Eerste Gay Pride in Praag - 10-14 aug. 2011

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik moet wel lachen om jou!!.. Probeer het een keertje zelf!!..

Misschien gaat er een hele (nieuwe) wereld voor jou/jullie open!!..

Succes!!..

Char.

Nou Char die wereld bestaat voor ons al 40 jaar dus er valt weinig meer te leren. Maar als ik in een restaurant in Praag zit waar 2 stellen tussen 35 en 45 jaar over tafel ( de tafel waar ik bij aangeschoven ben) elkaar af zitten te lebberen dat hoeft voor mij niet.
 

Tabe

† In Memoriam
We dwalen, zoals gewoonlijk, weer eventjes af.

Maar het is een goede zaak dat in Praag een Gay Pride wordt gehouden. Het is algemeen bekend dat het met de tolerantie in het voormalig oostblok maar matig is gesteld t.o.v de homo-emancipatie. Zie bijvoorbeeld Polen en Rusland.
Tsjechie is een modern land en Praag een moderne stad. In een vrij land behoort vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van godsdienst, persvrijheid en ook de vrijheid voor mensen die toevallig op het zelfde geslacht vallen.
En, inderdaad, het staat een ieder vrij om mee te doen aan een dergelijke manifestatie net zoals een ieder vrij is om daar NIET aan mee te doen.
 

kuurgast

Donateur
Goed dat je er over begint Camjo want de afgelopen dagen is er veel geschreven over het evenement in de Tsjechische kranten.
De plaatsvervanger van president Vaclav Klaus(= momenteel in Australië) ,Petr Hájek heeft een uitspraak gedaan die omschreven kan worden als "Klaustrofobisch" wat veel discussies gaf.
De ambassades van 13 landen hebben een gezamenlijke verklaring gegeven waarin ze achter de Gay Pride staan ,wat weer een protest opleverde tegen de Amerikaanse ambassadeur Norman Eisman.
De burgemeester van Praag heeft zijn naam gegeven omdat het niet mogelijk is de Gay Pride financieel te steunen.
De discussies van lezers in de kranten zijn wisselend net zoals we in Nederland kennen.
 

kuurgast

Donateur
images


Over enkele uren gaat de Prague Pride van start met als thema Tolerantie.
Het hele programma kan je vinden hier.
Wat zijn de verwachtingen voor Tsjechië?
Als je het weer bedoeld dat gaat iedere dag warmer worden weeronline.nl/Europa/Tsjechie/Praag/.
Verder in het nieuws:
Na alle commotie in de pers heeft de organisatie van de Pride gezegd dat ze niet konden hebben gehoopt
op een betere reclame voor hun vertoning van concerten, filmvoorstellingen en de parade is ,dan de verklaringen van Hájek en later door president Václav Klaus in zijn verdediging.
Bron:ceskapozice.cz/en/news/.
 
Prague Pride - De eerste Praagse Pride

Hier al een tijd geleden gepost en ik had wel wat eerder mogen schrijven, maar vandaag is het eerste Praagse pride festival losgebarsten.

5 dagen events, parties, theater, film, workshops enz. enz.

Een van de organisatoren is Nederlands en het geheel wordt ondersteund door de Nederlandse ambassade hier in Praag (de ambassadeur was vandaag op de openingsreceptie), en ook Boris Dittrich (human rights watch New York) is aanwezig en zal spreken op een aantal events.

hoogtepunt van het festival is de feestelijke parade op zaterdag 13 aug (a.s. zaterdag) en een festival met diverse nationale en internationale artiesten op het podium.

meer informatie (in CZ, EN, DE) op www.praguepride.com en op onze faceboek pagina's www.facebook.com/praguepride

Iedereen (zeker dus ook mensen die niet direct tot de LGBT community horen) zijn van harte uitgenodigd. Het wordt een feest voor iedereen.

Bastiaan
 
Wow, gelijk groots aangepakt. Ik hoop dat het alles wordt wat de organisatie van hoopt en zonder wanklanken. Enjoy
 
Het leeft wel in ieder geval, gisteren werd ik op straat door een medewerker van de lokale radio (Cesky Rozhlas Pardubice) gevraagd mee te werken aan een enquete over deze pride.
 
Ben ontzettend benieuwd naar alle reacties, zowel positief als negatief. Wij zijn Gay Pride nu aardig gewend maar voor de Tsjech gays is het erg spannend - massal 'uit de kast' :hoppa::party!:
en ook nog 'in your face' :sterretjes::sterretjes::sterretjes:
 
Een bijzondere ervaring was het voor ons.
De optocht was een mengeling van stil protest, opkomen voor mensenrechten tot aan dansende, feestende en soms zelfs uitgedoste mensen.
Ik zag gezinnen met kinderen, moeders met protestborden met daarop een verwijzing naar de president (Tekst: "mijn zoon is geen afwijking").
Een man met een bord: "Ik schaam mij voor mijn president", studentengroepen, veel toeristen, internationale groepen, etc.
Op Strelecky Ostrov (eilandje in de Moldau) waar de tocht eindigde was het voornamelijk een feest. Onderweg een aantal rechts extrimisten en een paar mensen uit een Christelijke groepering die een tegengeluid lieten horen. Er was erg veel politie op de been.
Nu ben ik niet zo'n uitbundige vierder en ging het mij vooral om zichtbaarheid dus we zijn vrij snel gegaan. Het hand in hand lopen op straat vond ik al heel wat. Misschien was dat gevoel wel juist de reden (samen met de houding van Klaus en Hajek) dat ik het een zinvolle optocht vond. Gelukkig niet alleen maar extravagantie maar een goeie mix. Toen we later op de avond nog even op het overvolle eiland gingen kijken was duidelijk dat een heel breed publiek en enorm veel mensen volgens mij een heel fijne dag hebben gehad. In de hoop dat het ook voor zichtbaarheid, eigenwaarde en misschien zelfs acceptatie ook iets iets bijgedragen heeft, kijk ik er tevreden op terug.
 

kuurgast

Donateur
Jjiskra :top: altijd leuk om een verslag te lezen van mensen die er geweest zijn. Fijn om te lezen dat het allemaal meeviel met de tegendemonstratie. Hopelijk kunnen ze volgend jaar in Praag net zo'n mooi groot feest maken als we van Amsterdam kennen en er niet zoveel politie meer nodig zal zijn.
 
Bovenaan