Veilig parkeren

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Helaas is door een briljante aktie mijnerzijds dit topic in z'n geheel verdwenen. :fluit:
Met enig kunst en vliegwerk heb ik alle bijdragen als quotes weten te redden. Neemt u mij niet kwalijk, het zal nooit weer gebeuren! :lmfao:
 
.
koldro01 schreef:
Hoi allemaal,

Het is voor ons de eerste keer dat we naar Tsjechie reizen. We hebben weleens gehoord dat autodiefstal vaak voorkomt? Is dat waar? Kun je op bv in Ceske Budejovice bewaakt parkeren?

Groetjes,
Ronald
barend schreef:
Ahoy Koldro01, welkom op het forum. Voor jou vraag kijk hier: www.google.com.

Veel leesplezier

Barend
kreidlerruud schreef:
Ha die Ronald.
Parkeren is in Ceske B. niet duur en bewaakt. Vlakbij het centrum (ongeveer 100 mtr. lopen).
Gr.
Ruud
Antonio schreef:
Ik heb geen cijfers bij de hand maar uit eigen ervaring weet ik dat Tsjechie wat betreft autodiefstal gevoeliger is dan Nederland.
Wat in ieder geval helpt is de afgesloten parkeerterreinen in de steden of anders de wielklem. Stuur- en pookslot zijn waardeloos. Alleen een startonderbreker heeft onze auto laten staan.
Maar laat dit je niet weerhouden van een bezoek aan Tsjechie, met een beetje boerenverstand gebeurt je niets.
PuNkEnStEiN schreef:
Antonio schreef:
Ik heb geen cijfers bij de hand maar uit eigen ervaring weet ik dat Tsjechie wat betreft autodiefstal gevoeliger is dan Nederland.
Dan moet je wel even aangeven waaruit jouw eigen ervaring bestaat, omdat je anders mensen misschien onnodig ongerust maakt. En dat zal de bedoeling toch niet zijn? ;)

Ik bedoel: als jouw auto daar gejat is terwijl dat in Nederland nog nooit gebeurd is, dan is dat geen bewijs dat er in Tsjechië meer auto's gestolen worden, nietwaar?
C.P schreef:
Wij parkeren de auto ook op de bewaakte parkeerplaats in Ceske Budejovice. Bevalt prima. (alhoewel daar onder het oog van twee politiebureaus onze autoradio gestolen is!).
Wij hebben zelf een wielklem die we in Tsjechie gebruiken. (omdat de vorige auto is gestolen in Susice). Helaas past hij niet op de velgen die we nu hebben. Maar je mag hem rustig lenen hoor! (geeft wel een veilig gevoel!)
Verder voelen we ons in Tsjechie echt wel veilig hoor!:zwaai:
Antonio schreef:
PuNkEnStEiN schreef:
Dan moet je wel even aangeven waaruit jouw eigen ervaring bestaat, omdat je anders mensen misschien onnodig ongerust maakt. En dat zal de bedoeling toch niet zijn?
Je hebt gelijk, dit heeft nog wat uitleg nodig;

Een paar jaar geleden is er geprobeerd onze Volkswagen van voor de oorlog (die allereerste in Irak dan) zonder vragen mee te nemen. In Nederland kun je deze auto bij wijze van spreken met open deuren laten staan, niemand wil zo'n 'oldtimer'. In Tsjechie is het stuurslot/contact om zeep geholpen en 'de eerste autoradio ooit' meegenomen. De sukkels hadden echter geen idee dat er een startonderbreker opzat. Blijkbaar hadden ze gedacht dat zo'n rood knipperend lampje alleen maar kerstversiering was.

M.a.w: waar wij in Nederland niet bij stil stonden gebeurde wel in Tsjechie, dat dit geen uitzondering was werd ons ook bevesigt bij de garage die een prachtig noodcontact had gemaakt. Daar werd ons ook verteld dat met name de Duitse merken gevoelig waren voor diefstal. Daarom, voor alle zekerheid, nu een wielklem.
PuNkEnStEiN schreef:
Antonio schreef:
..... dat dit geen uitzondering was werd ons ook bevesigt bij de garage ..... Daar werd ons ook verteld dat met name de Duitse merken gevoelig waren voor diefstal.
Dat is volgens mij in Nederland niet anders.

Maar jouw mening is dus gebaseerd op een enkele eigen ervaring en "van horen zeggen", zonder dat die garagehouder overigens een vergelijking met Nederland kon maken. Jij hebt er zelf van gemaakt dat het "dus" in Tsjechië erger is dan in Nederland.

Het is vast al eens eerder gevraagd, maar wie weet er statistieken op te duiken over het aantal autodiefstallen in Nederland en Tsjechië, zodat we een echte vergelijking kunnen maken?
Antonio schreef:
Het enige wat ik wil zeggen is dat die oude bak in Tsjechie is opengebroken en dat ik alleen daar nu een wielklem gebruik. "'Dus" is voor mij persoonlijk Tsjechie erger dan Nederland. Kom nu maar op met die cijfers..
Maria schreef:
Ook onze VW Passat is bijna gestolen, stond er nog dankzij de startonderbreking (op een druk bezette P bij skigebied Lysa Hora). Helaas wel veel schade en kon niet meer mee gereden worden. Voor mij geldt dus hetzelfde als voor Antonio. Ik denk ook niet dat dit slecht een subjectief gevoel is, volgens mij heb ik wel eens cijfers gezien, weet helaas niet meer waar.
PuNkEnStEiN schreef:
Op www.stavc.nl zijn de gegevens over Nederland te vinden.

In de eerste helft van 2008 werden 5.738 personenauto’s gestolen. Dat is 4,1% minder dan in de zelfde periode van vorig jaar. De dalende lijn zet zich hiermee voort: sinds 2000 is het aantal diefstallen gehalveerd.
Per maand zijn dat er dus bijna duizend, wat ik best veel vind!
En over de populariteit van Duitse merken in Nederland:

Volkswagen populair
Er zijn grote verschillen in aantallen diefstallen tussen de automerken. Gemiddeld werden in het eerste halfjaar van dit jaar 8 op de 10.000 auto’s gestolen. Het meest populair was Volkswagen. Daar was de diefstal twee keer zo groot als gemiddeld en werden er 16 per 10.000 gestolen. Ook Mercedes en Audi (14 per 10.000) en BMW (13 per 10.000) werden veel gestolen.
Benieuwd of iemand vergelijkbare gegevens over Tsjechië kan vinden.
Zelena schreef:
Hoi!
Jeroen en ik komen nu ook alweer een jaar of 5-6 in Tsjechie. Een paar keer per jaar. We hebben al in heel veel steden onze auto geparkeerd, ook in Ceske Budejovice. We hebben nog nooit het gevoel gehad dat onze auto niet veilig was. Niet meer dan in Nederland in ieder geval. In Ceske Budejovice parkeren we meestal gewoon op het centrale plein. (Wel goed opletten dat je niet op de gereserveerde plaatsen van het Mestky Urad gaat staan... dan krijg je een boete!)
Corrie schreef:
En wat voor auto hebben jullie Zelena?

Wij hebben bijna altijd in Japanners gereden en nog nooit las gehad. En we komen er al zo'n 40 jaar bijna ieder jaar.
Mijn ouders kwamen vroeger heel veel in Hradec Kralove midden in de stad, bij het station. Zij hebben altijd een Franse auto gereden en ook nooit last gehad.
Dus als ik ons reken worden er zelden auto's gestolen in Tsjechië!!
Riko schreef:
Punkenstein, die link van stavc.nl had ik ook gevonden. In een pdf die je kan downloaden staat al een interessant overzicht op blz 11 en 12. Tsjechie staat op de 4e plaats wat aantal gestolen nederlandse voertuigen betreft. Als je dat koppelt aan het aantal mensen dat een land bezoekt is de vierde plek behoorlijk hoog. Op bladzijde 12 zie je wel dat het behoorlijk afneemt..

Aan de andere kant, we hebben het dus misschien over 28 gestolen Nederlandse autos in Tsjechie... Op de duizenden vakantie gangers.. Ik denk dat de meeste mensen dat risico wel willen nemen... Maar goed, de vraag was of er ook Tsjechische cijfers zijn,

Ik heb niet zo een mooi rapport als bij stavc kunnen vinden voor Tsjechie, maar in dit artikel worden toch een aantal getallen genoemd.

http://www.cbw.cz/en/efforts-to-stop...drop/9577.html.

De overheid heeft het over 16.000 voertuigen in 2008. In 2007 17.000.

Volgens mij is het absoluut aantal gestolen voertuigen hoger dan in NLD. En ook nog eens per 100.000 inwoners. Iets wat men ook doet bij onderstaande link en gevoelsmatig ook eerlijker vergelijken is

Bij http://www.europeansourcebook.org/ is een gigantisch boekwerk met statistieken te bekijken.

Helaas, in 2009 komt er een voor de periode tot 2007. Het huidige rapport laat statistieken zien over 2001, 2002, 2003.

Ik heb niet alle tabellen bekeken, een aantal, en in bijna allemaal scoort NL slechter, behalve in autodiefstallen. Maar goed het zijn wel cijfers van vroeger.
PuNkEnStEiN schreef:
Bedankt, Riko, mooie site. Zo kunnen we e.e.a. toch enigszins vergelijken. :)

Voorlopige conclusie: er worden in Tsjechië verhoudingsgewijs kennelijk meer auto's gestolen dan in Nederland.

Resteert de vraag: is het aantal gestolen auto's van vakantiegangers dermate hoog dat men hierom moet afzien van een bezoek aan Tsjechië?
Afgaand op mijn eigen ervaringen en wat ik erover o.a. op dit forum gelezen heb, denk ik dat men rustig met de auto naar Tsjechië kan gaan, mits men dezelfde voorzorgsmaatregelen neemt als in Nederland.
Zelena schreef:
Corrie schreef:
En wat voor auto hebben jullie Zelena?
Wij hadden tot een jaar geleden een nissan micra, nu een peugeot 306 break. Ook zijn we een aantal keer met de supernieuwe Toyota verso van mijn schoonouders en met een audi A4 van een paar jaar oud in CZ geweest.

PuNkEnStEiN schreef:
Resteert de vraag: is het aantal gestolen auto's van vakantiegangers dermate hoog dat men hierom moet afzien van een bezoek aan Tsjechië?
Afgaand op mijn eigen ervaringen en wat ik erover o.a. op dit forum gelezen heb, denk ik dat men rustig met de auto naar Tsjechië kan gaan, mits men dezelfde voorzorgsmaatregelen neemt als in Nederland.
Helemaal mee eens punkenstein!
 
Char vroeg mij per PM om een eerder door hem verteld verhaal in dit topic te plaatsen. Dit is het desbetreffende verhaal:

Het jaar weet ik niet zeker, 1992 of zo. Wij stonden op de camplng vlakbij Tabor, met onze Tsjechische vrienden. Mijn vriendin en ik gaan een dagje naar Ceske Budejovice. Niels blijft op de camping, bij onze vrienden. Hij is tenslotte al net 12. Mooie stad! Ik was er al eens eerder geweest, met mijn vriend Martin. Vlak bij het centrum, in een brede straat, met links en rechts wat kleine winkels, parkeren wij de auto.Geen verkeersborden van parkeer- of stopverbod. Een stuk verderop staan, rechts, ook wat auto's geparkeerd. Ik zet mijn auto halverwege de straat, voor een winkel. Wij de stad in. Straatjes door. Wat een mooi en groot plein!! Bakkie gedaan op een terras, gebakje erbij. We lopen terug naar de auto. Wij hadden een rode citroen BX. Zag je toen niet veel daar, en Tsjechen reden er zowiezo niet in. We komen bij de auto. Erachter staat een behoorlijk grote bestelvrachtauto, met alle 2 de achterdeuren wijdopen. Laden ,of lossen of zo. Maar goed, wij komen dus bij onze rode BX. Ik kijk... Heeft een of andere lamlul, vanaf halverwege de achterdeur, tot aan de linker voorziijde, een "spoor" getrokken met zijn bumper of zo!! Een diep spoor dus!!.... Ja, wat moet je dan?.. Aangifte doen bij de politie, voor de verzekering. Wij lopen terug naar het eind van de straat, om de naam van de straat op te schrijven. En weer terug, voor het huisnummer van de winkel. Ik zeg nog: we gaan een politiebureau zoeken. Ik steek mijn sleutel in het portierslot. Niks dus!! We proberen de reservesleutel van mijn vriendin. Gaat ook niet!! Andere kant van de auto, twee sleutels geprobeerd. We krijgen 'm niet open!! Ik probeer het nog een keer aan de bestuurderskant. Staat er opeens een vent naast me. Hij schreeuwt, in het Nederlands, in mijn oor: Wat moet jij bij mijn wagen!!!!.... Uw Wagen?... Ja, de mijne!!!. Op hetzelfde moment rijdt de wiite bestelbus, die erachter stond weg...... En daar stond ie!!!... onze eigen BX... in dezelfde kleur, helemaal schadevrij!!...
Carlo.

Hoezo?.. Toeval, bestaat niet?...
 

Freddy2005

† In Memoriam
Ooit heb je hierover reeds geschreven kachel, maar kreeg je dan ook een antwoord op deze vragen die je stelde aan een ander forumlid:

Kun je mij vertellen wat het inbouwen van een bearlock in een vw t5 kost in tsjechie?
Heb je tijd of zin dat uit te zoeken?
 
Ooit heb je hierover reeds geschreven kachel, maar kreeg je dan ook een antwoord op deze vragen die je stelde aan een ander forumlid:
nee freddie
en om eerlijk te zijn was het mij ook ontschoten, maar als jij het antwoord weet dan graag
ik weet wel dat het inbouwen goedkoper moet zijn in cz dan in nl aangezien de werkplaats tarieven veel lager zijn.
 

Vodnik

† In Memoriam
Een bearlock is schijnbeveiliging. Verzekeringsmaatschappijen in CZ geven dan ook geen premiekorting (tenminste niet de mijne, Allianz en CP).

Begrijpelijk als je weet hoe interessante auto's gestolen worden: met een kraanwagen.
Een autoalarm met bewegingsdetector lijkt dan nog wel wat effect te hebben.

Pieter
 
Donderdag 26 juli 2007 zijn we met Mehrdad en Sara en de honden naar Trutnov gegaan. Dit is een erg mooie stad. We hebben lekker lopen kuieren en buiten op een terras heerlijk gegeten. Onze grote schrik kwam toen we bij de auto terugkwamen. Dick was met Doni vooruit gelopen en schreeuwde iets naar ons. Wij begrijpen niet wat er aan de hand is. "WIELKLEM" .
Oh hoe kan dat nou?? Waarom een wielklem ?? Ons parkeerkaartje is nog zeker één uur geldig dus dat kan het niet zijn.
Aan Dick zijn kant was een papiertje op het raam geplakt. Er staat dat je 156 moet bellen. Ik dat maar gedaan. Met wat Duits en wat heen en weer gepraat begrijpen ze waar wij staan en met 10 minuten zou de politie er zijn. Dick loopt nog eens om de auto heen en ziet dat aan de achterzijde bij de benzinedop zand op de grond gestrooid is. Wij hebben gisteren getankt en de tank best erg vol gedaan. Waarschijnlijk door de warmte en doordat de auto wat scheef staat is er benzine gaan lekken. Nou ik zag mijn geest al dwalen. Dat wordt een vette bekeuring, verontreiniging van de grond en het weer opruimen van die zooi.
De politie komt en vraagt om het identiteitsbewijs van Dick en de autopapieren. Ik zeg tegen de agent dat we die dag ervoor getankt hebben en dat de benzine door de warmte waarschijnlijk is gaan uitzetten. De agent heeft van alles genoteerd en daarna de wielklem eraf gehaald. Dick kreeg zijn papieren weer terug en wij vragen wat wij moeten betalen. Nou wat ik nu ga schrijven geloof je niet: Wij hoeven niets te betalen. Het is eigenlijk meer van hun kant uit een waarschuwing van: pas op er lekt benzine. Wat een avontuur en wat een aardige agenten zijn er in Trutnov. Zoiets moet je in Amsterdam gebeuren, nou dan ben je nog niet jarig.



Kijk ook eens een positief verhaal over de politie.
 
Uit de cijfers blijkt nu dus ook dat er meer auto's in Tsjechie worden gestolen dan in Nederland. Niets om je voor te schamen, gewoon een feit. Waar rook is is vuur.
En is dat een rede om Tsjechie te vermijden? Nee, natuurlijk niet..... Die auto van ons was er ook bijna vandoor, maar we gaan steeds vaker naar Tsjechie. Alleen iets allerter dan voorheen, that's all.
 
:ja: Je zegt in andere bewoordingen hetzelfde wat ik eerder al zei:

PuNkEnStEiN schreef:
Voorlopige conclusie: er worden in Tsjechië verhoudingsgewijs kennelijk meer auto's gestolen dan in Nederland.

Resteert de vraag: is het aantal gestolen auto's van vakantiegangers dermate hoog dat men hierom moet afzien van een bezoek aan Tsjechië?
Afgaand op mijn eigen ervaringen en wat ik erover o.a. op dit forum gelezen heb, denk ik dat men rustig met de auto naar Tsjechië kan gaan, mits men dezelfde voorzorgsmaatregelen neemt als in Nederland.
 
:ja: Je zegt in andere bewoordingen hetzelfde wat ik eerder al zei:
En lees nog eens verder terug, quote;

Antonio schreef:

Ik heb geen cijfers bij de hand maar uit eigen ervaring weet ik dat Tsjechie wat betreft autodiefstal gevoeliger is dan Nederland.
Wat in ieder geval helpt is de afgesloten parkeerterreinen in de steden of anders de wielklem. Stuur- en pookslot zijn waardeloos. Alleen een startonderbreker heeft onze auto laten staan.
Maar laat dit je niet weerhouden van een bezoek aan Tsjechie, met een beetje boerenverstand gebeurt je niets.

;)
 

kuurgast

Donateur
Ik heb geen cijfers bij de hand maar uit eigen ervaring weet ik dat Tsjechie wat betreft autodiefstal gevoeliger is dan Nederland.
Elke tweede gestolen auto in Tsjechië is een Škoda. Het aantal gestolen auto's was vorig jaar 12.349 dat
is de helft minder dan 15 jaar geleden toen het gemiddeld met 25.000 gestolen voertuigen gewoon was.
Sinds 2004 loopt het aantal diefstallen van auto's terug. Na de Škoda volgen Volkswagen ,Alfa Romeo ,
Audi ,BMW ,Ford ,Renault en Peugeot van gewilde wagens. In auto.aktualne.centrum.cz staat een lijstje
van auto's die minder of niet gestolen worden : Fiat ,Peugeot ,Ford ,Toyota en Honda.
In NL is het aantal gestolen auto's in 2010 gestegen tov 2009 waar het aantal van 5862 wordt genoemd.

(zo te lezen kan iedereen beter in een Suzuki gaan rijden) :)
 
Ik blij dat ik mijn oude Skoda Favorit Forman niet meer heb. Na een kortstondig avontuur met een Chrysler rijden mijn man en ik nu allebei in een Toyota Aygo, en die zijn daar dus gelukkig niet erg populair:top:.
Die Favorit kon nog best interessant zijn, er rijden daar nog zat gammele versies van rond die wel wat onderdelen van mijn mooie Favorit hadden kunnen gebruiken:ja:
 
waar parkeren in Praag

Waar parkeren jullie in Praag, hoe betaal je daar heb je automaten hoe werken die daar net zoals in Nederland of anders.
 

Vodnik

† In Memoriam
Als je niet persé met auto in (centrum) Praag moet zijn, doe het dan niet! Centrum en delen erom heen (P1 P2 P3 P6 P7) mag je alleen met een vergunnig parkeren. Gevolg dat de wijken eromheen bomvol staan, vrije parkeerplaatsen zijn er dus nauwelijks meer.
Beste is je auto op één van de P+R plaatsen óf één van de grote outside winkelcentra (Zlicin, Cerny Most, Letnany) te parkeren en verder met Metro /tram /bus te reizen. Of je auto opengebroken wordt? Gewoon -net als in NL- geen zaken in het zicht laten liggen, nnog beter helemaal geen waardevolle zaken in je auto en zichtbaar dat er niets in ligt en parkeren op een plek waar er zicht op is (net voor een winkel ingang, bij een uitgang . . . )
 
Bovenaan