![]() |
|
|
#21 |
|
Actief Lid
|
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
VIP Lid
|
Citaat:
We op zo'n weggetje met bomen strandden met een kapotte auto. Toen ik een plasje moest doen deed ik dat onder zo'n boom. Het woei hard, er was onweer op komst. En toen vielen er uit die bomen zo maar enkele takken omlaag op de weg. En geen kleintjes. Je zult er maar overheen of tegenaan rijden. Dus, wel mooi, maar ook gevaarlijk. |
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Actief Lid
|
Citaat; En toen vielen er uit die bomen zo maar enkele takken omlaag op de weg.
Als de bomen goed gesnoeid worden zal dat niet zo gauw gebeuren, er zijn gemeenten die daar zorg voor dragen (gebeurt nu in deze tijd van het jaar ). Maar op veel plaatsen gebeurt dit gewoon te weinig waardoor de bomen verdwijnen, jammer want het is een prachtig gezicht. Het geeft een gevoel van thuis zijn als je de bomen langs de weg ziet staan, in NL kom je dit niet tegen, daar staan op veel plaatsen knotwilgen. Wat ook een prachtig gezicht is. A3 die de lente aan ziet komen in CZ. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Nieuw Lid
|
Fruitbomen en knotwilgen... Dat verschil geeft mijns inziens ook goed een verschil tussen Tsjechië en Nederland weer (knotwilgen het Calvinistische, beknotte, overgereguleerde symboliserend, en fruitbomen zijn er gewoon om van te genieten
) |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Actief Lid
|
Vaak werd in het verleden dit fruit ook verkocht langs de weg door Roma kinderen, evenals de bosbessen. Maar mede door de luchtverontreiniging door auto's enz. is dit nu verboden zegt men....
Althans dit fruit. Bosbassen had een andere reden, ik denk zoiets als kaalpluk. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Forum Freak
|
Bosbessen plukken voor de verkoop werd/wordt veel met zo'n kam gedaan, dat is verboden, ook in Nederland trouwens, je maakt daarmee ook de struiken kapot maar het plukken gaat wel gigantische veel sneller (kan ik mij tenminste voorstellen).
Ik heb trouwens gehoord dat die fruitbomen verpacht zijn, maar ik heb daar nog nooit iets van gemerkt door middel van bordjes o.i.d.. Weet iemand hier iets van? |
|
|
|
|
|
#27 |
|
VIP Lid
|
grappig, ik drink ook wel eens jablkovice uit Sloupnice van de appels uit de tuin van mijn schoonouders...
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Moderator
|
Het staat mij bij (misschien hier op het forum gelezen?) dat je in veel gemeentes een vergunning moet hebben om het fruit van bomen langs de weg te mogen plukken of rapen. Wie kan daar meer over vertellen?
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Forum Freak
|
Die heb ik nog nooit gezien en ook nog nooit gehoord dat er iemand bekeurd werd, maar toch heb ik gehoord dat ze gepacht worden dussuh... wie weet het??
|
|
|
|