![]() |
|
|
#11 | |
|
Actief Lid
|
Hoi Gerrit,
Je kunt bomen wel in het najaar planten, maar geef ze in dta geval wel wat water, en zorg ervoor dat je rondom de stam een dikpakket met houtsnippers legt, Dit werkt als een soort isolatie deken, maar wel luchtdoorlatend. De houtsnippers verteren vanzelf en zijn een goede voeding voor de bomen. Zorg er tevens voor dat de plantgaten circa 2x zo groot zijn als het wortelgestel en maak de grond goed los. Vul het gat aan met een mengsel van compost en uitkomende grond. Stamp de grond niet te vast en gooi er daarna een pakket van 5cm dik houtsnipper rondom. Daarnaast moet je wel een beetje geluk hebben datze natuurlijk aantrekken. ook hier in Nederland houden ze met een verlies percentage van 5% aan bij het planten van bomen. Succes ermee Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Actief Lid
|
Na alle goede adviezen misschien nog een aanvulling: Onze buren adviseerden ons, per sé op zoek te gaan naar lokale kwekers en dat "lokale" letterlijk te nemen omdat zelfs per vallei of streek er extreme temperatuurverschillen kunnen zijn. Dus bomen uit de streek aankopen en planten. Het woordt tuincentra wordt als een gruwel ervaren met letterlijke kasplantjes. Tijdens de afgelopen winterperiode zijn er bij ons temperaturen van -29 gemeten en is de maximum temperatuur voor een periode van 3! maanden niet boven de 0 graden geweest. Dat vereist erg sterke boompjes en goede condities
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
We hebben ook elk pootgat groot gemaakt en ik had nog turfstrooisel en potgrond uit Nederland erbij gemixt.Ook veel water gegeven en de buurman heeft ze voor de sneeuwval "ingepakt"met gaas om de stam en kruin vanwege de snoepgrage reeen... Ik denk dat ik een beetje pech heb gehad.verliespercentage hoort erbij. Gerrit ![]() |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Volwaardig Lid
|
Fruitbomen, zoals appels, peren, pruimen en kersen plant je in het najaar. Walnootbomen plant je in het voorjaar. Raadpleeg een goede tuingids. Let op er mag geen blad meer aan het pootgoed zitten. Ik heb diverse keren fruitbomen in de herfstvakantie geplant. Ging altijd goed.
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Lid
|
hoe zit het met kapvergunning ?
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Lid
|
kan iemand mij daar andwoord op geven
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Lid
|
in tsjechie
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Actief Lid
|
Voor kappen heb je dus een kapvergunning nodig, maar heb je voor het planten ook een plantvergunning nodig?
En als de bomen groeien, is dan ook een groeivergunning noodzakelijk? Enfin, gewoon lekker illegaal kappen, planten en groeien lijkt mij... ![]() |
|
|
|