Duiken in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: duiken in Tsjechie

Ik woon in Liberec en wij (mijn vrouw onze baby en ik) gaan vaak wandelen bij het Liberec reservoir. Laatst zag ik daar een persoon met een complete duikuitrusting, die van plan was te gaan duiken daar in het water. Volgens mij moet er in Liberec ook een vereniging zijn voor duikers. Ik kan helaas geen Tsjechisch, dus misschien zijn er kenners van de Tsjechische taal onder ons die eens in google kunnen kijken met Tsjechische zoekwoorden als: duiken +duikvereninging +Liberec

Misschien dat er dan wat informatie boven water komt.
 
Re: duiken in Tsjechie

Volgens mij wil je de volgende site bekijken (in het Tsjechisch, maar daar valt doorheen te komen?): http://www.stranypotapecske.cz/index2.htm?soubor=kontakty/lidi.asp&Pismeno=K kies dan voor Lokalita, kies Cesko, er verschijnen 124 lokaties. Per lokatie heb je detail info inclusief kaart. Bij de basisgegevens staat o.a. 'hloubka', dat is de diepte, en 'viditelnost' dat is het aantal meters zicht dat je normaliter hebt. Bij Liberec zag ik een locatie waar in de beschrijving het woord 'POZOR' (Let Op) in voorkwam, dat 't een privé terrein is. Dus wel jammer dat 't geen engelse site is, want dat soort info heb je wel nodig... Eén mooi ding is dat ze onder hun menu bij 'Slovnik' wel een vertaling van Tsjechische naar Engelse duiktermen geven!!! (inclusief: 'POMOC', dat is dus 'Help!'. Handig te weten in speciale gevallen.)
 
:apie: Hallo,
Wij (mijn gezin) gaan van 21 juli t/m 6augustus op vakantie in Tsjechie en ik wil er ook gaan duiken. Wie kan en wil tijdens zijn/ haar vakantie ook duiken in Tsjechie ??
Groet,
Arjan
 

Esthertje

Geroyeerd Lid
Ik heb nog nooit van iemand verhalen gehoord over duiken in Tsjechië, gebeurd dat dan in een meer ofzo. Maar daar zie je toch geen moer. Vertel eens wat meer, wat moeten we erbij verwachten. Ik ben weleens wezen duiken op de Dom. Rep. daar heb je die prachtige riffen en vissen. In Kroatië schijn je ook mooi te kunnen duiken, maar in Tsjechië? Je kan er een hoop, maar duiken?
 
Binnen onze regio ken ik geen duikmogelijkheden. Ben dus erg benieuwd naar waar en hoe. Misschien ergens in grotten of een heel diep en helder meer. De enige Tsjechische Hobbyduiker die ik ken gaat naar Egypte of Kroatië. Heb hem nog niet over duiken in CZ gehoord
 

Marcel

Moderator
er is wel een duikclub (www.divers.cz) maar daar kan ik weinig vinden over duiken in Tsjechie zelf. ze maken meer reclame voor duikreizen naar warmere (zee)oorden.
ik heb zelf ooit in meren gedoken in Ierland en Schotland. ijskoud doch zeer helder water. maar weinig leven te bespeuren. zelfs geen monster van loch ness ! wel enkele lege flessen van miswijn en een oude fluitketel. die engelsen drinken zelfs thee onder water !! :deuk:
ik vrees dat er ook weinig te vinden is in Tsjechie, behalve in de forelkweekvijvers ?? daar zou ik wel eens met een harpoentje willen duiken. :oeps:
al zal het water in tsjechie wel helderder zijn dan als in nederland.
of wellicht duiken in volgelopen afgravingen ? mijnschachten ? spannend, doch voor claustrofobisten niet aan te raden.

succes met het vinden van een buddy.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Zou er niet geduikt kunnen worden in de grotere meren, bv. lipno of bij Luhacovice, daar is ook een stuwmeer. En het water in die meren is toch helder???? Na zdravi!!
 

Marcel

Moderator
duiken wel, goed zicht, lekker (extreem) fris water. :koud:
alleen geen fluit te zien. (zo koud is het) :D
in de vinkeveense plassen gaan duikers al uit hun dak als ze een cola-blikje hebben gezien, de stumpers.

marcel
 
Al meer dan twintig jaar kom ik bijna jaarlijks in Tsjechië, maar nog nooit iets over duiken gezien, tot afgelopen herfst.
Mijn Amsterdamse duikvereniging (manta.nl) is toen van start gegaan met een ijsduikspecialty, waar ik aan mee doe. Daarop ben ik op zoek gegaan naar duikstekken waar in januari en februari ijs gegarandeerd is...
In de zoektocht kwam ik er achter dat Tsjechië echt overal CMAS duikverenigingen heeft en minstens net zoveel PADI duikscholen. Inmiddels hebben wij contact met meerdere duikclubs en afgelopen kerst heb ik samen met hun enkele meertjes (steengroeven) bezocht om te kijken of dit iets is om daar de specialty onder het ijs af te ronden.

Conclusie: wij gaan eind februari duiken in de buurt van Plzen en Praag. :koud:
Qua zicht duidelijk beter dan Nederland, flora en fauna vergelijkbaar.

Meer info???
Mail naar duikenintsjechie@olderik.nl of kijk op:
http://www.potapeni.cz/
http://scuba.pes.cz/
een zustervereniging:
http://www.manta.CZ/
 
duiken in tjechie ,hoe kom je erbij er is hier toch geen zee met mooie vissen...wel heb ik verleden jaar een hele groep duikers bezig gezien in een onder gelopen oude steengroeve,maar volgens ons was dit meer om te oefenen(want wat zie je daar nou onder water)kijk bij mij foto's,noord moravie onder lom rampa
 
duiken omgeving Benesov

Weet iemand hier een duikcentrum en enkele leuke stekken in de omgeving van Benesov (zo'n 50km onder praag)?

Ben benieuwd met de ervaringen van mensen die in Tsjechië gedoken hebben, en met welke duikcentra men ervaring heeft.

Ik heb wel enkele Tsjechische sites gevonden, maar daar is geen touw aan vast te knopen voor mij...

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden. :)
 
Duiken

We gaan volgende week naar tsjechie om huizen te kijken. Maar ik zou het graag willen combineren met duiken......:lekker:
Wie weet in omgeving trutnov,zacler gelegenheid om te duiken?
:zwaai:
 

Marcel

Moderator
wij doen ook aan duiken, maar nog nooit hebben wij de drang gehad om tsjechisch duikwater te zoeken.
lijkt mij net zo donker en koud als in Nederland. (oke, wij zijn mooi weer en mooi water duikers, Caribisch gebied + Thailand enzo.)
ik denk zelf, dat meren achter een stuwdam misschien wel interessant zouden kunnen zijn, als er tenminste een boerderij of een half dorp onder water is gezet tbv van de stuwdam.
 
Bovenaan