Eigen windmolen plaatsen?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Gisteren op tv, ging over Denemarken. Een rijtjeshuis krijgt geen toestemming, een (zeer) vrijstaand huis wel.
Als het Europees geregeld is, zal dat voor Tsjechie ook wel zo wezen
 
Wat voor hoogte had je in gedachten? waarschijnlijk geen Hollandse kabouter-windmolen, ook geen joekel van 1MW? Ben benieuwd, want wat ik lees over windmolens is dat alleen de forse (dus met vermogen rond 1 MW, zo'n 50 meter hoog) efficient zijn. De mini-windmolens leveren over het algemeen te weinig rendement op.
Ga je het puur voor eigen gebruik toepassen, wil je overtallige stroom aan het energienet overdragen? De Duitsers hebben een prachtig feed-in tarief waarmee je je duurzaam geproduceerde stroom tegen kostprijs vergoed krijgt (da's dus meestal 2 tot 3 maal hogere prijs dan 'grijze' stroom), in Tsjechie is dat niet? Zie anders verrekte weinig windmolens in Tsjechie staan.
 
in tsjechie moet men ALLE geproduceerde stroom aan de electriciteitcentrale leveren tegen een zeer gereduceerd tarief.
 
Is er wel wind genoeg om het rendabel te maken??
Ze staan bij ons natuurlijk niet voor niks veel aan het kustgebied.
 
Ik kom in voormalig Oost-Duitsland (op weg naar Tsjechië) meer windmolens tegen dan in het hele nederlandse kustgebied te vinden zijn. Die zullen toch niet allemaal onrendabel zijn?
 
Je vangt hier 2340 Kc per megawat, reken uit en je moet beschikken over een travo waar je op het net kunt. Ze zijn verplicht je op het net toe te laten maar kunne zelf bepalen waar je er op komt. Kan dus 50 km verderop zijn. vergunning minimaal 1 jaar er voor uit trekken.

Er is europese subsidie ligt aan welke regio minimaal is 50 % maximaal 60 %. Fabrikant projectant strijkt zelf 10 procent op. Investering begin minimaal 10 duizend euro.

8 jaar revicie van molen terug verdientijd Nederland is ongeveer 16 jaar.

Succes
 
DUS??....Piet?..

Want ik snap er geen barst van!!..

Char.

hallo,

zelf heb ik ook gezocht naar de alternatieven voor energie, daartoe veel gelezen, bijv.:
www.windvogel.nl of/en

www.pyrosolar.nl en/of

www.duurzameenergie.org naar energie en kleine windmolens!

heel wat te lezen, maar bij informatie in tsjechie op het gemeentehuis kreeg ik niet veel medewerking, m.a.w. "steeds met een kluitje het riet ingestuurd"! misschien helpen die sites, char! :ja:
 

char

† In Memoriam
Dank je wel. Camyl...

Maar het gaat mij er meer om, wat Piet bedoelt.

Wel of niet aan beginnen, dus.

Ik denk het laatste!!...

Char.
 
Er aan beginnen heb je engelen geduld nodig een hoog eigen risico, vergunningen en tekeningen eigen rekening. Met de vraag wil je er 18 jaar op wachten.

Dit zelfde is in Nederland ook het geval, de projecten worden meestal alleen door Nuon Eon ga zo verder.

Het vreemde is dat een molen ( of noem anders duurzame energie), een CO2 emissie rechten opbouwd deze worden internationaal geveild, maar wat is het geval ze bieden alleen op meer dan 200 Mw per jaar. Dus een individueel preject is gedoemd te mislukken.

In Nederland zie je af en toe een boer het initiatief nemen, veel subsidie en de lage prijs die je krijgt wenden ze aan voor eigen gebruik. Dus goedkope energie het restant voeren ze af.

Er zitten zoveel haken en ogen aan dat ik dit niet zou doen.

We zijn hier in Tsjechie bezig met een soortgelijk project, waterkracht centrale. Na 3 jaar voorbereiding denk ik nu pas voor het eerst een projectant cq fabrikant gevonden te hebben die een toepassing bied wat mogelijk is. Voordeel waterkracht, lage investering, ongeveer 500 a 600 duizend euro, dotatie 50 % voor 1000 MW per jaar.

Levenduur en onderhoud is lager krachtcentrales uit de 30 er jaren draaien nog steeds echter hun krijgen nog minder voor hun energie, dit vanwege oudere centrales niet exact op 55 Hz draaien nieuwe wel.

Ook nu moeten we nog zeker 1,5 jaar wachten tot we uitsluitse krijgen of het misschien mag.

Windmolen nooit doen, zonne energie even wachten er komen goedkope cellen op de markt kwart van prijs nu.

Char ik begrijp dat het als wartaal overkomt maar dit is ook een wazig gebied, groene stroom witte stroom CO2 emissie rechten subsidie je krijgt met heel veel partijen te maken die elkaar ook amper begrijpen.

Hier nog een site met de belangrijkste info

http://www.spvez.cz/

Succes
 
Er aan beginnen heb je engelen geduld nodig een hoog eigen risico, vergunningen en tekeningen eigen rekening. Met de vraag wil je er 18 jaar op wachten.

Dit zelfde is in Nederland ook het geval, de projecten worden meestal alleen door Nuon Eon ga zo verder.

Het vreemde is dat een molen ( of noem anders duurzame energie), een CO2 emissie rechten opbouwd deze worden internationaal geveild, maar wat is het geval ze bieden alleen op meer dan 200 Mw per jaar. Dus een individueel preject is gedoemd te mislukken.

In Nederland zie je af en toe een boer het initiatief nemen, veel subsidie en de lage prijs die je krijgt wenden ze aan voor eigen gebruik. Dus goedkope energie het restant voeren ze af.

Er zitten zoveel haken en ogen aan dat ik dit niet zou doen.

We zijn hier in Tsjechie bezig met een soortgelijk project, waterkracht centrale. Na 3 jaar voorbereiding denk ik nu pas voor het eerst een projectant cq fabrikant gevonden te hebben die een toepassing bied wat mogelijk is. Voordeel waterkracht, lage investering, ongeveer 500 a 600 duizend euro, dotatie 50 % voor 1000 MW per jaar.

Levenduur en onderhoud is lager krachtcentrales uit de 30 er jaren draaien nog steeds echter hun krijgen nog minder voor hun energie, dit vanwege oudere centrales niet exact op 55 Hz draaien nieuwe wel.

Ook nu moeten we nog zeker 1,5 jaar wachten tot we uitsluitse krijgen of het misschien mag.

Windmolen nooit doen, zonne energie even wachten er komen goedkope cellen op de markt kwart van prijs nu.

Char ik begrijp dat het als wartaal overkomt maar dit is ook een wazig gebied, groene stroom witte stroom CO2 emissie rechten subsidie je krijgt met heel veel partijen te maken die elkaar ook amper begrijpen.

Hier nog een site met de belangrijkste info

http://www.spvez.cz/

Succes

is begrijpbaar, na een paar keer lezen, maar dan, ALS,ik zeg ALSje alles voor elkaar hebt, een hoop geinvesteerd hebt, ben je verplicht de, door jou opgewekte stroom, aan het energiebedrijf te verkopen, tegen een door hun vastgesteld tarief, om daarna voor eigen gebruik, het dure tarief te moeten betalen. niet eerst voor eigen verbruik en daarna aan het energiebedrijf de rest-stroom verkopen, nee, eerst alle opgewkte stroom aan hun verkopen tegen hun tarief en daarna hun stroom (misschien je eige opgewekte stroom) tegen hun dure tarief terugkopen, tel uit je winst!
 
Bovenaan