![]() |
|
|
#31 |
|
Actief Lid
|
Wacht liever tot volgend jaar met planten van fruitbomen...de beste tijd is meteen vanaf eind september,de grond is dan nog lekker warm en de wortels slaan dan zeer goed aan...en koop zeker de bomen bij jullie uit de omgeving want ze gaan het anders zeker niet overleven.
In Nederland had ik mijn eigen bloemenwinkel aan huis plus kwekerijtje etc.. Als je ze echt met alle geweld toch wilt planten zorg dan voor heel veel plantgat en heel erg veel grond compost eromheen plus de nodige bedekking voor de herten! |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Actief Lid
|
We zijn net terug uit Jaromer. Het ziet er daar allemaal heel erg netjes en verzorgd uit. Dat biedt zeker vertrouwen. Gisteravond hadden we al bedacht welke bomen we zeker willen hebben en het zijn stuk voor stuk bomen die je hier vaker ziet.
Vanmorgen konden we dus een lijstje doorgeven aan de kweker en maandag heeft hij ze voor ons netjes klaar staan. Ze verkopen trouwens niet alleen maar fruitbomen. Je kunt er ook allerhande sierbomen, coniferen en struiken kopen. En de prijs viel ons heel erg mee. En je Lubnik, dat van die grote plantgaten zullen we zeker ter harte nemen. Bedankt. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Super Lid
|
[quote=Lubnik
Als je ze echt met alle geweld toch wilt planten zorg dan voor heel veel plantgat en heel erg veel grond compost eromheen plus de nodige bedekking voor de herten![/QUOTE] Deze week heeft een kennis van mij nog een groot aantal uit Nederland meegenomen beukenhaagboompjes geplant. Geen fruitbomen maar toch... Ben dus benieuwd naar het resultaat volgend jaar. En Lubnik, bedoel je met herten eigenlijk reeen ??? Ik denk namelijk dat die een groter gevaar vormen voor jonge aanplant. Vaak zie je in de bossen dat jonge aanplant is "geverfd" met een wit soort kalk. Ik denk vermoedelijk tegen de vraat van reeen. Klopt dat ? |
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Zag vandaag ook veel van deze witte ingekalkte fruitbomen en denk dat het inderdaad de vraat tegengaat,is feitelijk wel makkelijker...je pakt een kwast en hoppekee,ben verleden week uren bezig geweest met speciaal doek etc. Ik ga het eens navragen wat het precies voor spul is en waar je dit kunt kopen. En van die beukenhaag is goed hoor want de beste planttijd hiervoor is zo half tot eind november. Gooi er goed kompost over en let zeker op luizen want daar zijn ze supergevoelig voor de eerste 2 jaar. |
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Forum Freak
|
Ik heb altijd gehoord dat het witkalken van boomstammen was tegen het uitdrogen van de stam. Ik ben dus ook benieuwd waar het nu eigenlijk voor dient!!
|
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
In Nederland heb ik er in ieder geval nooit van gehoord en nooit gezien, maar in onze buurt waren dan ook zeker geen reeen/herten Ik ga het in ieder geval navragen Corrie ben er zelf ook wel zeer benieuwd naar, zeker voor volgend jaar...de jonge fruitbomen die wij nu pas hebben geplant zijn allemaal voorzien van de nodige bescherming....afgelopen jaar hadden wij dit dus niet gedaan bij oudere bomen....we waren net te laat!en de reeen (vlak zeker de hazen niet uit!!!) vraten heel veel stammen kaal!Het was ook zo'n strenge winter,dit jaar zetten wij een hooiruif op ons land waar ze iedere dag/nacht het buikje vol kunnen eten met eerste klas paardenhooi/hazenhooi?... stelletje boeffiessss Een boom of 10 hebben wij inmiddels vervangen en volgend jaar waarschijnlijk nog aardig wat bomen ... |
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Legende
|
Waarom werden de stammen van fruitbomen vroeger wit gekalkt?
A: Dit witkalken kan verschillende redenen hebben: |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Forum Freak
|
Lieve Freddy, wat geweldig dat jij ook dit weer hebt opgezocht!!
Ik ben trots op je!! (En dat meen ik echt hoor!!) |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Actief Lid
|
Is dat witkalken niet een soort wax wat ze erop smeren? We zagen het dit voorjaar ook om de stammetjes van rozen zitten die verkocht werden. Tegen de vorst of uitdroging lijkt me.
|
|
|
|