![]() |
|
|
#11 |
|
Nieuw Lid
|
Hoi Nathalie,
Maak je traditionele knedliky of gebruik je mijn recept met Nederlands kant en klare wittebroodmeel (van Koopmans of Honig bijvoorbeeld)? groet, Bernard-Jan |
|
|
|
|
|
#12 |
|
VIP Lid
Nationaliteit:
|
Ik had jouw recept gebruikt, met inderdaad een mix van honig ofzo. Op zich ging alles prima, maar na een uur koken waren ze totaal niet gaar. Na weer een half uur nog soppig...Hoe lukken ze bij jou?
Of toch maar in Tsjechië meel meenemen? Groetjes |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Nieuw Lid
|
Misschien wat dunnere rolletjes maken? Ik maak ze met een doorsnee van ongeveer 5-7 cm. Het water moet echt blijven koken en de rolletjes moeten echt in het water drijven. Als ze langer dan enkele seconden tegen de bodem van de pan komen zal de huishoudfolie scheuren en dan lopen ze alsnog vol water.
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Moderator
|
Citaat:
Ik kook die eieren al een uur en nog steeds hard en hard en hard. Misschiesn is dat het probleem .. Ik heb vroeder knedliky nooit langer gekookt, dan 20 minuten. Anders, ja hoor .. |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Nieuw Lid
|
Ja, soppig is niet ongaar! Volgens mij kunnen ze zelfs alleen soppig worden als ze gaar zijn. Toch heb je bij dit recept dat je ze langer moet koken dan het traditionele recept.
grBJ |
|
|
|
|
|
#16 | |
|
VIP Lid
Nationaliteit:
|
Citaat:
, niet te vreten laat ik maar zeggen...eigenlijk hetzelfde als met verse pasta, wordt ook alleen lekker met harde tarwe. Jongens, ik geef het gewoon op, ik kom maandelijks in Tsjechië, dus waarom ben ik zo dom om met Honig broodmix knedliky's te willen maken??? ![]() |
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Nieuw Lid
|
Dat is wel het beste advies... En het komt van jezelf
![]() |
|
|
|
|
|
#18 |
|
VIP Lid
Nationaliteit:
|
jawel!
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Actief Lid
|
Gewoon griesmeel gebruiken ipv grove bloem, gaat alles goed. Zelfs in CZ heb ik ze dat zien doen met het maken van knedliky, geen extra bloem erbij. Gewoon rolletjes maken van zo'n 30 cm lang en 6 cm dik en 20 minuten koken. Na langer wordt het idd snot
![]() |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Actief Lid
|
Ik maak het onderstaande recept. Ik heb er verschillende uitgeprobeert maar dit is tot nu toe de lekkerste. En het lukt zelfs met gewone bloem.
1/4 ltr. melk 15 gr gist 1 thl. suiker 1 ei 500 gr bloem 1 thl. zout iets kurkuma Melk lauw warm maken. Gist, suiker met een scheutje lauw warme melk, los roeren. Gist mengsel door de melk roeren. Meel, zout in een mengkom doen. Gist melk mengsel al roeren toevoegen, ei toevoegen. Kneden tot goed gemengd. Laten rijzen, nogmaals kneden en in vorm maken die je wilt, nogmaal laten rijzen. Water met zout onder tussen laten koken. De deegbollen in de pan doen en zachtjes laten koken (15-20 min) met een deksel op de pan. Voor het gemak neem ik ook altijd een paar pakjes met een half fabricaat mee uit CZ. Knedlíky van Vitana |
|
|
|