het Tsjechisch Forum
Voorpagina - Forums - Fotogalerij - FAQ - Registreren
Registreren FAQ Ledenlijst Agenda Zoeken Berichten van vandaag Alle berichten als gelezen markeren

Antwoord

Onderwerp-opties
Oud 20-10-07, 10:37   #11
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Hoi Nathalie,

Maak je traditionele knedliky of gebruik je mijn recept met Nederlands kant en klare wittebroodmeel (van Koopmans of Honig bijvoorbeeld)?

groet, Bernard-Jan
bee-ven is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 20-10-07, 15:29   #12
VIP Lid

Nathalie L.'s avatar

Nationaliteit:
Ik had jouw recept gebruikt, met inderdaad een mix van honig ofzo. Op zich ging alles prima, maar na een uur koken waren ze totaal niet gaar. Na weer een half uur nog soppig...Hoe lukken ze bij jou?

Of toch maar in Tsjechië meel meenemen?

Groetjes
Nathalie L. is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-10-07, 00:32   #13
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Misschien wat dunnere rolletjes maken? Ik maak ze met een doorsnee van ongeveer 5-7 cm. Het water moet echt blijven koken en de rolletjes moeten echt in het water drijven. Als ze langer dan enkele seconden tegen de bodem van de pan komen zal de huishoudfolie scheuren en dan lopen ze alsnog vol water.
Oud 21-10-07, 00:45   #14
Moderator

pepo's avatar

Nationaliteit:
Citaat:
Nathalie L. schreef:
Bericht bekijken
Op zich ging alles prima, maar na een uur koken waren ze totaal niet gaar. Na weer een half uur nog soppig...
Nathalie, sorry, ik moest wel een beetje laggen. Dit doet mij denken aan het vanhoop oproep van de bekende zwart/wit Tsj acteur Vlasta Burian:
Ik kook die eieren al een uur en nog steeds hard en hard en hard.

Misschiesn is dat het probleem .. Ik heb vroeder knedliky nooit langer gekookt, dan 20 minuten. Anders, ja hoor ..
pepo is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 21-10-07, 09:56   #15
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Ja, soppig is niet ongaar! Volgens mij kunnen ze zelfs alleen soppig worden als ze gaar zijn. Toch heb je bij dit recept dat je ze langer moet koken dan het traditionele recept.

grBJ
Oud 21-10-07, 10:31   #16
VIP Lid

Nathalie L.'s avatar

Nationaliteit:
Citaat:
pepo schreef:
Bericht bekijken
Nathalie, sorry, ik moest wel een beetje laggen. Dit doet mij denken aan het vanhoop oproep van de bekende zwart/wit Tsj acteur Vlasta Burian:
Ik kook die eieren al een uur en nog steeds hard en hard en hard.

Misschiesn is dat het probleem .. Ik heb vroeder knedliky nooit langer gekookt, dan 20 minuten. Anders, ja hoor ..
Ja, maar jij bent een echte Tsjech, dus heb je waarschijnlijk ook Tsjechisch meel gebruikt? Dit was niet alleen soppig, maar gewoon echt ongaar , niet te vreten laat ik maar zeggen...
eigenlijk hetzelfde als met verse pasta, wordt ook alleen lekker met harde tarwe. Jongens, ik geef het gewoon op, ik kom maandelijks in Tsjechië, dus waarom ben ik zo dom om met Honig broodmix knedliky's te willen maken???
Oud 21-10-07, 10:43   #17
Nieuw Lid

Nationaliteit:
Dat is wel het beste advies... En het komt van jezelf
Oud 21-10-07, 11:06   #18
VIP Lid

Nathalie L.'s avatar

Nationaliteit:
jawel!
Oud 22-10-07, 11:47   #19
Actief Lid

duomamlas's avatar

Nationaliteit:
Gewoon griesmeel gebruiken ipv grove bloem, gaat alles goed. Zelfs in CZ heb ik ze dat zien doen met het maken van knedliky, geen extra bloem erbij. Gewoon rolletjes maken van zo'n 30 cm lang en 6 cm dik en 20 minuten koken. Na langer wordt het idd snot
duomamlas is offline   Bericht citeren in antwoord
Oud 22-10-07, 18:10   #20
Actief Lid

Ruud en Esther's avatar

Nationaliteit:
Ik maak het onderstaande recept. Ik heb er verschillende uitgeprobeert maar dit is tot nu toe de lekkerste. En het lukt zelfs met gewone bloem.

1/4 ltr. melk
15 gr gist
1 thl. suiker
1 ei
500 gr bloem
1 thl. zout
iets kurkuma

Melk lauw warm maken. Gist, suiker met een scheutje lauw warme melk, los roeren. Gist mengsel door de melk roeren.
Meel, zout in een mengkom doen. Gist melk mengsel al roeren toevoegen, ei toevoegen. Kneden tot goed gemengd. Laten rijzen, nogmaals kneden en in vorm maken die je wilt, nogmaal laten rijzen.
Water met zout onder tussen laten koken.
De deegbollen in de pan doen en zachtjes laten koken (15-20 min) met een deksel op de pan.

Voor het gemak neem ik ook altijd een paar pakjes met een half fabricaat mee uit CZ. Knedlíky van Vitana
Ruud en Esther is offline   Bericht citeren in antwoord
Antwoord

Onderwerp-opties

Berichtregels