Eetadresjes in Kutna Hora. 1. Mijn favoriet: Restaurace U Kamenneho Domu (Bij het Stenen Huis, zie “Monumenten van KH, een bloemlezing”) (Is van Michaela, ons vriendinnetje, doe haar de groeten van Kees!) Met tuin/binnenplaats! Ingang door restaurant of door poort tegenover Stenen Huis. Lierova 147, tegenover het Stenen Huis. Eenvoudige tsjechische keuken met uitgebreide kaart. (CZ, GB en D) Veel tsjechen eten hier de lunch, (hotova jidla) dus 11.00-12.30 erg druk. Kwaliteit zit dus ook wel goed. Bijna overal zit een aardige groentebijlage bij: sla, kool, komkommer, tomaat Vermeldenswaard (maar dat is mijn smaak): Panenka (Varkenshaas van de grill met sausjes) Diabolic chicken kettle (nr. 65?? van de menukaart) Pittig (niet te) schoteltje met kip, paprika, ui, etc in saus Miners kettle (nr. 97?? van de kaart) Pittig (niet te) schoteltje met varkensvlees, paprika, ui, braadworst, etc. in saus Als je grote honger hebt: Burgemeester (nr 99?? van de kaart) Varkens schnitzel met paneer van aardappelpure Als bijlage kun je ook vragen naar “Karree” (pikante aardappelschijfjes/chips) 2. Restaurace U Žluteho kola (vroeger Donna) Met tuin onder grote bomen achter restaurant. Lekker bij heet weer. Zit in straatje onderaan het centrale plein schuin rechts achter het terras van de pizzeria 3. (Hotel) U Kata. (De Beul) Ons slaap adres. Zit vanaf de camping na de rotonde rechtdoor die hele lange straat (Masarykova) af tot kruispunt met stoplichten, bank links. Bij stoplichten linksaf (je mag niet rechtdoor). Na ca. 200 m. aan de rechterkant een hek (tegenover bakkerij Benes), naar de parkeerplaats. Daar parkeren. Leuk interieur van restaurant. Ook terras buiten. Keuken is goed. 4. (Hotel) Hrncire (De Pottenbakker) Met tuintje met mooi uitzicht op de Jacobskerk! Zit in straatje naar de ingang van de burcht, tegenover tabakszaak met pijp. Goede keuken 5. Restaurace V Rudharce (Huis Van de familie Rudharka) Zit diep onderaan pleintje aan de torenkant van de Jakobskerk (Jakobskerk 100 m voorbijlopen, links kijken) Met tuin. Lekkere spareribs 6. (Hotel) U Varhanare is gesloten 7. Restaurace Kometa (De Komeet) Met terras. Zit aan de weg net voorbij de burcht en schuin tegenover U Varhanare. Keuken is niet zo denderend, maar acceptabel. Leuk terras om “aapjes te kijken” Tegenover Kometa zit een hek in de muur, waardoor de bezoekers op weg naar de zilvermijn komen in hun stofjassen. 8. Pizzeria U Sneka (De Slak) Zit in straatje naar beneden tussen Hotel Medinek en VVV (100 m naar beneden) Beste pizzeria in KH. Hebben er ook andere maaltijden, zijn ook goed. 9. Pizzeria Sole Mio. Zit naast het Stenen Huis (bij Michaela) Is goed 10. Hotel U Růže. (De Roos) Met heerlijk buitenterras achter. Zit bij de bottenkerk. Beetje chique en iets duurder maar wel goed. 11. Restaurace U Balánů. Tegenover de bottenkerk zit tegenwoordig ook een restaurantje. De naam is goed, maar ik was er nog niet eten. In z’n algemeenheid: Niet eten in Tsjechie: Biftek. Ze gebruiken eigenlijk geen biefstuk, maar bieflappen en vermoorden het vlees helemaal. Net schoenzolen Niet eten bij: De Pizzeria Navona op het centrale plein. Duur en slechte keuken! Niet vergeten te bezoeken: Bierstube Dacicky. (Biermerk uit Kutna Hora) Zit een beetje weggedoken. Vanaf voordeur restaurant Michaela linksaf richting hoofdstraat (Husova). Op de hoofdstraat rechts omhoog. Na 20 meter links omlaag. Schuin rechts aanhouden en dan links. Of: Vanaf de gotische bron schuin rechts 100 m naar beneden en dan rechts. Leuk middeleeuws interieur en tuin achter buiten. Is ook restaurant. Keuken wisselend. Vrijdag en zaterdag soms livemuziek in de tuin. Prijzen zijn overal tsjechisch. Voor 100 – 200 kronen heb je een hoofdmaaltijd, 30 kronen erbij voor aardappeltjes, frietjes e.d. Bier en drankjes tussen 15 (0,3 L) en 30 kronen (0,5 L Pilsner Urquell).
uitprintbare restaurant informatie Kutna Hora Hoi Keesi, Super. Ook maar weer een uitprintbaar document van gemaakt. Maar de mening over de biefstuk deel ik niet helemaal met je. Meestal is het slecht. Maar als je kiest voor de rumpsteak en vraagt of ze het krávavy (volgens mij niet de op de juiste manier geschreven / medium willen bakken in de juiste restaurants, dan smaakt het mij goed. Ik ben nl. nogal kieskeurig en heb toch menig restaurant gevonden. Alleen nog niet in de omgeving van Kutna Hora.
Hey Keesi, Buiten Kutna Hora (in Caslav) zit ook een goed restaurant, La Kuchinke. Zit aan het centrale plein van Caslav. Goede bediening, goed eten en een aardige vrouw/ eigenaresse. Trouwens keuken van Medinek is ook een stuk verbeterd. Greetz Roy
Ik was vorige week weer in Kutná Hora. Het door Craigie aangeduide restaurantje tegenover de Kostnice (bottenkerk) heet U Balánů. Inderdaad lekker gegeten! Er moet verder wel een aantal wijzigingen in mijn adreslijstje gemaakt worden: U Varhanaře, het restaurant tegenover het Jezuiten college met het mooie uitzicht op de valei van de Vrchli, is helaas gesloten. Wat verloedert het terras van zo'n gesloten restaurant snel! Restaurant Donna is overgegaan in andere handen en heet nu: Restaurace Zlutého Kola. Heb er nog niet gegeten, maar de tuin met de bomen is op warme dagen nog steeds aan te bevelen. Kan een van de moderatoren deze wijzigingen in mijn eerdere tekst aanbrengen s.v.p?
Is gebeurt, Keesi. Kijk even, of ik het goed heb gedaan. Groetjes! Ook de latere aanpasingen uitgevoerd.