, maar volgens mensenrechtenorganisaties bleven Tsjechische dokters en ziekenhuizen Roma-vrouwen onder druk zetten. Vorig jaar vond het ministerie van Gezondheid geen bewijzen van ‘systematische sterilisatie’, maar de ziekenhuizen zouden wel gezondigd hebben tegen elementaire procedures en ‘ernstige fouten’ gemaakt hebben. Het aantal Roma in Tsjechië wordt geschat op driehonderdduizend. Hun geboortecijfers liggen veel hoger dan bij de rest van de Tsjechische bevolking bron de volkskrant
Hebben ze dat in Zweden of Noorwegen ook niet eens geflikt in het verleden steriliseren van zigeuners, of ben ik in de war??
wie bij ons ondertekend is gezien voor de rechtbank... en wie zeker wil zijn, verzoekt best eerst om de nodige uitleg..
de Amerikaanse regering heeft sterelisatie in opdracht laten uitvoeren bij de Navaho Indianen. Soms gebeurde dit zelfs bij jonge meisjes en het werd nog algemeen toegepast in de jaren 70... Gedwongen sterelisatie als zoveelste uitroeingspoging ...
ahoy Gorrit, wat ik hiermee bedoel : ik lees in het bericht van Freddy dat de vrouw een dokument voor de operatie heeft ondertekend zonder op de hoogte te zijn van de inhoud... Als je in België eerst iets ondertekent en nadien gaat klagen, dan hoef je niet eens naar de RB te stappen want de rechter geeft je in dergelijke situatie ongelijk : "iedere Belg is verondersteld de wet te kennen ..." zeggen de meeste rechters. - pfff wat een saaie klus !!! - "Men zal minstens kennis nemen van de inhoud van een dokument vooraleer te onertekenen." Om betwisting te voorkomen moet de ondertekenaar er soms nog met de hand extra bijschrijven "goedgekeurd en gelezen"... Als ik dus papieren ter ondertekening krijg, heb ik geleerd om sommige mensen niet te vertrouwen, de nodige tijd te nemen en de papieren thuis eerst in te kijken en desnoods uitleg te gaan vragen. daag
Aha, snapum Volgens mij hebben die vrouwen dus gewoon niet begrepen wat ze ondertekend hebben en zijn ze afgegaan op de uitleg die ze kregen: ""tekenen bij het kruisje graag" Misdadig