Heeft half Tsjechië een beperking?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

eergisteren sta ik op de parkeerplaats te wachten bij de interspar in brno (waar de service zo goed is dat zelfs de vrouwen zich goed verkopen...).
komt er een dure Mercedes aan, parkeert op de gehandicaptenplaats, steekt de blauwe kaart achter de voorruit en loopt als een kieviet naar de supermarkt!!! huh.
5 minuten later... een jonge jongen stapt in een andere auto met blauwe kaart en rijdt weg. opmerkelijk goed ter been.
25 minuten later de volgende gehandicapte in een extreem dure auto en sneller ter been dan ik!!!

zijn er nu zoveel gehandicapten, zijn de kaarten gewoon te koop?
misschien ben ik ook wel gehandicapt als ze allemaal zo snel kunnen lopen?
 

kuurgast

Donateur
Kaarten worden voor langere tijd uitgegeven (3 tot 5 jaar in cz?), waarna opnieuw wordt nagegaan of de persoon er nog steeds een nodig heeft. Dus als oma is overleden, kan die kaart soms nog jaren gebruikt worden door de familie.
Je kan nu ook hele goede kopieën maken die bijna niet van echt zijn te onderscheiden.
 

Vodnik

† In Memoriam
De invalidenkaarten werden heel gemakkelijk uitgegeven. Er is inmiddels (althans in Praag) meer aandacht voor.

Curious is niet de enige met deze ervaring. Let ook maar is op het aantal invalidenparkeerplaatsen bij shopping centres als OBI / BAUhaus/max, Tesco, interspar . . . . dat is ook erg hoog.
 
het wordt steeds gekker..
in duitsland vind je langs de snelweg raststatten met bijkans meer invaliden plaatsen dan niet-invalide plaatsen,
vervolgens nog plaatsen voor mindervalides,
speciale plaatsen voor vrouwen die absoluut niet parkeren kunnen,
plaatsen voor kort parkeerders etc etc etc.
dat moet afgelopen zijn.
gewoon wie het eerst komt het eerst maalt.
 
Kijk, daar gaat het om, niet wie het het eerst komt die het eerst maalt.
Ik maal al jaren maar ben nooit de eerste.
Maarrr in Nederland is het niet anders.

Volkomen valide mensen springen uit de auto die ze geparkeerd hebben op invalideplaatsen.
Met een kaartje zichtbaar geplaatst.
Optreden, gewoon optreden.
Direct bij constatering de benen breken zodat ze dan volkomen legaal kunnen parkeren op een invalideplaats.
Zielig?
Welnee.
Doen!
 

Vodnik

† In Memoriam
In dat geval zijn het er niet genoeg! Telde vandaag 4 invaliden plaatsen op 30 totaal en dat maal 16 (zoveel lanes waren er)
Ik dacht altijd dat die bewakers die er staan zijn om toe te zien wie er parkeert maar mogelijk zijn dat de benebrekers?
('t zijn in ieder geval potige figuren)
 
Als rechtmatig eigenaar van een invalideparkeerkaart geniet ik in CZ van de hoeveelheid invalideparkeerplaatsen!:ja:
Wat een weelde! In Nederland heeft onze locale Jumbo 1! invalideparkeerplaats, die idd regelmatig bezet wordt door "mensen" die "even snel een boodschapje moeten doen, want de baby ligt alleen thuis, dus ik heb haast...." en andere rotsmoezen. Gewoon direkt de politie bellen. Helemaal klaar ben ik er mee:stom:

Maar voor de duidelijkheid: ook ik heb het gevoel dat je in Tsjechie een invalideparkeerkaart bij een pakje boter krijgt, gratis. Terwijl ze daar in Nederland, terecht, streng mee zijn. (maar dan wel de wet handhaven...:bloos2:)
 
Maar voor de duidelijkheid: ook ik heb het gevoel dat je in Tsjechie een invalideparkeerkaart bij een pakje boter krijgt, gratis. Terwijl ze daar in Nederland, terecht, streng mee zijn. (maar dan wel de wet handhaven...:bloos2:)

Ik denk dat dit een misvatting is, ik ken iemand die wel degelijk invalide is, maar te goed is bevonden voor een invalide kaart. Als je deze wilt hebben moet je toch wel behoorlijk wat mankeren.
Zelf zou ik in aanmerking kunnen komen, maar zolang ik nog lopen kan ben ik blij dat ik dat kan en dan heb ik nog geen invalidenparkeerplaats nodig.:D
 
MS is meer dan genoeg, zelfs verschrikkelijk, ik spreek voor mijn eigen als ik zeg dat ik zolang als ik nog niet perse ben aangewezen op een invalide parkeerplaats, ik er geen gebruik van wens te maken, die gun ik dan liever aan mensen die het harder nodig hebben. Dat er soms misbruik van gemaakt wordt, het zij zo, dat is niet te voorkomen.:(
 
Ik erger me ook regelmatig aan het misbruik van de plekken en de kaarten. De invalide-kaarten in Nederland..... Ik kreeg 2 jaar geleden het advies (van een bevoegde instantie nb!!) om ivm de toenmalige slechte situatie van mijn schoonmoeder een invalideparkeervergunning aan te vragen voor haar en mijn auto zodat ik haar overal naar toe kan rijden en dan kan parkeren op de daarvoor bestemde invalideparkeerplekken. Ik ken iemand die al jaren met zo'n kaart rond rijdt terwijl zijn schoonmoeder al een jaar geleden overleden is en er nog steeds (mis)bruik van maakt.........:kwaad:
 
Als ze je betrappen op misbruik of verkeerd gebruik van de kaart, staat daar in NL een fikse boete op (kan mij niet hoog genoeg zijn :(). Hoe zit dat in Tsjechië?
 

kuurgast

Donateur
Daar geven ze ook boetes voor misbruik van de kaart ,boete is 5.000Kč tot 10.000Kč. De politie heeft het daar wel moeilijk mee om te bewijzen dat er misbruik van gemaakt wordt.
Met minder dan twintig plaatsen moet minstens 1 gereserveerd worden voor gehandicapten , bij 40 plaatsen moeten er 2 zijn voor gehandicapten en met meer dan 40 parkeerplaatsen moet 5% worden gereserveerd voor gehandicapten. Bron:spravneparkovani.cz.
 
Als ze je betrappen op misbruik of verkeerd gebruik van de kaart, staat daar in NL een fikse boete op (kan mij niet hoog genoeg zijn :(). Hoe zit dat in Tsjechië?

geen idee eigenlijk..ga ik toch eens proberen..met mijn bus neem ik al gauw 3 plaatsen in..
dat moet toch wel wat opleveren..:D
 
Hoe kan het nu moeilijk zijn om het te bewijzen? :confused: Een kaart staat op naam, met foto. Als je op een invalidenplaats staat zonder geldige kaart, ben je aan de beurt.
 
Bovenaan