het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 09-04-08, 17:13   #31
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
baret schreef:
Bericht bekijken
Vaak werd in het verleden dit fruit ook verkocht langs de weg door Roma kinderen, evenals de bosbessen. Maar mede door de luchtverontreiniging door auto's enz. is dit nu verboden zegt men.....
Weet je het nu dus zeker?
Corrie is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-04-08, 17:33   #32
Super Lid

noekie14's avatar

Nationaliteit:
ik heb het ook nog nooit gezien, maar ik wist dat ook helemaal niet, want iedereen deed het.
noekie14 is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-04-08, 17:39   #33
Actief Lid

baret's avatar

Nationaliteit:
Regelmatig wordt de bevolking via de televisie gewezen op het verontreinigde fruit en wordt men afgeraden dit in grote hoeveelheden mee te nemen, b.v. voor het maken van appeldrankjes of appelmoes.
Het is niet verboden en je zult ook niet bekeurd worden.
Alleen zullen "verkopers langs de weg" moeten kunnen aantonen dat de vruchten afkomstig zijn uit schonere tuinen of zo. Er is niet zo heel veel controle op. Volgens Marcel Majer van de politie te Kralupy. (vanmiddag gesproken.) Van verpachting van de bomen langs de weg is dus geen sprake. Schijnt voor de revolutie wel het geval te zijn geweest, maar Marcel is nog niet zo oud! Hij vond wel dat ik de laatste tijd zulke aparte vragen heb.

Ik heb gezegd dat dat komt omdat ik een beetje aan dit forum verslingerd ben. Hij komt wel op het feest op 10 mei a.s., dus dan kun je hem zelf vragen.

SJORS
baret is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 09-04-08, 23:41   #34
Actief Lid

C.Berendse's avatar

Nationaliteit:
Ieder jaar staan in het begin van de zomer dezelfde Roma kinderen voor ons tuinhek en vragen of wij hun bosbessen willen kopen. En ja, natuurlijk doe ik dat! Daar maak ik sap van voor over de yogurt en jam voor de kids en kleinkids. Of die bessen geplukt zijn in "schoon gebied" weet ik natuurlijk niet, maar is het fruit uit de tuin dan wel schoon? Want achter de wegen met fruitbomen staan huizen met fruitbomen in de tuin. En wat te denken van het fruit uit Nederland, het land van autowegen en files? Als je overal over moet nadenken kan je niets meer eten. Ik eet lekker appels uit de tuin en bosbessen van Roma kinderen. Trouwens, wie kan iets weigeren aan die prachtige bruine kinderogen?
De overheid zal zijn reden wel hebben om het lukken van fruit te verbieden, maar zoals overal zijn regels er om overtreden te worden.
C.Berendse is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 10-04-08, 10:49   #35
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Het is vooral het lood in de benzine dat zo slecht is voor onze gezondheid.
In Nederland rijden nu bijna geen auto's meer met lood in de benzine, in Tsjechië hebben die veel langer gereden en rijden er nog steeds wel een aantal.
Vooral paddestoelen slaan lood op, maar fruit ook, vandaar.

Geschubde inktzwammen staan heel vaal langs autowegen en daarom moet je die dus niet eten, terwijl ze heel goed smaken!!
Oud 16-05-08, 13:17   #36
Forum Freak

Pelhøimov's avatar

Nationaliteit:
Bloeiende fruitbomen en weilanden

Vorige week waren wij in Tsjechie en daar stonden heel veel fruitbomen te bloeien.
Ook viel het ons op dat er echt heel veel paardenbloemen bloeien in de weilanden.
Heel mooi om te zien.

Nou vroegen wij ons af hoe je aan de bloesem kunt zien welke boom het is.
En mag je dat fruit wat in de bomen langs de weg groeit gewoon plukken?
Wie kan ons verder helpen?
Pelhøimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-05-08, 15:17   #37
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
Het is aan de boom zelf ook te zien, een appelboom heeft namelijk ook een appelvorm en een perenboom een perenvorm. Kersenbomen herken je weer aan jet vrij lange, neerhangende blad.
Verder rijkt mijn kennis (zo uit mijn hoofd) niet.
Oud 16-05-08, 16:26   #38
Forum Freak

Pelhøimov's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Corrie schreef:
Bericht bekijken
Het is aan de boom zelf ook te zien, een appelboom heeft namelijk ook een appelvorm en een perenboom een perenvorm....
Ik heb een aantal foto's genomen van alleen de bloesem, dus daarop zie ik de vorm van de boom niet.
Als ik het goed begreep van onze vrienden was dat appelbomen witte met in het midden roze bloesem heeft en bladeren aan de takken. Maar helemaal zeker weet ik het niet meer.
Pelhøimov is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 16-05-08, 17:03   #39
Forum Freak

Corrie's avatar

Nationaliteit:
http://images.google.nl/images?hl=nl...n+zoeken&gbv=2
Appels.

http://images.google.nl/images?hl=nl...n+zoeken&gbv=2
Peren.

Ik zie niet veel verschil, bij beide soorten zijn witte of roze bloemen.

Volgens mij moet je gewoon wachten tot de vruchten komen, dan zie je het snel genoeg!!
Oud 22-05-08, 09:47   #40
Legende

Marcel's avatar

Nationaliteit:
nog een tip voor fruitbomen : na het gras maaien, hark het gras niet rondom de stam. er gaan namelijk muizen onder zitten die tevens vele gangetjes graven tussen de wortels door, of kunnen zelfs de wortels aanvreten. daarbij loop je ook het gevaar als de grond rondom je fruitboom te veel muizengangetjes heeft, deze boom bij een fikse storm sneller zou kunnen omwaaien.
Marcel is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels