Mijn vrouw en ik onderzoeken op dit moment of we een bestaand bedrijf kunnen/willen overnemen in Tsjechie. Heeft hier iemand ervaring mee? Nadere details kan ik uiteraard geven in een PM.
geen ervaring maar wel een tip, wees er heel zeker van dat er geen verborgen schulden zijn! Indien het een sro betreft een verklaring door een accountant vragen! Beter aleen de activieten in een nieuwe sro overnemen en voortzetten. (dus eigenlijk van het begin af aan starten) Een sro starten gaat tegenwoordig aanmerkelijk makkelijker dan 10-15 jaar gelden en de kosten zijn niet meer zo hoog (hoewel er nog steeds "bemiddelaars"zijn die er een vermogen voor vragen!
Een goede start kan ook via de Nederlandse ambassade gemaakt worden, daar krijg je toch een "beter" advies dan op een forum, waar de kosten nihil zijn. Alle waar naar z'n geld. Economische dienstverlening Handelsbemiddeling Ambassades, consulaten en Netherlands Business Support Offices (NBSO’s) vormen wereldwijd het internationale overheidsnetwerk om burgers en bedrijven te ondersteunen. Voor het Nederlandse bedrijfsleven zijn de medewerkers op deze vertegenwoordigingen dankzij hun brede kennis en netwerk een efficiënte schakel naar de lokale markt. Ondernemer vs. ambassademedewerker Ondernemer: “Posten helpen heel concreet met het verkennen van de markt en het opbouwen van een netwerk”. Ambassademedewerker: “Wij zijn eigenlijk zo’n beetje de Nederlandse oren en ogen van het land, wij kunnen beoordelen wat de nuttige beurzen zijn en wat aansluit bij het Nederlandse bedrijfsleven”.
bij problemen kun je het volgende antwoord verwachten van onze ambassade. heeft u hulp nodig, dan kunnen wij wel een telefoonnummer geven van een advocaat!!!
Ben het er niet mee eens, maar moet toegeven ik heb geen ervaring met de ambtenaren van NBSO en Ambassade in Praag. Maar ik geef ze toch het voordeel van de twijfel.
Geachte forumlid, En bedrijf overnemen in Tsjechie is op zich géén lastige aangelegenheid. Het is noodzakelijk om een juridische- en financiële audit van de boeken te laten plaatsvinden, opdat duidelijk wordt of er juridische of financiele hiaten in de transactie naar boven komen. Indien u alleen een sro overneemt, waarbij de sro als enige activiteit heeft het aanhouden en beheer van een woning in Tsjechie, hoeft deze audit niet veel te kosten. Indien u echt een bedrijf overneemt met actieve handelsactiviteiten buiten het beheer van een woning, is deze audit duurder en omvangrijker. Mijn advies is om de voor en tegens van het overnemen van het bedrijf in een audit vast te leggen, waarna een besluit kan worden genomen. met vriendelijke groet Addy
Er zijn hier mensen op het forum (geweest) die wél die ervaring hebben en die zullen de opmerking van Curious bevestigen! Ben het wel met Tully een dat adviezen op dit forum goed afgewogen moeten op hun waarde, maar er zitten wel degelijk goede tussen.
hartelijk dank voor de adviezen tot nu toe. ik zal iets specifieker zijn: het gaat niet om een s.r.o. om een huis aan te schaffen. het is een echt bedrijf(je) met handelsactiviteiten. we gaan inderdaad zelf een schone s.r.o. oprichten (overigens is mijn vrouw zelf juriste en native CZ speaker, dus we doen veel zelf en houden alles nauwlettend in de gaten...) en zijn al bezig alle cijfers boven water te krijgen. ook willen we een financieel deskundige inhuren om deze cijfers te beoordelen. toch zijn we natuurlijk bang voor enige valkuilen, zoals nog openstaande schulden. uiteraard wordt contractueel vastgelegd dat we het bedrijf schuldenvrij overnemen, maar je weet maar nooit. heeft er iemand echt zelf ervaring met zo'n bedrijfsovername? of kent een goede financieel adviseur? nadere details stuur ik zoals gezegd graag per PM! alvast dank.
Ervaring mee Zoals de andere tips, al is er geen onroerend goed (zodat je bij koop geeen overdrachtsbel. hoeft te betalen) en of geen compensabel verlies dan beter nieuwe sro starten en activiteiten overnemen.
ahoj, Zo hebben we dat ook bedacht. We zijn momenteel nog in onderhandeling over de overnameprijs en de condities....