Eetkiosken op Wenceslasplein moeten weg

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Freddy2005

† In Memoriam
De stad Praag wil in de komende jaren alle eetstalletjes op het [SIZE=-1]Wenceslas Plein (Vaclavské námesti)[/SIZE] weg. De overheid heeft dit beslist, omdat deze teveel daklozen aantrekken die naar eten en drankresten in de nabije vuilnisbakken zoeken. De twee aan het begin van het plein (metro Můstek) zijn de eerste die midden volgend jaar verdwijnen. Alle eetkiosken moeten tegen 2010 opgeruimd zijn, tegen die tijd zal het volledige plein gerenoveerd zijn.

Vroeger is hierover (over de renovatie) een topic geopend maar dit is niet meer terug te vinden.

radio.cz

praguepost.com (Engels artikel)

fs_4804-KV_SAUSAGE_web.jpg
 
R

Rijk&

Guest
En zo wordt er weer een toeristische trekpleister om 'zeep' geholpen, lang leven de 'culturele en economische revolutie in Praha'

Voedsel voor de daklozen is één van de zaken die het eerste worden opgeofferd aan de groei van het 'economisch beeld' jammer maar werkelijkheid.

Praha, is niet anders daarin dan welke andere grote stad in de wereld.
 
Zo is het.

Weg ermee.

Ontsierend en niet passend in een stad die zichzelf respecteerd.

Er zijn eetgelegenheden genoeg.

Het is een bron van vervuiling.

Het voegd helemaal niets toe aan een stad.
 

Freddy2005

† In Memoriam
Dank u, ik vond het niet direkt terug. Ziet er toch mooi uit. Afwachten wat ze er zullen van maken.
 
R

Rijk&

Guest
Ik heb even het archief http://www.tsjechie.net/board/f23/we...asje-4573.html gelezen en wou eigenlijk zeggen dat ik het plein nog ken, met vlakbij het standbeeld een paar gewapende soldaten en nauwelijks volk op straat. Jaren later ook een nagenoeg leeg plein echter wel twee bedelaars en een schoenpoetser maar ook een terrasje van twee stoeltjes en een tafel waar een lekker pivootje geschonken werd.

Wat wij aanschouwde in '99 was een schril contrast met wat ik eerder gezien had, maar was voor een stad als Praag een heel leuk en gezellig straatbeeld.Het zou een verschraling zijn van het plein als de gezellige tentjes voor een hapje en drankje zouden verdwijnen en een tekortkoming doen aan de 'kleine' ondernemers maar ook aan de toeristen die Praag bezoeken.
 
He verdikkie, was juist altijd zo lekker na het stappen even bij zo'n tentje een 'vette hap' te halen.
 
Ben het helemaal met je eens.

Maar kan me ook wel voorstellen dat er veel overlast is bij de stalletjes door de dak en thuislozen.
 

Freddy2005

† In Memoriam
En het is echt triest als je die kerels in de vuilnisbak ziet scharrelen en dan iets eetbaars in hun mond stoppen of het bekertje helemaal leeg drinken dat zopas iemand heeft weggegooid.

Ik heb het zelf gezien en je voelt je er helemaal niet gemakkelijk bij.
 
maar dat zie je in alle steden zelfs in amsterdam zie je het. en ik heb het ook in mijn eigen plaats vaak genoeg gezien.
 
Heb afgelopen week op de kerstmarkt op het oude stadsplein in Praag een hongerige zwerver een broodje worst gegeven. Zo kan het ook. Ik heb nooit opdringerige zwervers meegemaakt in Praag, maar je ziet het wel als iemand honger heeft! En misschien moet juist het hongerprobleem worden opgelost? Echt niet alle zwervers zuipen al hun geld op hoor. Ik kan me voorstellen dat het nauwelijks meer mogelijk is je met een hongeruitkerinkje of loontje staande te houden in Praag!
 
Ik krijg hierbij ook de neiging maar een bbq neer te zetten op het plein en te zorgen voor voldoende eten....
 

char

† In Memoriam
Ik zou zeggen: Laat het niet bij een neiging, Keesi !
Nee,... maar alle gekheid op een stokje... In NL, is het soms, ( of vaak ) niet anders.
Jammer!

Char.
 
Is wel zo, maar weet je hoeveel het pensioen is in Tsjechië? 5000 kronen per maand. Als iemand een eigen (afbetaald) huisje heeft op het platteland en zelf wat verbouwt kan er misschien nog wel van te leven zijn, maar in Praag? Lijkt mij een zeer moeilijke opgave! Tuurlijk zijn er in Nederland ook mensen die onder de armoedegrens leven, maar ze hebben toch altijd meer dan een tsjech in een vergelijkbare situatie. Mijn advies: Geef geen geld aan zwervers, omdat er zat zijn die doen alsof en geld genoeg hebben, maar een hap eten op z'n tijd kunnen we toch wel missen?:cheers:
 
En van geld dat je ze geeft wordt door velen eerder drank of drugs dan eten gekocht, dus dat eten geven lijkt ook mij een beter idee!!
 
Wat een onzin, deze eettentjes horen er gewoon bij. Goeie Tsjechische hap voor een redelijke prijs.
Maar goed als die tentjes weg zijn zijn er nog 3 MC donalnds en 2 KFC waar die zwervers kunnen hangen. Kortom je lost er het probleem niet meer op.
 
Beste Laura, heb je wel eens bij zo een tentje wat gegeten?

Ik denk het niet.

Maar, gewoon opschonen die zooi.

Maak de stad weer schoon.
 
Bovenaan