![]() |
|
|
#31 |
|
He Pepo,
Dat is gewoon de lekkerste knoflooksoep. Simpel en eenvoudig. En je moet er zoveel knoflook in donderen dat het zweet in je haarwortels( op je hoofd) te voorschijnt komt. Je kop moet rood worden van de transpiratie. Dan pas kan je zeggen: ik heb knoflooksoep gegeten. En dan pas kan je zeggen: ik ben in Tsjechie geweest. Oh, zat ik maar in zo een knijppie met een kommetje knoflooksoep en uitzicht op de tap! Groet van lokerige Kukel. |
|
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Moderator
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Moderator
|
Geeft niks en graag gedaan, pepo; nu kunnen de mensen kiezen uit meerdere recepten. Ik denk dat ze allemaal om te smullen zijn!
![]() |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Super Lid
|
ik heb het recept gemaakt en het was best lekker
alleen in plaats van aardappels brood erin |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Lid
|
Lekker, een van mijn favoriete gerechten in tsjechische restaurants!! In brood is inderdaad ook erg smakelijk.
Heb toen een boekje gekocht met tsjechische recepten (in t nederlands!!), maar die knoflooksoep waarvan het recept erin staat is toch niet zo lekker als ik het in olomouc at. Btw, reusel hoe kom je daar aan? Kan me niet herinneren het ooit in een supermarkt te zien... |
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Moderator
|
Citaat:
In Tsjechische supermarkten of bij de slager te krijgen in potjes, zo wie zo verpakt, onder de naam Sádlo of Škvařené sádlo. Kant en klaar om te gebruiken in de keuken. (sádlo = reuzel). In Nederland is dat een andere koek. Probeer dat bij een bevriende slager, hij kan dan voor jou een blok vers vet spek bestellen. Geen buikspek, maar rugspek, minstens 4 cm dik. Als dit lukt, moet je dat stuk vet nog in blokjes snijden en langzaam en voorzichtig uitbakken, roerend en reukend, of dat goed gaat. Brandt heel snel aan. Dat heet Vers vet spek uitbakken en als het lukt, heb je de reuzel. Wil je puur reuzel, moet je de uitgebakken stukjes spek (kaantjes, bekend uit de oorlogstijd) er uit lepelen, als het vet nog warm is. Ik ken sádlo/reuzel in veel toepassingen in de keuken (b.v. gewoon op het brood smeren), maar zelf gebruik ik reuzel niet meer. Er zijn genoeg gezondere vervangers, b.v. olijf olie. |
|
|
|
|
|
|
#40 |
|
Super Lid
|
ik heb het vorige week gegeten alleen wel zonder reuzel, maar als nog is het dan echt heerlijk,
![]() ![]() ![]() |
|
|
|