![]() |
|
|
#11 |
|
Legende
|
Waarom worden de bomen die niet langs de weg staan maar in een boomgaard dan "gewit" ? Als wegmarkering komt helemaal niet ter sprake.
Het barsten van de schors is de grootste reden om te kalken. Over de schors kan ik u vertellen dat deze zich overdag door de warmte uitzet en 's nachts weer krimpt. Daardoor komen er barsten, de beuk is daar heel gevoelig voor. Dat is dan ook de reden waarom ze de beukenschors witkalken, als ze de onderste takken weggesnoeid hebben. De kalk weerkaatst de zon. |
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Nieuw Lid
|
Citaat:
Dat van die verf klinkt wel heel aannemelijk. Ik heb familie in Oekraïne, en op de vraag waarom door zowat heel Oekraïne heen dezelfde kleur lichtblauw op hekken, schuttingen, deuren etc. zit kreeg ik eenzelfde antwoord. Er was op een gegeven moment een overschot lichtblauwe verf. Dat er fruitbomen zijn geplant, gewoon zodat iedereen ervan kan genieten vind ik eigenlijk wel ontroerend en ondenkbaar in bijvoorbeeld Nederland. Het landschap wordt er ook een stuk vriendelijker door, en vooral in de lente moet het prachtig zijn in Tsjechië, als al die bomen in bloei staan! |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Actief Lid
Nationaliteit:
|
Jarenlang bij een macrobiotische boer gekampeerd in de (fruit)boomgaard. Hij schilderde zn basten niet, maar gebruikte snoiehout van de boom zelf om in bosje rondom de stam te leggen. Hiermee is de stam in de schaduw, maar bovendien zit het ongedierte dan alleen in dat snoiehout en worden het fruit minder aangevreten zonder pesticiden.....
Ook een idee? |
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Nieuw Lid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Actief Lid
|
Het is inderdaad een prachtig gezicht als je in de lente door een haag van bloesem rijdt.
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Actief Lid
|
Ik weet het niet, het is dit jaar wel laat voorjaar. Meestal staan de meeste bomen in de meivakantie in bloei. Misschien weet een vaste bewoner van ons favoriete land hier antwoord op?
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Prachtig om te zien hoe echt de hele auto volgeladen wordt met volle kisten zelfgeraapt fruit. De buitgemaakte appels of kersen/peren) gaan mee naar huis om zelf drank van te stoken,appelsap van te maken of om deze naar de PESTITELSKY LIHOVAR te brengen net zoals wij met al onze appels/peren,pruimen doen in Sloupnice 219...de kersen bewerk ik zelf net als een klein deel van de gele en blauwe pruimen,stoofperen/zure appels en rode/zwarte/aalbessen. |
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
VIP Lid
|
Op dit moment staan de fruitbomen nog niet in bloei, maar het is nog geen meivakantie.
|
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Actief Lid
|
Citaat:
Of het moet nu per direct wel heel erg mooi voorjaarsweer worden? |