Excursieplaatsen bij akkerbouwbedrijven gezocht

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben op zoek naar een aantal interessante excursieplaatsen voor een groep nederlandse studenten akkerbouw.

Het is een groep van ca. 12 jongeren in de leeftijd van 17 tot 20 jaar welke een voortgezette studie akkerbouw volgen in Nederland. Ze zijn een dag of tien mijn gasten op Kemp Ganesh. Zij slapen in Drozdov, een plaatsje tussen Sumperk en Olomouc, het liefst dus daar een beetje in de buurt.

We zijn op zoek naar akkerbouwbedrijven waar deze jongens een kijkje mogen nemen om te zien hoe e.e.a. in Tsjechië in zijn werk gaat. Het mooiste zou zijn als er iemand op deze bedrijven Engels, Duits of -nog mooier- Nederlands spreekt. ;)

Andere suggesties welke een agrarische insteek hebben, zijn uiteraard ook welkom. Denk dan aan bosbouw, fokkerijen, landbouwmechanisatie o.i.d.

Wie kent mensen die hiervoor openstaan of heeft misschien zelf een bedrijf wat voor deze gasten interessant kan zijn.

Groeten, Bart
 
Wij hebben een groot landbouwbedrijf net buiten hradec kralove. 2000 ha met onder
andere bieten, tarwe, mais, uien, enz. Wanneer is deze excursie gepland?
 
Hoi Martijn,

De bedoeling is ergens eind maart, we zijn nog aan het inventariseren, dus exact is het nog niet.
Jouw bedrijf bezoeken lijkt mij zeker een goede optie, maar ik ben alleen maar de gastheer (ze slapen en eten bij mij). Dus deze dingen laat ik over aan de leraar van de school, maar ik ga het zeker meenemen, het feit dat je Nederlands spreekt is ook wel heel fijn ;)

Mag ik vragen om je mailadres, dan hoeft de communicatie verder niet over het forum, mijn mailadres is *****

bedankt alvast voor je snelle reactie!

Groeten, Bart

Naschrift forumbeheer: vanwege mogelijk misbruik s.v.p. geen privégegevens zoals mailadressen op het forum plaatsen.
 

kuurgast

Donateur
In Lanškroun zit een agrarische hogeschool (zie website szes-la.cz), daar zou je ook contact mee kunnen opnemen. Ze hebben contact met een landbouwbedrijf waar studenten praktijkonderwijs krijgen (de studenten leren allemaal Engels).
Enkele andere links zijn de Agrarische Kamer van Tsjechië agrocr.cz, het Ministerie van Agriculturele Zaken eagri.cz en het Centraal Instituut voor Toezicht en Testen in de Landbouw ukzuz.cz.
Veel agrarische bedrijven gaan over op biologisch, daarvoor staat info op pro-bio.cz met aangesloten bedrijven.
 
ik zou in de omgeving even kijken voor een statni veterinarni ustav deze zijn landelijk verspreidt, we hebben daar in het verleden kennis opgedaan.
 
Vorige week heb ik deze groep mogen ontvangen en hebben zij een studieweek genoten in Tsjechië.
Zij hebben gezien: een heel groot akkerbouwbedrijf net over de grens in Slovakije, een aantal typische coóp's in de omgeving, een biogasinstallatie, een mueslifabriek, heel veel grote machines, een meervalkwekerij en ook hebben ze een bezoek gebracht aan de landbouwhogeschool in Sumperk om te zien hoe dit in zijn werk ging.
Tevens hebben zij een aantal culturele zaken bezocht zoals Hrad Busov, het jachtmuseum in Usov (speciaal voor hun rondgeleid, want het museum was eigenlijk nog niet open).
Sociaal gezien hebben zij ook de nodige ervaring opgedaan in de plaatselijke Hospoda waar zij geproefd hebben van de plaatselijke specialiteiten (byftek tartar, goulash, klobasa's en uiteraard holba!). Bij het ontbijt waren de rohliks zeer geliefd (met dik roomboter en jam, dat dan weer wel) Kortom, ik heb ze weer huiswaarts kunnen laten keren met een goed gevoel over Tsjechië. Enige minpuntje was de temperatuur, we hebben 's nachts een keer de -17 aangetikt. Ik heb dan ook in deze week (en de week vooraf) 1400 kilo kolen er doorheen gejaagd om de zaak een beetje op temperatuur te krijgen :slik:, maar ja, daar hou je geen rekening mee in eind maart. Op onze website en Facebookpagina staan wat sfeerplaatjes en reacties.
 
Bovenaan