![]() |
|
|
#12 |
|
Actief Lid
|
Re: Køen
vasek, mierikswortel is echt wel bij ons te kweken hoor, wpijtig genoeg heeft mijn moeder haar plant geliquideerd, anders had ik je een er wat gescheurd. Let wel op, een mierikswortelplant woekert heel gemakkelijk, en neemt in een paar jaar algauw meer dan 1m² in beslag. (da's de reden waarom hij werd gesloopt). Mijn vader heeft mij (en trouwens het ganse dorp) dit kruid leren eten. In België kookt men er bijna niet mee, mijn vader gebruikte dit tegen heesheid (hij was amateur-toneelspeler, en -koorzanger).
Weet je wat, wanneer ik dit plantje ergens tegenkom, geef ik je een seintje. een Kren-liefhebber |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Legende
|
Veerle bedankt voor je aanbod.
Het ergste is, dat ik er een paar weken geleden in Tsjechie geweest ben. En Køen, .... helemaal vergeten. Ik begin oud te worden denk ik.Over een paar weekjes ga ik weer, nu schrijf ik het op. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Gast
|
Hoi Vasek,
Is Kren of mierikswortel niet hetzelfde als een rammanas, dit is een soort gitzwarte wortel, die zeer pittig van smaak is. Mierikswortelplantjes vind ik ook nergens, jammer genoeg ik denk dat een andere benaming dus rammanas is. Vroeger nam mijn oom het altijd mee uit zijn tuintje in Oisterwijk. |
|
|
|
#15 |
|
Legende
|
Nee Rob, rammenas is een soort radijs.
Niet te vergelijken met Køen. Als je daar een flinke hap van neemt, dat wil je niet weten ... ![]() http://www.tuinclub.be/tuinartikels/...rikswortel.htm (link die Sandra plaatste) |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Actief lid
|
Ik zie het al gebeuren .........
![]() |
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Legende
|
Citaat:
lachen zeker ![]() |
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Berichten van gasten...
|
Køen is mierikswortel? Ik heb weeral een woord bijgeleerd :-)
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Actief Lid
|
Mierikswortel kan je kopen in potjes, meestal geraspt. Je kan ze ook zelf kweken thuis in de tuin. Bij gebruik haal je hem uit de grond. Je snijdt er een stuk van, hetgeen je nodig hebt, en je stopt hem terug in de grond.
Oppassen bij het schillen ! Sommige soorten doen jouw ogen meer tranen dan 200 ajuinen die je schilt. Matig gebruik is aanbevolen. |
|
|
|