Discriminatie van Tsjechische Roma (Zigeuners)?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat vinden jullie van onderstaand artikel en de situatie met de Roma in Tsjechië in het algemeen?

Restaurant owner wins discrimination case with Romanies

PRAGUE- Karel Svoboda, the owner of a restaurant in Nachod, east Bohemia, today won the court dispute in which he was accused of racial discrimination against Romanies.
The court ruled that Svoboda need not apologise to local Romanies or provide any financial compensation for his personnel's refusal to serve them, allegedly due to their colour of skin, as the plantiffs asserted in their complaint.

The definitive verdict was delivered by the Prague High Court today in the appeals proceedings. The court thus changed last year's verdict of the Hradec Kralove Regional Court, according to which Svoboda was to sent a letter to the Romanies with his apology and pay each of them 20,000 crowns as compensation.

Today's verdict cannot be further appealed, but it is possible to take the case to the Supreme Court.

The incident took place in February, 2002, in the Sport restaurant in Nachod. Romanies, accompanied by a Romany adviser from the district office, decided to check whether racial discrimination was taking place in the restaurant.

When they occupied a table, a waiter told them that it was reserved for a group of footballers. Svoboda says that they could have changed to another table, but according to the Romanies, the waiter prevented them from doing so, saying that he was ordered by Svoboda not to serve Romanies as otherwise he would lose his job.

Unlike the first-instance court, the appeals court upheld the defendant's complaint and cancelled its ruling.

The court stated that Svoboda had proved that no racial discrimination took place and that he treated all his guests equally, regardless of their skin colour.

The court pointed to the testimony of witnesses who said that another group of Romanies was being served in the restaurant at the same time.

According to the verdict, each of the four plantiffs should pay a 122-crown court fee in connection with the hearing of their case by the Hradec Kralove Regional Court. Additional court fees are to be calculated.

(Dezelfde topic staat in het Tsjechisch ´´sprekende´´ gedeelte van dit forum)
 
Gezien het feit dat de Roma’s bij voorbaat iemand meegenomen hebben naar het restaurant om de discriminatie te bewijzen, vind ik het een soort “uitlokking”. Het is dan ook niet moeilijk om in zo’n situatie problemen te creëren. Daarmee wil ik niet zeggen dat het in scene gezet is, ik ben er tenslotte niet bij geweest. Aanklagers weten het ook niet precies, gezien de diverse verklaringen bij de rechtbank.

Persoonlijk vind ik wel, dat iedereen in een restaurant bediend moet worden, of die nou zwart, blank of zigeuner is. Als die zich maar gedraagt.
 
En na het eten ook betaalt!

Een paar jaar geleden is op 't nieuws geweest dat Roma's vaak met een heel group gewoon een winkel binnenliepen, aten wat ze konden en dan weer vertrokken. Zonder te betalen.
Ik kan er best wel inkomen dat als de eigenaar van het restaurant een paar keer heeft meegemaakt dat de Roma's daar komen eten en dan niet betalen, dat hij ze dan niet meer wil bedienen.
Ik spreek het niet goed, maar ik begrijp het wel.
 
Janina schreef:
En na het eten ook betaald!
Soms is het niet te vreten, dan wil je niet betalen. Maar aan andere kant, dan laat je het staan en eet je het niet op.
laugh.gif
 
Inderdaad het is een moeilijke kwestie met de Roma. Want de eeuwige vraag is worden zij gediscrimineerd omdat velen van hen zich misdragen of misdragen velen van hen zich omdat ze toch wel gediscrimineerd worden?

Ik kan me inderdaad voorstellen dat als zo´n restaurant eigenaar vaker problemen heeft gehad met Roma in zijn restaurant, dat hij ze al bij voorbaat niet binnen wil hebben.

Ik kan me ook voorstellen dat de Roma die wel nette fatsoenlijke mensen zijn die hun hele leven gediscrimineerd worden, het zat zijn en zo´n inspecteur meenemen.

Het is een kwestie van stereotiepen en geschonden vertrouwen. Maar ook van aanpassingsvermogen en tolerantie.
 
Er zal ongetwijfeld gediscrimineerd worden, maar de rechtbank heeft terecht geoordeeld dat daar nu geen sprake van was. Er staat immers in het artikel dat getuigen hebben verklaard dat er tegelijk aan een andere tafel wel zigeuners zaten te eten.
 
Ach het probleem rondom Roma's is groot in Tsjechie.
Kun je beter niet an beginnen met discussieren, kom je niet uit. Het is een wij-zij verhaal. Roma's (niet allemaal) misdragen zich en krijgen daarop reactie, uiteindelijk weet je toch niet meer wie begonnen is.
Feit blijft dat beide partijen anders omgaan met het leven, vrijheid en normen en waarden en dat beide partijen het niet van elkaar begrijpen of pikken.
Alleen sinds het woord discriminatie is "ontdekt" door de Roma kun je steeds meer van dit soort verhalen zien.
Aan de andere kant komen dan ook steeds meer de "misdragingen"van de Roma aan het licht...
Het is alleen dat we door westerse ogen naar de problematiek kijken en dan al snel de zijde van de underdog kiezen.
 
iemand probeert mij hier wijs te maken dat de Roma-zigeuners oorspronkelijk uit Indie zouden komen. Is dat waar???
 
awel dat dacht ik ook, roemenie dan, maar misschien heel heel lang geleden zijn die uit indie gekomen...
Nesta, gij moet dit zeker weten... HELP
 
komen inderdaad oorspronkelijk uit india.er zij een heleboel romastammen de bekendste zijn de sinti en de roma.de sinti komen oorspronkelijk uit noord india en pakistan,de roma komen uit de zuidelijke gebieden van india.de naam sinti is afkomstig van de Sindh rivier in noord india.de naam roma is afkomstig van Rahm.de belanrijkste god waar zij in geloofden.de eerst sintis kwamen in nederland in 1420. de roma,s zijn ook de hele wereld overgetrokken maar kwamen uiteindelijk voornamelijk in oosteuropa terecht.
 
Sterker nog: de Slavische talen maken deel uit van de Indo-Europese taalfamilie (zoals alle talen van Letland tot Bulgarije en van Polen tot Oost Siberië).
 
cor,merci voor de info!!!! kan ik sibiet mijn collega gelijk geven en der nog iets meer over zeggen... danke
 
weet je wat ik nu ff grappig vindt, bij ons heten ze zigeuners in het dialect, bohemers. naar het schijnt omdat vele voor ze naar onze streken kwamen, daar verbleven?
Racisme is nooit goed te praten, maar zigeuners hebben overal ter wereld een slechte naam. Ze werken niet, maar rijden met grote mercedessen, voor hun woonwagens. Zoiets schept al wantrouwen, daar bovenop hebben ze nog een andere huidskleur, om nog maar te zwijgen, over hun totaal eigen cultuur. toch blijf ik voor verdraagzaamheid pleiten. Bij ons is het ook een gegeven dat de bv. jeugdcriminaliteit onder de allochtone jongeren groter is. Toch wil dat niet zeggen dat alle turken en marokanen slecht zijn. Maar men mag ook niet beweren dat er nooit problemen zijn. Moeilijk onderwerp, hoor.
 
Bovenaan